صدور 2331 پروانه اشتغال به کار نظام مهندسی در گلستان، بازدید مسئولان قضایی سازمان زندان های کشور از زندان گرگان، دوره های آموزشی دهیاران، دستگیری دو صیاد غیرمجاز در تالاب گمیشان و ارتقاء کیفیت آراء صادر شده در شعب شورای حل اختلاف استان

نگاهی به چند خبر از استان گلستان

به گزارش گلستان 24، مدیر مسکن و ساختمان راه و شهرسازی گلستان از صدور دو هزار و 331 پروانه اشتغال به کار نظام مهندسی یا کاردانی و انبوه سازی طی سال گذشته در استان خبر داد. 

محمود تیموری گفت: در سال گذشته دو نوبت آزمون ورود به حرفه مهندسان در استان برگزار شد که در هر دوره بالغ بر سه هزار و 500 نفر شرکت کردند و یک هزار نفر در دو نوبت قبول شدند که به معنای تشکیل پرونده و صدور یک هزار پروانه جدید است. 

وی اضافه کرد: در سال گذشته 36 دوره آموزشی در این بخش برگزار و یک هزار و 975 گواهی نامه آموزشی صادر شد. 

وی گفت: طبق ماده 35 قانون نظام مهندسی و تشکل های حرفه ای، نظارت عالیه بر تمام ساخت و سازهای شهری و روستایی بر عهده اداره کل راه و شهرسازی است که طی سال گذشته یک هزار و 250 مورد بازدید از 878 پروژه این حوزه انجام شد. 


*** 

مسئولان قضایی سازمان زندان های کشور به منظور بررسی وضعیت قضایی، اجرای احکام و حقوق شهروندی از زندان گرگان بازدید کردند. 

در این برنامه بخش های مختلف زندان از قبیل بندهای جرائم عمد و غیرعمد و مرکز اصلاح و تربیت مورد بازدید قرار گرفت و در دیدار با مددجویان نیز مسائل و مشکلات آنان از نزدیک بررسی شد. 

مسئولان قضایی سازمان زندان های کشور در ادامه در جمع کارکنان قضایی و اجرای احکام زندان مرکزی گرگان به بررسی وضعیت اجرای احکام و ارائه راهکارهای جدید به مسئولان شهرستانی پرداختند. 


*** 

سه دوره آموزشی برای دهیاران سراسر استان با هدف آشنایی هر چه بیشتر با قوانین و مقررات برگزار شد. 

مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری گلستان با تأکید بر ضرورت آموزش دهیاران با هدف ارتقاء سطح علمی، شغلی و آشنایی با شرح وظایف، مأموریت ها و قوانین و مقررات، تصریح کرد: از ابتدای سال جاری دفتر امور روستایی و شوراها آموزش های عمومی و تخصصی را طی سه دوره آموزشی را برگزار کرده است. 

قاسم سمیعی افزود: این دوره ها با عناوین 'قوانین مالی و معاملات دهیاری و قانون محاسبات'، 'قوانین و مقررات ساخت و ساز و امور راضی در روستا' و 'ارتباط متقابل شورا و دهیار با مردم' در سراسر استان برگزار شده است. 

وی با بیان این که این دوره ها با همکاری آموزش فنی حرفه ای استان و به صورت شهرستانی برگزار می شود خاطرنشان کرد: در این دوره ها و کلاس ها بیش از 26 هزار ساعت - نفر آموزش برای دهیاران استان ارائه شده است. 

وی ادامه داد: در سال 94 برنامه ریزی لازم صورت گرفته تا دوره های آموزشی به صورت کارگاه های آموزشی و آموزش های تخصصی متناسب با درجه دهیاری ها انجام پذیرد. 


*** 

دو صیاد غیرمجاز در تالاب بین المللی گمیشان توسط محیط بانان دستگیر شدند. 

از متخلفان علاوه بر کشف و ضبط دو رشته دام کفال تعداد 43 قطعه ماهی نیز کشف و ضبط شد. 

