عدم استقبال دستگاه‌های دولتی و شهروندان گالیکشی از مطبوعات.

ادارات گالیکش اشتراک روزنامه ندارند / نیلکوه در گالیکش فیلتر شد

نقش مطبوعات و رسانه در جوامع انکارناپذیر است و اصولاً نشریات به این منظور منتشر می‌شوند که به‌عنوان یکی از ارکان مهم توسعه منطقه به برنامه ریزان و مدیران کمک کنند.

به گزارش گلستان 24، شهرستان‌هایی که در نظر داشتند و دارند توسعه پیدا کنند باید یکی از ابزارهای توسعه را داشتن نشریه و رسانه محلی بدانند و این بحثی است که در مباحث اجتماعی و فرهنگی دقیقاً ثابت‌شده است.

طبق بررسی‌های به‌عمل‌آمده مردم فرهنگ دوست و فرهنگ‌پرور شهرستان گالیکش و مسئولین آن استقبال چندانی از روزنامه و نشریات نمی‌کنند!

در دولت دهم شاهد آن بودیم که اکثر ادارات شهرستان گالیکش آبونه نشریات استانی و ملی بودند اما امروزه چه شده است که به جز کتابخانه گالیکش که اشتراک مجلات و روزنامه‌ها وظیفه ذاتی آن است هیچ‌یک از ادارات شهرستان آبونه روزنامه نیستند.

از آنجایی که مطبوعات در بعد فرهنگی جامعه فعالیت می کنند می توان با اخذ اشتراک آنها را حمایت کرد که جادارد در این خصوص اقدامات لازم در گالیکش از سوی مسئولین صورت گیرد.

173 نسخه روزنامه، هفته‌نامه و دوهفته‌نامه (کیهان 10 نسخه، رسالت 10 نسخه، اطلاعات 25 نسخه، جمهوری 5 نسخه همشهری 30 نسخه، جام جم 40 نسخه، ایران 10 نسخه، آرمان 2 نسخه، خراسان 5 نسخه خبر ورزشی 10 نسخه، استقلال ورزشی 2 نسخه نوی یک نسخه، شوت یک نسخه، هفته‌نامه‌های بازار کار 5 نسخه، البرز 3 نسخه، نور 2 نسخ و صنعت یک نسخه و دوهفته‌نامه پیک سبز 5 نسخه ) در دو دکه روزنامه‌فروشی شهر 25 هزارنفری و شهرستان 68 هزار نفری گالیکش انتشار داده می‌شود که از این تعداد حدود 50 نسخه آن به فروش نمی‌رسد و برگشت داده می‌شود.

با احتساب اینکه برخی از افرادی که در روز بیش از دو روزنامه می‌خرند و می خوانند باید گفت تعداد افرادی که در گالیکش روزنامه می‌خوانند کمتر از 100 نفر است. این موضوع حکایت از آن دارد ضریب نفوذ نشریات بین مردم شهرستان گالیکش کمتر از 20 صدم درصد است.

این میزان در سبد مصرفی دستگاه‌های دولتی گالیکش صفر بوده و جایی ندارد و حتی ادارات پرجمعیت و طویل و عریضی همچون فرمانداری، آموزش‌وپرورش، مدارس، جهاد کشاورزی، شهرداری، بخشداری‌ها و غیره و سایر ادارات و نهادها و شعب بانک‌ها برای هیچ روزنامه‌ای آبونمان نیستند. این در حالی است که حداقل مردم گالیکش شاهد آن هستیم، ادارات برای استقبال از مدیران کل یا سایر میهمانان خود اقدام به چاپ و نصب بنرهای بزرگ باقیمت‌های بالا می‌نمایند که به‌جرئت می‌توان گفت هزینه اشتراک یک‌ساله روزنامه‌ها و نشریات بسیار کمتر از هزینه چاپ یک بنر است.

ازآنجایی‌که برخی عوامل کاهش فروش روزنامه در گالیکش را افزایش فضای مجازی و سایت‌های خبری می‌دادند باید گفت: این موضوع به سطح فرهنگ مردم و مسئولین در خصوص استفاده از روزنامه بر میگردد که پایین است و افزایش سایت‌ها در فضای مجازی در کاهش استفاده از روزنامه بی‌تأثیر است چراکه به گفته کارشناسان حدود 10 درصد از جمعیت شهرستان از سایت‌های اینترنتی برای اطلاع از اخبار استفاده می‌نمایند.

