روزنامه خراسان در ویژه نامه روز شنبه استان گلستان نوشت: با وجود افزایش 20 درصدی جمعیت سالمند گلستان و وجود بیش از 132 هزار سالمند در استان اقدامات انجام شده در این حوزه ناچیز بوده است.

گلستان و نبود یک خانه سالمند استاندارد

در این گزارش با عنوان ‘اقدامات ناچیز گلستان در توانمندسازی سالمندان’ به قلم پروا قاضی می خوانیم: بر اساس آمارها پیش بینی می شود تا سال 1400 تعداد سالمندان کشور به 10 میلیون نفر یعنی حدود 10 درصد جمعیت کشور برسد و بر این اساس برنامه ریزی برای این جمعیت اقدامی کاملا ضروری است تا سالمندان بتوانند دوران سالمندی خود را با شادی و پویایی زندگی کنند.

به گزارش گلستان 24، استان گلستان هم مانند سایر استان های کشور تحت تاثیر سیاست های کنترل جمعیت قرار گرفته و آمارها نشان می دهد طی 8 سال گذشته جمعیت سالمند استان 20 درصد افزایش یافته است تا جایی که به گفته مسئولان هم اکنون بیش از 132 هزار سالمند در استان زندگی می کنند.

هر چند کارشناسان بر توانمندسازی و شادابی و پویایی سالمندان تاکید دارند و مسئولان معتقدند در سال های اخیر گام های مثبتی در این حوزه برداشته شده است اما همچنان این اقدامات ناچیز است و گلستان برای رسیدن به پویایی و شادابی سالمندان راه های نرفته بسیاری را پیش رو دارد و پیمودن این راه بدون برنامه ریزی برای مراقبت و نگهداری از آن ها، می تواند مشکلات و معضلات عدیده ای را متوجه نظام سلامت جامعه کند.

مناسب ساز مهم ترین نیاز سالمندان گلستان

رضا شاه حسینی کارشناس فرهنگی، اجتماعی و توانبخشی در این باره گفت ‘طبق آخرین آمار ارائه شده سالمندان بیش از 8 درصد از جمعیت کشور را تشکیل می دهند و این امر ضرورت فراهم سازی امکانات و برنامه ریزی برای فراهم شدن زیرساخت ها در توانمندسازی سالمندان را تاکید می کند’.

وی با تاکید بر این که هم اکنون مناسب سازی مهم ترین نیاز سالمندان گلستان است افزوده ‘در واقع با ورود به میانسالی توانایی جسمی و ذهنی کاهش می یابد و مناسب سازی و فراهم سازی وسایل کمک توانبخشی می تواند به حفظ شان و کرامت سالمندان کمک کند.

هر چند در سال های اخیر اقداماتی در خصوص مناسب سازی و توجه به جامعه سالمندی صورت گرفته اما این اقدامات بسیار کم و ناچیز بوده و به نظر می رسد در این زمینه کوتاهی های بسیاری صورت پذیرفته است.

پارک های مناسب برای گذراندن اوقات فراغت، مناسب سازی سیستم حمل و نقل ، اتوبوس ها و ایستگاه ها برای سالمندان، نبود حتی یک چراغ عابر پیاده و … از نیازهای اولیه سالمندان و از وظایف حاکمیت و شورا و شهرداری است که کمتر مورد توجه قرار گرفته است’.

وی با بیان این که هم اکنون حتی یک خانه سالمند استاندارد در گلستان وجود ندارد، تصریح کرده که هر چند بهزیستی گلستان در سال های اخیر اقداماتی را در توسعه مراکز نگهداری روزانه سالمندان و دوره های آموزشی مددیاری در مدارس دولتی و توسط بخش خصوصی انجام داده است اما همچنان گلستان از داشتن یک خانه سالمند استاندارد ، فضاها، امکانات و وسایل کمک توانبخشی استاندارد و نیروهای متخصص در توانمندسازی سالمندان محروم است.

شاه حسینی با بیان این که بسیاری از سالمندان و خانواده های آن ها اطلاعات کافی در خصوص وسایل کمک توانبخشی ندارند، متذکر شد که اغلب سالمندان نیز با محرومیت های اقتصادی مواجه هستند و با توجه به بالا بودن قیمت وسایل استاندارد کمک توانبخشی امکان خرید برای سالمندان وجود ندارد در حالی که بی توجهی به این امر می تواند آسیب های فراوان اخلاقی و معلولیت مضاعف برای سالمندان و خانواده های آن ها به همراه داشته باشد.

گلستان نخستین استان پایلوت دیپلم آموزش مددیاری سالمندان

رقیه رحمانی مدیرکل بهزیستی گلستان از رویکرد جدید سازمان بهزیستی در زمینه کم کردن و انقراض تدریجی مراکز شبانه روزی نگهداری از معلولان، فرزندان بی سرپرست و سالمندان خبر داده و گفته تمام معلولان و سالمندانی که در خانواده و در نزد نزدیکان خود امکان نگهداری داشته باشند به صورت ماهانه برای خانواده هایشان کمک مالی در نظر گرفته می شود که در منزل نگهداری و توانمند شوند تا ورودی های افراد قابل بازتوان به مراکز شبانه روزی بهزیستی کاسته شود.

در همین زمینه استان گلستان به عنوان نخستین استان پایلوت است که دیپلم آموزش مددیاری سالمندان و معلولین را ارائه داد به طوری که در سال جاری به 60 نفر در شهرهای گرگان و گنبد آموزش مددیاری داده شد و دیپلم مورد تایید وزارت آموزش و پرورش را دریافت کرده اند.

این مددیاران هر کدام به چهار نفر سالمند و معلول به صورت روزانه خدمات ارائه می دهند که در مجموع 240 سالمند و معلول تحت پوشش این طرح هستند.

بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه کشور هر سال باید 10 درصد از افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی از چرخه حمایت مستمر خارج شده و افراد نیازمند دیگری جایگزین آن ها شوند.

توانمندسازی افراد تحت پوشش یکی از تکالیف اصلی سازمان بهزیستی است اما این امر با اعتبار کم محقق نخواهد شد.

رحمانی با بیان این که آموزش شیوه زندگی سالم، مهارت های زندگی و آموزش بهداشت فردی می تواند برای سالمندان ضروری و یک الزام باشد، متذکر شد که جامعه امروز ما که به سمت سالمندی پیش می رود و می طلبد تا علاوه بر نهادینه کردن فرهنگ تکریم و احترام به سالمندان در زمینه آموزش و توانبخشی سالمندان که نیاز ضروری آن ها به حساب می آید نیز تلاش کنیم.

 

انتهای پیام/رادکانا

ارسال نظر

آخرین اخبار