گرانی سرسام آور لبنیات در سایه سکوت مسئولین

بی تردید، هنگامی که افزایش بی‌رویه قیمت کالا و خدمات غیر قابل کنترل نمود می‌یابد، به طور طبیعی قدرت خرید نیز کاهش یافته و تفاوت‌های اساسی بین زندگی روزمره مردم مشاهده می‌شود.

تورم صفر درصدی و گرانی کالاهای اساسی!

به گزارش گلستان 24، بازار خرید و فروش عیدانه در کشور داغ شده است و اقتصاد رو به رکود ایران کمی سامان گرفته است. با این حال امسال نیز مثل هر سال بازار گلایه های گرانی بلند است و مردم از گرانی در بازارهای مختلف از بازار خوراک گرفته تا پوشاک گله دارند.

این در حالی است که امسال هم وعده های دولتی ها و آمارها نشانی از گرانی ندارد.همین چند روز پیش بود که حسن روحانی با بیان اینکه آمار تورم بهمن ماه سال گذشته ۵. ۵ درصد بود، اظهار داشت: «مرکز آمار اعلام کرد که تورم بهمن ماه امسال صفر است که این کار بزرگی است و برای اولین‌بار در کشور شاهد آن هستیم.»

این سخنان در حالی بود که در هر صورت صفر شدن تورم باید در سبد خانوار کمی احساس شود اما این اتفاق رخ نداده است.

بی تردید، هنگامی که افزایش بی‌رویه قیمت کالا و خدمات غیر قابل کنترل نمود می‌یابد، به طور طبیعی قدرت خرید نیز کاهش یافته و تفاوت‌های اساسی بین زندگی روزمره مردم مشاهده می‌شود. تفاوتی که عدد تورم تاثیر مستقیم بر روی آن دارد و باید با صفر شدن آن شکاف این تفاوت کمتر شود اما عملا چنین اتفاقی رخ نداده است.

توجیهات در خصوص احساس نشدن کاهش عدد تورم در سبد کالاهای خانواده‌ها زیاد است. به طور مثال به تازگی، نادر حکیمی‌پور، مدیرکل دفتر شاخص قیمت مرکز آمار ایران در این خصوص گفته: «آنچه که امروز دغدغه مردم است، اختلاف نرخ تورم مرکز آمار ایران و بانک مرکزی نیست، بلکه این است که نرخ تورم اعلامی را در سبد کالایی خود احساس نمی‌کنند.»

این ضد و نقیض ها اما در حالی است که در کنار گرانی بیشتر کالاهای اساسی نرخ لبنیات هم در آستانه عید گران شده و در حالی که سازمان حمایت اعلام کرده بود این گرانی ها غیر قانونی است سکوت در برابر آن ادامه دارد.

گرانی شیر از سال 91 تا امروز

هنوز از یاد‌ها نرفته است که از اردیبهشت ماه سال ۹۱ قیمت شیر و محصولات لبنی هر روز با گرانی مواجه شد و کار به جایی رسید که قیمت شیر مانند نرخ دلار نوسان داشت!
بعد از آن اما در آستانه ماه مبارک رمضان در حالی که زمزمه‌های احتمال گرانی لبنیات که یکی از کالاهای اساسی سفره‌ها در ماه رمضان است قوت گرفته بود، دبیر انجمن صنایع لبنی از افزایش 15.6 درصدی قیمت شیر خام و ۱۵ درصدی فرآورده‌های لبنی بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار خبر داد تا این شایعات به واقعیت تبدیل شود و افزایش قیمت لبنیات و شیر ادامه دار شود.

بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم نیز وضعیت بازار شیر بهتر نشد تا جایی که خبر رسید یارانه ۲۵۰۰ میلیارد تومانی دولت برای تثبیت قیمت شیر خام هنوز اجرایی نشده است و همین امر زمزمه‌های گرانی شیر و لبنیات را در کارخانه‌های لبنی بلند کرد.

بعد از آن وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که طبق مصوبه دولت قیمت هر کیلوگرم شیرخام ۱۴۴۰ تومان است تا شیر باز هم کمی گران شود.

اما بعد از اینکه تیرماه امسال، دولت با افزایش ۱۵ درصدی قیمت لبنیات موافقت کرد، به نظر می‌رسید گلایه‌های تولید کنندگان پایان یافته و بازار شیر حداقل تا پایان سال به آرامش رسیده است و برای همین هم بود که باکری، دبیر انجمن صنایع لبنی وعده تثبیت قیمت‌ها تا آخر سال را داده بود. وعده‌ای که البته محقق نشد چرا که در آستانه سال نو شیر گران شده است.

در آن زمان درحالی که برخی رسانه‌ها خبر احتمال افزایش ۱۱ درصدی قیمت شیر را مطرح می‌کردند، دبیر انجمن صنایع لبنی گفت هیچ‌گونه افزایش قیمتی دست‌کم تا پایان امسال وجود ندارد.

رضا باکری گفت: هیچ‌گونه افزایش قیمتی برای لبنیات تا آخر امسال وجود نخواهد داشت. وی تصریح کرد: عدم افزایش قیمت لبنیات تا پایان امسال در تیرماه از سوی معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور به‌صراحت بیان شده است.

وی گفت: در تیرماه امسال افزایش ۱۵ درصدی قیمت لبنیات اعمال شد و قرار نیست هیچ‌گونه افزایشی حداقل تا پایان سال وجود داشته باشد.

