مردم منطقه کردکوی با توجه به طبیعت سرزمین شان به آب اهمیتى فراوان می دادند و راه هاى مناسب براى دستیابى به آب و شکوفایى فرهنگ و تمدن خود برگزینند.

همه چیز در مورد منبع آب قدیمی کردکوی+تصاویر

در گذشته نیاز به آب مصرفی با ساختن آب انبارهای بزرگ تأمین می‌شد؛ این آب انبارها که عمل نگهداری آب را همانند یک مخزن بزرگ عمل می‌کردند.

به گزارش گلستان 24، همچنین با ساختن آب راهه‌های خاصی، آب ریزشی از باران را به سمت آب انبارها هدایت می‌کردند تا آب برای مواقع ضروری ذخیره شده‌ باشد. اما به مرور زمان برج‌های آب (منبع آب)جای آب انبارهای گذشته را گرفته‌ اند.

برج‌های آب (منبع آب) را با توجه به نیاز هر منطقه در اندازه و اشکال مختلف می‌سازند که بدین ترتیب مقدار آب مصرفی در هر منطقه، اندازه مخازن برج‌های آب که ساخته میشد تعیین می‌کرد.

???????????????????????????????

مردم منطقه کردکوی با توجه به طبیعت سرزمین شان به آب اهمیتى فراوان می دادند و راه هاى مناسب براى دستیابى به آب و شکوفایى فرهنگ و تمدن خود برگزینند.

مردم کردکوی همواره ارزش ویژه و گرانقدرى براى آب قائل بودند. آنان از زمانی که زندگی را در یک مجموع کوجک بنام کردکوی آغاز کردند همواره مى دانستند که براى ساختن تمدن و مدنیت این خطه در درجه اول باید منابع آب کافى داشته باشند، امرى که یقیناً در باور ارزش هاى دینی آنان نیز نقش اساسى داشته است.

در حدود 47 سال قبل مردم کردکوی از طریق چاه های آب و گاری که با حمل منبع آب سیار به درب خانه ها آب را می خریدند. و یادش بخیر زنها در جلوی آب انبارها که در چند جای شهر کردکوی تبیعه شده بود دیدنی بود. و افرادی هم بودند که آب را با گاری در سطح شهر کردکوی حمل می کرد.

12032010045

یکی از آن افراد شخصی به نام وجیه بود که با ارابه خود از محل آب انبار آب را به منازل مردم می برد. اما در سال 1347 مهندس مهرداد زرشناس از شیراز وارد کردکوی شد و به همراه مادر خود در خیابان جنگل کوچه شقایق سکنی گزیدند و با توجه به مشکلات آبرسانی در سطح شهر کردکوی، این مهندس جوان پیشنهادی مبنی بر احداث منبع آب به شهردار وقت داد.که این طرح با استقبال و مخالفت عده ای مواجه شد.

مخزن آبرسانی چاهی در جنگل بود که پس از انتقال، ابتدا وارد حوضچه ته نشین اولیه و ثانویه و سپس وارد مخزن ذخیره زمینی و بعد وارد مخزن هوائی می شد که در آنجا آب با فشار شدید وارد خطوط آبرسانی اصلی شهر و سپس وارد خطوط آبرسانی فرعی و کو چه ها می شد و به این ترتیب مردم کردکوی برای اولین بار در خانه های خود می توانستند به طور مستقیم از آب آشا میدنی استفاده نمایند اکنون این سمبل شهر کردکوی در وسط خیابان جنگل وجود دارد.

منابع آب محدود است، در استفاده از آب دقت کافی داشته باشیم.

گزارش از نویسنده رادکانا: یعقوب محمودی

ارسال نظر

آخرین اخبار