پرونده متخلفان دستگیر شده برای اعمال مجازات های قانونی به دستگاه قضایی ارجاع شد و متخلفان بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست مبلغ چهار میلیون و 300 هزار ریال جریمه پرداخت کردند. 


*** 

معاون قضایی و رییس شورای حل اختلاف گلستان با بیان این که کیفیت آرای صادر شده در شعب شورای حل اختلاف استان بهتر شده است گفت: نقض تنها 6 دهم درصد از آرا صادر شده این شورا در محاکم استان، گویای این مسئله است. 

احمد جعفری افزود: پارسال 52 هزار و 500 رای در شعب شورای حل اختلاف استان صادر شد که از این تعداد طرفین دعوی به پنج هزار و 500 رای اعتراض کردند. 

وی اضافه کرد: آرای کیفری اعتراض شده برای بررسی مجدد به قضات شورا و آرای حقوقی صادر شده نیز به دادگاه های بدوی هر شهرستان فرستاده شد. 

وی با بیان این که از این آرا تا کنون تنها 320 رای نقض شده است تصریح کرد: افزایش حضور قضات تمام وقت در شعب شورای حل اختلاف استان، برگزاری جلسات به منظور ایجاد وحدت رویه در رسیدگی ها و برگزاری دوره های آموزشی برای آشنایی اعضا در مجتمع های شورای حل اختلاف از علل اتقان آرای صادر شده و پایین بودن آمار نقض آراست. 


*** 

فرماندار علی آباد در نشست شورای اداری شهرستان گفت: مهمترین مسئله پاسخگویی به مطالبات مردمی است و مسئولان بایستی پیگیر این مطالبات باشند اما کار غیرقانونی انجام ندهند. 

احمد تجری مفرد افزود: مردم با مراجعات روزانه خود ادارات را مورد ارزیابی قرار می دهند و این هشداری برای مسئولان است که حواس خود را جمع کنند و با تکریم ارباب رجوع به حل مشکلات مردم سرعت ببخشند. 

وی در ادامه گفت: زنگ انتخابات در شهرستان به صدا در آمده و باید انتخابات را جدی بگیریم و فعالیت های ما بر اساس نظم و منطبق بر قانون باشد. 

وی افزود: هیچ یک از ما مجاز به استفاده از موقعیت و جایگاه خود به نفع یا علیه هیچ کاندیدای انتخاباتی نیستیم و به عنوان متولیان موظف به صیانت از آراء مردم و بی طرفی در انتخابات هستیم. 

وی تاکید کرد: تمام سعی و تلاش ما بر این است که انتخابات آتی با اجرای دقیق قانون برگزار شود. 


*** 

نشست مشترک کارشناسان بخش کشاورزی در جهت تدوین راهکارهای عملیاتی توسعه بیمه محصولات کشاورزی در سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی گلستان برگزار شد. 

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی گلستان در این نشست گفت: ایران پس از آمریکا بیشترین وسعت حجم کار بیمه را در جهان دارد. 

امیر محتشم امیری افزود: در کشور ما بیش از 700 مورد تعرفه و بالغ بر 150 محصول بیمه می گردد و صندوق بیمه محصولات کشاورزی انواع محصولات و تولیدات سازمان های جهادکشاورزی، دامپزشکی، شیلات و منابع طبیعی را تحت پوشش قرار می دهد. 

وی خاطرنشان کرد: برای بیمه محصولات کشاورزی می بایست مطالعات در خصوص آسیب شناسی آن صورت گیرد و با توجه به شاخص هایی نظیر فرهنگ، اقتصاد و سیاست به ارائه راهکارهای عملیاتی پرداخته شود. 


*** 

روکش آسفالت روستای خواجه نفس به چارقلی به طول پنج کیلومتر با اعتباری بالغ بر 600 میلیون تومان توسط اداره راه و شهرسازی شهرستان ترکمن و گمیشان انجام شد. 