دبیر انجمن صنایع لبنی در پاسخ به اینکه پس اخبار احتمال افزایش قیمت محصولات لبنی با چه استدلالی بیان می‌شود، افزود: به هر حال دامداران و صنایع لبنی مشکلات اقتصادی خود را مطرح می‌کنند، اما تصمیم‌گیرنده دولت است. با این حال و با وجود این سخنان باز هم در آستانه نوروز شیر گران شد تا گلایه‌های مردم را به همراه داشته باشد.

 شیر چگونه گران شد؟
 
این اتفاق در حالی رخ داد که طی هفته های گذشته خبر رسید برخی برندهای معروف در چند روز اخیر قیمت شیر و فرآورده‌های لبنی را افزایش داده‌‌اند به طوری که یکی از برندهای معروف قیمت شیر کم چرب را از ۲۲۰۰ به ۲۴۰۰ تومان افزایش داد. این اتفاق اما در حالی رخ داد که همین کارخانه قبل از این قیمت شیر را طی دو بار ۳۰۰ تومان افزایش داده بود تا به این ترتیب شیر هم در اواخر بهمن ماه گران شود و حالا این گرانی‌ها رسمیت یافته و کار به هشدار و تهدید سازمان حمایت هم رسیده است.

این بار اما بهانه کارخانه‌های لبنی برای گرانی شیر، افزایش نرخ شیر خام بوده است. سازمان حمایت هشدار داده که افزایش قیمت غیرقانونی است وبا متخلفین برخورد می‌کند، هشداری که نه تن تولید‌کننده‌ای را لرزاند و نه تاثیری بر قیمت شیر و برخی از محصولات لبنی که افزایش قیمت را تجربه‌کرده‌اند، داشته است.

 معاون بازرسی سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان بر حسب وظیفه، افزایش قیمت لبنیات به هر بهانه‌ای را ممنوع دانست و گفت: این سازمان با متخلفین برابر قانون برخورد می‌کند.

مجتبی فراهانی با تأکید بر اینکه هرگونه افزایش قیمت لبنیات ممنوع است، اظهار کرد: پیش از این تفاهمنامه‌ای میان سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان با انجمن تولیدکنندگان لبنیات منعقد شده بود که آن‌ها به هیچ یک از تعهدات خود در مفاد این تفاهمنامه عمل نکرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه به همین دلیل از نظر سازمان حمایت این تفاهمنامه ملغی شده است، افزود: افزایش قیمت لبنیات به هر بهانه‌ای ممنوع است و سازمان با متخلفین برابر قانون برخورد لازم را انجام خواهد داد.

ادامه گرانی شیر و سکوت سازمان حمایت

حالا اما علیرغم اولتیماتوم سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان برای بازگشت قیمت‌ محصولات لبنی و شیر به نرخ‌های قبل، نه تنها کارخانه‌های متخلف قیمت‌ فرآورده‌های‌شان را کاهش نداده‌اند بلکه کارخانه‌های دیگر هم به جمع آنها اضافه شدند و قیمت شیرکم چرب‌شان را 300 تومان افزایش دادند به طوری‌که هر لیتر شیر استریل که 2500 تومان در بازار مصرف عرضه می‌شد، از سه روز پیش 300 تومان افزایش یافت و 2800 تومان فروخته می‌شود.

گفتنی است، همانطور که گفته شد، ابتدای امسال قیمت شیر کم‌چرب بطری حدود 1600 تومان بود که با احتساب 15 درصد مجوز افزایش از دهم تیرماه قیمت هر بطری شیر کم‌چرب نهایتا باید 1840 تومان فروخته می‌شد اما کارخانه‌های لبنی در همان ابتدا به پیشواز افزایش قیمت شیر رفتند و هر بطری شیر کم‌چرب را به 2000 تومان افزایش دادند و حالا پس از گذشت هشت ماه کارخانه‌های لبنی مجددا قیمت شیر را در بسته‌بندی‌های مختلف افزایش دادند؛ به گونه‌ای که قیمت شیر کم‌چرب بطری‌ در اواخر هفته گذشته به 2500 تومان افزایش یافت.

در این میان، نکته مهم اما اینجاست که این سازمان چه در چند ماه اخیرکه کارخانجات لبنی به‌دلیل مازاد تولید و البته کاهش قدرت خرید مردم تخفیفاتی را در قیمت انواع محصولات خود برای مصرف‌کنندگان اعمال می‌کردند و چه این روز‌ها که برخلاف تمام وعده‌های مسئولین مبنی بر عدم گرانی لبنیات برخی از کارخانجات لبنی اقدام به افزایش قیمت شیر و فرآورده‌های آن کرده‌اند، اقدامی عملی صورت نداده که در بازار تاثیر گذار باشد.

 البته رکنی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده که طبق مصوبه دولت قیمت هر کیلوگرم شیرخام ۱۴۴۰ تومان است و تاکنون هیچ افزایشی در نرخ شیر خام نداشته‌ایم و دستگاه‌های نظارتی باید با گرانفروشان برخورد کنند اما در هر حال در واقعیت جامعه شیر باز هم گران شده تا بیشتر و بیشتر از سبد خانواده‌ها حذف شود./سراج24

ارسال نظر

آخرین اخبار