سید جواد محمدزاده، رئیس حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان استان گلستان:

همه چیز در این دنیا به جز خدا، پیامبر(ص) و ائمه اطهار(ص) که خوب مطلق هستند، نسبی است. می توان از هر تکنولوژی از جمله شبکه های اجتماعی در پیشرفت دین استفاده کرد. اما این تاثیری که از این شبکه ها در جامعه میبینم، چیزی جز تنهایی و فرزند نیاوری نیست. استفاده خیلی از شبکه های اجتماعی از سوی مراجع تقلید جایز نیست.

شبکه های اجتماعی ریل فروپاشی خانواده را هموارتر می کند

سید جواد محمدزاده، رئیس حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان استان گلستان،  در مصاحبه اختصاصی با گلستان 24، در تحلیل شبکه های اجتماعی می گوید:  شبکه های اجتماعی ریل فروپاشی خانواده ها را هموار تر می کند و دشمن برای ضربه زدن به جامعه اسلامی از هر کوششی بهره می گیرد .

وی معتقد است اکنون که در عصر آهن و پولاد به سر می بریم  ،  سرعت نور بر تکنولوژی سایه انداخته و مسیر زندگی بشر را تغییر لحظه ای می دهد ، توجه به آسیب ها و فواید یک پدیده بسیار مهم است .مساله مهمی به نام شبکه های اجتماعی مسئله مهم است که امروز مورد استفاده جمع بسیاری از مردم قرار می گیرد. اگر این موضوع را در ترازوی نقد عالمانه قرار دهیم به چند نکته خواهیم رسید .

اول آن که در عالم هستی هیچ وسیله و ابزاری بد مطلق و یا خیر مطلق نخواهد بود و فقط خداوند  متعال و پیامبران و ائمه هدی متصف به صفت خیر مطلق هستند ومابقی همه نسبی است. لذا نمی توان یک وسیله را بصرف استفاده ناصحیح از آن بد نامید و درصورتی که از آن درست استفاده شود بگوییم خوب است.

 محمد زاده دومین نکته را این می داند که انسان ذاتا اجتماعی آفریده شده است و تکالیف الهی بر مدار اجتماع وضع گردیده است پس نمی شود انسان را تعریف کرد ولی اجتماع را از او جدا کرد . یکی از خصوصیات شبکه ها ، پسوند اجتماعی است که با تکیه بر نگاه فطری انسان ها ساخته شده است .

شبکه های اجتماعی

رئیس حوزه علوم اسلامی دانشگاهیان استان معتقد است که باید هدف طراحان این شبکه ها را دریابیم تا بتوانیم تحلیل جامعی درباره آن ارائه دهیم. وی می گوید طبق اطلاعات موجود،  شبکه های صهیونیستی در پس پرده این ابزار قرار دارند و هدف خاصی را دنبال می کنند. آن هم بنا به فرمایشات مقام معظم رهبری امام خامنه ای (مدظله العالی )، تهاجم فرهنگی است و دراین عصر بهترین کالا برای تهاجم، شبکه های اجتماعی است .

وی با بیان این موضوع که شبکه های اجتماعی کانون هدف خود را خانواده و سرگرم کردن انسان ها به یکدیگر و فروپاشی آن قرار داده است، می گوید با نگاهی با آسیب های  آن در جامعه متوجه می شویم که در این مدت  استفاده، در بهترین حالت آن، تنها چیزی که عاید ما شده ، دور ساختن افراد از همدیگر است . محمد زاده به این نکته اشاره می کند که باید توجه داشت باشیم، استفاده خیلی از شبکه های اجتماعی به فتوای مراجع معظم  تقلید جایز نمی باشد و در ادامه تاکید می کند که استفاده از تکنولوژی  لازم وضروری است و باید در راه تبلیغ دین از هر وسیله مفیدی استفاده کرد و یکی از آنها فضای مجازی است.

سید جواد محمدزاده می گوید امروزه افراد بجای دیالوگ و گفت و شنود با هم دیگر بطور شفاهی، به کپی پیست رو آورده و وقت بسیاری را با همین شبکه ها می گذرانند. غافل از این که ، آیا خدمت به خلق خدا  با تمام وجود در این شبکه ها اتفاق می افتد ؟

آیا حل مشکلات و تنازع بین مومنین با شبکه ها حل خواهد شد ؟

آیا محبت ها با این شبکه ها بیشتر خواهد شد ؟

سید جواد محمد زاده

وی در پایان با بیان این که امروزه مساله تربیت و تولید نسل از مسائل حائز اهمیت جامعه اسلامی است، می گوید با ورود شبکه های اجتماعی به این دلیل که سرعت این شبکه ها وجذابیت آن بالا است افراد کمتر توجه به محیط پیرامون خود و خانواده می کنند. لذا طلاق رشد چشمگیری داشته است و فرزند نیاوری در سایه پر شدن اوقات به ماهواره و شبکه ها بسیار عادی گشته است .

 

ارسال نظر

آخرین اخبار