روستای چارقلی از توابع بخش مرکزی شهرستان گمیشان است که از مرکز شهرستان 12 کیلومتر فاصله دارد. 


*** 

کلاس های آموزشی ترویجی بهداشت شیر به منظور افزایش دانش و آگاهی دامداران و همچنین ارتقاء کیفیت شیر خام از سوی اداره کل دامپزشکی گلستان در حال برگزاری است. 

این کلاس ها با موضوع بهداشت جایگاه دام، شیر و شیردوشی با همکاری مرکز بهداشت و دهیاری ها در سراسر استان برگزار شده است و به صورت فصلی تا پایان سال ادامه خواهد داشت. 


*** 

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان در کارگاه آموزشی نقش شبکه سازمان‎های مردم نهاد محیط ‏زیست برای ارتقاء سرمایه اجتماعی گفت: آگاهی بخشی به تشکل ها ضامن ارتقاء این سرمایه‎هاست و ما باید از داشته‎ها و دانش تشکل ها بهره‎ کافی را ببریم. 

اسماعیل مهاجر افزود: اگر آگاهی بخشی و اثربخشی در ارتقاء سرمایه‎های اجتماعی در همین دوره‎ها گسترش پیدا کند و با هدف گذاری صحیح انجام شود آینده خوبی برای سرمایه‎های طبیعی در سازمان محیط زیست خواهیم داشت. 


*** 

مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی گلستان اعلام کرد: مراحل نازک کاری 42 هزار و 700 واحد مسکن مهر استان (حدود 85 درصد) به پایان رسیده است. 

محمود تیموری گفت: این واحدها در شهرهای بالای 25 هزار نفر جمعیت استان شامل آزادشهر، آق قلا، بندرترکمن، علی آباد، کردکوی، کلاله، گرگان، گنبدکاووس و مینودشت در قالب پروژه های تفاهم نامه سه جانبه و تعاونی دولتی (99 ساله) و خودمالکی در حال ساخت است. 

به گفته وی، تلاش بر این است که این واحدها تا پایان سال 94 به اتمام برسند و تحویل متقاضیان شوند. 

با شروع پروژه های مسکن مهر در کشور، ساخت 51 هزار و 500 واحد برای استان تعریف شده بود که تاکنون 37 هزار و 620 واحد افتتاح و تحویل متقاضیان شده است. 


*** 

راهنمای بافت تاریخی گرگان به عنوان راهنمای برتر کشور معرفی و تجلیل شد. 

در مراسمی که به مناسبت بزرگداشت روز جهانی موزه در کاخ گلستان برگزار شد، موزه داران دولتی و بخش خصوصی و راهنمایان آثار تاریخی با اهداء لوح تقدیر توسط مسعود سلطانی فر معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مورد تجلیل قرار گرفتند. 

در این مراسم محمدتقی امیری راهنمای بافت تاریخی گرگان از استان گلستان با اهدای لوح تقدیر و هدیه مورد تجلیل قرار گرفت. 

بافت تاریخی گرگان که اکنون 130 هکتار آن باقی مانده است به عنوان نخستین بافت ثبت شده کشور دارای محله های قدیمی و خانه های تاریخی با معماری دوره صفویه و زندیه تا دوران قاجار است. 

این بافت، مجموعه ای از محلات مسکونی و مراکز محلات را تشکیل می دهد. 


*** 

دوره آموزشی 'جی پی اس' ویژه کارشناسان سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی گلستان به مدت سه روز با همکاری مرکز آموزش فنی و حرفه ای در گرگان برگزار شد. 

در این دوره آموزشی که با حضور 30 نفر از کارشناسان عضو برگزار گردید فراگیران با تکنیک های کارتوگرافی، ضرورت استفاده از نقشه ها و طبقه بندی آن، مقیاس و انواع آن، راه های مقیاس دار کردن نقشه های فاقد مقیاس، انواع دستگاه های مختصات، سیستم های تصویری و انواع ویژگی آن، سیستم تصویر 'یو تی ام' و انواع آن آشنا شدند. 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار