در نشست نخستین جشنواره طنز «دکتر سلام» با اعلام اینکه مهلت ارسال آثار به دبیرخانه این جشنواره تا پایان فروردین سال آینده است، عنوان شد یکی از آقا‌زاده‌ها به دلیل نقد تند و تیز «دکتر سلام» گله کرده که چرا وی را هم‌ردیف با «م.ه» قرار داده‌اند.

گلایه‌ یک آقازاده‌ از «دکتر سلام»

 صبح امروز نشست اولین جشنواره طنز سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دکتر سلام با حضور سیدمحمد غرضی وزیر سابق ارتباطات، هادی قاسمی مدیرعامل خبرگزاری دانشجو، سیدمحمد علی صدری‌نیا دبیر جشنواره و همچنین با حضور اصحاب رسانه در خبرگزاری فارس برگزار شد که طی این مراسم از پوستر این جشنواره نیز رونمایی به عمل آمد.

به گزارش گلستان 24، صدری‌نیا در ابتدای این نشست نخستین جشنواره طنز سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دکتر سلام که در محل خبرگزاری فارس برگزار شد اظهار داشت: سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا فضای سعه صدر در میان مسئولان کشور وجود دارد؛ مگر می‌شود با مسئولان کشور شوخی کرد و اشتباهات را به رخ آنها کشید و در ادامه مسیر هیچ اتفاقی نیفتد.

دبیر جشنواره طنز دکتر سلام  در ادامه با بیان اینکه ما نیز این تصور را نداشتیم که این همه سعه صدر در میان مسئولان را مشاهده کنیم افزود: اما به خود ما و مخاطبان ثابت شد که فضای طنز در کشور وجود دارد و این طور نیست که چنانچه با مسئول کشور نقدی صورت گیرد شاهد برخورد شدید از جانب وی باشیم.

وی به برگزاری اولین جشنواره طنز سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دکتر سلام اشاره کرد و بیان داشت: هم اکنون بسیاری از مجموعه‌ها در شهرستان‌ها آمادگی خود را برای همکاری با این مجموعه اعلام کرده‌اند بر همین اساس اولین جشنواره طنز دکتر سلام برای شناسایی ظرفیت‌ها پیش‌بینی شد.

وی هدف از برگزاری این جشنواره را شناسایی ظرفیت‌های کشوری برای پرداختن به طنزهای سیاسی و اجتماعی عنوان کرد و گفت: ایجاد فضای جسارت نقد مسئولین و ظرفیت‌سازی در این زمینه جزو اهداف این جشنواره است.

وی با بیان اینکه اولین جشنواره طنز دکتر سلام در سه بخش ویدیو طنز، طنز مکتوب و کاریکاتور و طرح طنز برگزار می‌شود، ادامه داد: در بخش ویدیو طنز 3 بخش پیشنهاد طنز، دکتر سلام بومی‌سازی شده و همچنین خلاقیت ابتکار مدنظر است ضمن آنکه در بخش طنز مطلوب نیز دو زیرمجموعه شعر طنز و متن طنز مورد توجه قرار گرفته است.

صدری‌نیا در ادامه با اعلام اینکه در بخش کاریکاتور و طرح طنز دو زیرمجموعه کاریکاتور و طرح طنز لحاظ شده است اضافه کرد: ضروری است فیلم‌ها، شعرها، متن‌ها، طرح‌ها و کاریکاتورها علاوه بر طنز بودن متکی به اخبار سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، داخلی یا خارجی باشد.

دبیر جشنواره طنز دکتر سلام  با بیان اینکه مهلت ارسال آثار به دبیرخانه این جشنواره تا 31 فروردین ماه سال آینده است ابراز داشت: تاکنون که حدود 2 هفته از زمان ارسال آثار به این دبیرخانه می‌گذرد 400 اثر ارسال شده است و در دو هفته ابتدایی اردیبهشت ماه سال آینده داوری آثار آغاز می‌شود و انتظار می‌رود که اختتامیه این جشنواره در اواخر اردیبهشت سال 94 باشد.

وی در خصوص جوایز نخستین جشنواره طنز دکتر سلام یادآور شد: در هر بخش به نفر اول 2 سکه بهار آزادی، به نفر دوم یک سکه و نفر سوم نیم سکه بهار آزادی اهدا خواهد شد.

وی گفت: هیأت داوران این جشنواره را در بخش متن و شعر طنز علیرضا قزوه، ناصر فیض، سعید بیابانکی و شهرام شکیبا و در بخش کاریکاتور و طرح طنز مازیار بیژنی، عباس گودرزی، میثم محمد حسنی و همچنین در بخش ویدیو گروه سازنده دکتر سلام تشکیل می‌دهند.

صدری‌نیا خاطرنشان کرد: در طول مدت یک سال و 8 ماه فعالیت دکتر سلام تهدیدی را از سوی هیچ یک از مسئولین کشور مبنی بر تعطیلی دکتر سلام شاهد نبودیم البته بازخوردهای منفی پیدا و پنهانی وجود داشته است به عنوان مثال در خصوص انتشار نقد تند و تیزی در خصوص یکی از آقازاده‌ها شاهد تماس وی با این مجموعه بودیم که گله داشت از اینکه چرا وی را هم رده (م‌. هـ) قرار داده‌ایم.