این‌گونه باشد عاملین فروش نشریات در گالیکش تعطیل می‌شود

عوامل فروش نشریات در گالیکش معتقد هستند این تعداد روزنامه‌فروش رفته در این شهرستان همه مربوط به شهروندان گالیکشی بوده و تهیه روزنامه در سبد مصرفی دستگاه‌های دولتی شهرستان صفر است.

البته برخی از ادارات و نهادهای انگشت‌شمار هم که آبونمان روزنامه هستند اشتراک آن‌ها از طریق سازمان متبوع خود از تهران یا گرگان بوده و هیچ نفعی به نمایندگان توزیع مطبوعات در گالیکش ندارند!

این عاملین فروش بابیان اینکه به علت عدم استقبال مردم و دستگاه‌های دولتی و همچنین عدم‌حمایت مسئولین مربوطه تعداد و تیراژ مطبوعات توزیعی در این 2 دکه بیش از 100 درصد کاهش‌یافته و بسیاری از روزنامه و نشریات و مجلات به‌ناچار قطع‌شده است گفتند: پیش‌بینی می‌شود با این وضعیت به‌زودی درب این 2 دکه نیز بسته شود!

نیلکوه در گالیکش فیلتر شد

رسانه‌ها زبان و صدای مردم و رکن چهارم دموکراسی هستند و پلی ارتباطی و مؤثر مابین مردم و مسئولان جامعه در راستای تلاش برای آبادانی جامعه و رفع مشکلات و موانع بر سر راه این مهم و رساندن خواست و مطالبات مردم بر اساس قانون به گوش متولیان امر هستند.

میزان پیشرفت و آبادانی و ارتقاء شاخصه‌های فرهنگی و مدنی هر جامعه‌ای در سایه توجه جدی به مسائل مختلفی ازجمله: رسانه‌ها و مطبوعات و به‌ویژه صنف مطبوعات و خبرنگاران آن جامعه است.

رسانه‌ها و خصوصاً مطبوعات اعم از ملی و محلی نقش مؤثری در شکل‌گیری افکار عمومی و تحولات جامعه دارند و بدین‌صورت نحوه خدمات‌دهی، توزیع مطبوعات و ارتباط با جامعه مخاطب در هر شهرستانی از اهمیت خاصی برخوردار است.

به توصیه مسئولین استانی به برخی از ادارات شهرستان گالیکش که ناشی از عدم اشراف آنان نسبت به اثرگذاری فرهنگی نشریات و روزنامه‌ها است نیلکوه در این ادارات فیلتر شده و کارمندان آن‌ها قادر به خواندن مطالب نیلکوه نیستند.

البته همان‌گونه که عنوان شد این اقدام نشان از عدم اشرافیت این مسئولین در فضایی رسانه‌ای بخصوص رسانه‌هایی که در فضای مجازی فعالیت می‌کند دارد.

پایگاه خبری تحلیلی نیلکوه در بهمن‌ماه سال جاری موفق به اخذ مجوز نشریه الکترونیک از معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد شده است و با مجوزی رسمی در فضای رسانه‌ای فعالیت می‌کند. گو اینکه در ابان ماه سال 91 نیز موفق به اخذ مجوز پایگاه خبری از این مجرای قانونی شده بود.

شنیده‌ها حاکیست فیلتر شدن نیلکوه به توصیه مجموعه روابط عمومی استانداری گلستان صورت گرفته است. می‌توان به‌نوعی این اقدام آنان را با عدم آبونه بودن ادارات گالیکش در دولت یازدهم نیز پیوند زد که در صورت ادامه این روند موضوع با شفافیت کامل به مردم عزیز گالیکش ارائه خواهد شد. 

حال باید گفت اقدام این مجموعه که خود از بدنه خانواده رسانه هستند نشان از عدم اشرافتشان نسبت به فضای رسانه ای حداقل در استان گلستان دارد چراکه در تمامی اداراتی که نیلکوه فیلتر شده کارمندانشان اخبار این پایگاه خبری مردمی را از دیگر سایت‌ها مشاهده می‌کنند و به این عمل مسئولین می‌خندند.

مجموعه بداند که با ایجاد سد بر سر راه رودخانه ها تنها قدرت تخریب آنها را افزایش خواهیم داد./نیلکوه

ارسال نظر

آخرین اخبار