وی یادآورشد که هم‌اکنون در حال هماهنگی برای در اختیار گرفتن یکی از سه سالن برج میلاد، تالار وحدت و وزارت کشور برای برگزاری این جشنواره هستیم.

امروز آزادی بیان در بالاترین سطح ممکن در کشور ما وجود دارد

در ادامه این مراسم هادی قاسمی گفت: پیام جشنواره طنز دکتر سلام و این اتفاق فرهنگی، هنری و سیاسی به طور مشخص به فضای ناظر بیرون کشور باز می‌گردد.

مدیرعامل خبرگزاری دانشجو در ادامه با بیان اینکه هم‌‌اکنون در کشور ما آزادی بیان در بالاترین سطح ممکن وجود دارد، افزود: این امر بیانگر این است که جوانان و دانشجویان کشور نسبت به سرنوشت کشور حساس هستند و تندترین حرف‌ها را در زبان طنز ارائه می‌دهند.

وی با تاکید بر ضرورت فراگیری جنس مطالبه‌گری از مسئولان کشور، ادامه داد: ظرفیت طنز در کشور ما یک ظرفیت آمیخته با فضای فرهنگی بوده است و از قدمت و تاریخ برخوردار است بر همین اساس باید سعی شود  هرچه بیشتر از این ظرفیت استفاده شود.

قاسمی در ادامه یکی از دلایل برگزاری نشست اولین جشنواره طنز دکتر سلام در خبرگزاری فارس با حضور اصحاب رسانه را یاری گرفتن از اصحاب رسانه برای پیشبرد اهداف عنوان کرد.

مدیرعامل خبرگزاری دانشجو همچنین خاطرنشان کرد: مجموعه دکتر سلام هم‌‌اکنون در حال هماهنگی برای در اختیار گرفتن بزرگترین سالن پایتخت برای برگزاری نخستین جشنواره طنز دکتر سلام است.

تورم بازار 40 درصد است/ با دولتی که 50 درصد رأی مردم را کسب کرده نمی‌توان کاری را پیش برد

همچنین سیدمحمد غرضی در این مراسم عنوان کرد که مطبوعات متأسفانه تریبون یک طرفه هستند اما ما اعتقاد داریم که باید تریبون دو طرفه باشند.

وزیر اسبق ارتباطات کشور در ادامه افزود: در ابتدای انقلاب اسلامی مطبوعات توانستند جایگاه وسیعی را به خود اختصاص دهند به طوری که در سال 58 هر گونه کاریکاتور که امکان به تصویر کشیدن نداشت یا هر مقاله و کتابی که امکان انتشار نداشت در جلوی در دانشگاه تهران خرمن خرمن وجود داشت.

وی اضافه کرد: در تاریخ ایران طنز ابزار بسیاری قوی بوده است و می‌توانست شاخ‌های تند و تیز حاکمان را بشکند.

غرضی در خصوص اینکه ورود طنز به فضای سخت سیاسی چه کمکی می‌تواند کند، ادامه داد: گل‌آقا نمی‌توانست با سیاسی‌ها درگیر شود و توجه وی بیشتر با مسئولان امور اجرایی کشور بود. بنده در ایران به خاطر نمی‌آورم طنز سیاسی وجود داشته باشد.

به گفته این وزیر اسبق ارتباطات کشور طنز در میان جریانات اجتماعی ایران بسیار قوی بوده است.

غرضی با بیان اینکه از هیچگونه مطبوعاتی شکایتی نکرده‌ام، اضافه کرد: مطبوعات ابزار رشد و توسعه هستند.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به جنجال رسانه‌ای در دهه 60 در خصوص یکی از برنامه‌هایی که در نظر داشته‌ است، گفت: در دهه 60 به دنبال طرح گازسوز کردن اتومبیل‌ها جنجال‌های زیادی در رسانه‌ها مطرح شد.

وزیر اسبق ارتباطات کشور در خصوص اینکه کم تحمل‌ترین افراد در طنز بعد از انقلاب اسلامی چه کسانی بوده‌اند، یادآور شد: به طور کلی قدرت سیاسی معمولاً با طنز سازگاری ندارد.

غرضی با بیان اینکه 4 دولت قبلی به خصوص در آخر کار از چشم مردم افتادند، اضافه کرد: در جامعه اگر طنز منتهی به بالا رفتن توانایی مردم در تحلیل شود و ذهنیت مردم را در تحلیل جریانات سیاسی بالا ببرد می‌تواند مفید فایده واقع شود در غیر این صورت خندیدن کاری روزمره است.

وی همچنین درباره اینکه در دوران انتخابات یکی از شعارهای اصلی شما تورم صفر درصد بود در این باره هم اکنون چه نظری دارید، خاطر نشان کرد: بنده تورم نقطه به نقطه را مد نظر داشتم اکنون تورم در بازار 40 درصد است اما این‌ها می‌گویند الان به 16 درصد رسیده است.

وزیر اسبق ارتباطات متذکر شد: اگر دولتی روی کار بیاید که بیش از 70-80 درصد رأی مردم را داشته باشد می‌توان با مردم امور را پیش برد اما با دولتی که 50 درصد رأی مردم را کسب کرده است نمی‌توان کاری کرد.

ارسال نظر

آخرین اخبار