ادامه ساخت وساز غیرمجاز در زیارت

روند ساخت و سازهای غیرمجاز در ناهارخوران و روستای زیارت، باعث شده ماهیت منابع طبیعی و گردشگری گرگان در معرض نابودی قرار گیرد.

ریه های گرگان در محاصره ویلاها

به گزارش گلستان 24، گرگان و بسیاری از شهرهای استان گلستان که مدتی است در مسیر توسعه قرار گرفته اند، همواره با خطر تخلفات ساختمانی رو به رو بوده اند که البته حوادث گذشته خود گواه این تخلفات است.

یکی از مراکزی که مدتی است به شهرداری گرگان اضافه شده و تخلفات زیادی نیز در آن صورت می گیرد روستای زیارت است. انتظار می رفت پس از الحاق آن به شهر گرگان جلوی تخلفات ساخت و سازی آن گرفته شود، ولی متاسفانه انتظارات برآورده نشد.

دست اندازی و تغییر کاربری گسترده در این منطقه زیبا و تاریخی که شاید بتوان گفت گرگان با آن نفس می کشد و با آن زنده است، مرکز استان را با مشکلات زیادی روبه رو کرده است.

از سال های قبل زنگ خطر این ساخت و سازها برای این منطقه زده شده و صدها هزار متر مربع خانه های مسکونی و ویلا و تفکیک های غیر مجاز و غیر قانونی این منطقه گردشگری را دچار آسیب کرده است.

 

روستای زیارت گرگان

بی مهری هایی که در این سال ها به این مناطق شده در کنار بی توجهی مسئولین باعث شده حفظ و حراست از منابع طبیعی و محیط زیست به صورت کامل در این مناطق انجام نشود.

به گفته کارشناسان در هزاره سوم یکی از مشکلات بشر نابودی محیط زیست و دست اندازی به طبیعت است و متاسفانه این رویداد تلخ به خصوص در استان های شمالی کشور که به صورت گسترده تری از این نعمت برخوردارند بیشتر است.

محور نهارخوران گرگان در توسعه پایدار شهر گرگان نقش مهمی دارد

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری گلستان با اشاره به سرعت گرفتن تفکیک‎های غیرمجاز و تغییر کاربری اراضی گفت: محور ناهارخوران گرگان در توسعه پایدار شهر گرگان نقش مهمی دارد.

عبدالرضا چراغعلی با بیان اینکه ناهارخوران جزو مناطق زیست محیطی گرگان و از منابع ملی محسوب می‎شود، ادامه داد: سیاست‎های کلان دولت یازدهم بر جلوگیری از ساخت و ساز غیرمجاز تاکید دارد.

جلوگیری از تخریب منابع ملی و تفکیک‎های غیرمجاز در محور ناهارخوران گرگان تکلیف قانونی شهرداری گرگان و شورای شهر استوی جلوگیری از تخریب منابع ملی و تفکیک‎های غیرمجاز در محور ناهارخوران گرگان را تکلیف قانونی شهرداری گرگان و شورای شهر عنوان و گفت: از شهردار گرگان می خواهم تمامی ساخت و سازهای غیرمجاز و تغییر کاربری‎ها را به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع دهد.

چراغعلی با توجه به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت محیط زیست و منابع طبیعی تصریح کرد: فرمایشات ایشان تاکید و اهمیت این موضوع را چند برابر می‎کند.

مدیرکل دفتر امور شهری و شوراهای استانداری گلستان با بیان اینکه در خصوص این ساخت و سازها در این محور باید تصمیماتی اتخاذ و اقداماتی انجام شود، ادامه داد: پرونده های تشکیل شده باید برای تعیین تکلیف به کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری گرگان ارجاع داده شود.

چراغعلی با اشاره به اینکه من تمامی ساخت و سازهای محور ناهارخوران را رای به تخریب داده ام افزود: نمی دانم چرا برخی ساخت و سازهای غیرمجاز به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارجاع داده نمی‎شود؟

اعتقادی به ساخت و ساز در محور ناهار خوران ندارم 

عضو شورای اسلامی شهر گرگان در خصوص ساخت و سازهای غیر مجاز در محور ناهار خوران اظهار کرد: از پل سید مسعود به بالا، حریم شهر گرگان است و ساخت و ساز در حریم تعریف معلوم و مشخصی دارد. 

سید محمد قدس مفیدی در گفتگو با مهر، ادامه داد: در این حریم امکان ساخت و ساز مسکونی و تجاری وجود ندارد و فقط برای گردشگری و مواردی از این دست مثل ساخت رستوران آن هم با مجوز شهرداری گرگان ممکن است.

در زیارت امکان ساخت و ساز مسکونی و تجاری وجود ندارد و فقط برای گردشگری و مواردی مانند رستوران آن هم با مجوز شهرداری گرگان ممکن استوی با تاکید به اینکه اعتقادی به ساخت و ساز در این محور ندارم، گفت: با توجه به اهمیت موضوع حتی ساخت و سازهای گردشگری هم باید با احتیاط و نگاه تخصصی انجام شود و شهرداری در این موضوع موظف و شورا بحث نظارتی در این مساله را دارد.

قدس مفیدی با بیان اینکه تمام تلاش خود را می کنیم تا جلوی موارد غیر مجاز گرفته شود، گفت: مساله این است که در حال حاضر باید ببینیم با ساخت و سازهای انجام شده در گذشته چگونه برخورد کنیم.

وی در خصوص ارجاع ندادن بعضی موارد به کمسیون ماده ۱۰۰ گفت: در بعضی موارد ممکن است ارجاع داده شود ولی قاضی استدلال حقوقی بیاورد و از نکته ریزی در قانون استفاده کند و به صورت موقت جلوی آن را بگیرد.

قدس مفیدی در خصوص ساخت و ساز در زیارت توضیح داد: با توجه به اینکه زیارت در سال های گذشته جزو حریم شهر گرگان نبوده است ماجرایی متفاوت دارد.

وی گفت: در سال های گذشته مدیریت به این شکل بوده است که زیارت از حریم شهر گرگان خارج شود ولی در حال حاضر از سید مسعود تا زیر پل زیارت و از آن طرف بعد از پل تا خود آبشار حریم گرگان و از جاده تا ۲۵۰ متر به اطراف جزو حریم است و باید ساخت و سازها با مجوز و شرایط مثلا یک و نیم طبقه داده شود.

روستای زیارت گرگان

عضو شورای اسلامی شهر گرگان با بیان اینکه در این میان پارادوکس قانونی وجود دارد، تصریح کرد: با توجه به تهیه شدن طرح تفصیلی ویژه زیارت باید از این به بعد ساخت و سازها را مدیریت کنیم و تصمیم مدیریتی در این خصوص گرفته شود. 

قدس مفیدی ادامه داد: تخریب هایی که در توشن و زیارت انجام شده است با توجه به قانون تبدیل اراضی زراعی به مسکونی بوده است و دادگاه حکم امور اراضی را داده است.

زیارت و جاده نهارخوران باید احیا شود 

اهمیت منطقه زیارت و ناهارخوران گرگان تا حدی است که رئیس کمیته مبارزه با زمین خواری کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی نیز در سفری که به گرگان داشت، در گفتگو با خبرنگار مهر، با تاکید بر اینکه روستای زیارت و جاده نهارخوران باید احیا شود، اظهار کرد: با احداث بنا در مسیرهای روستایی به هر عنوانی مقابله می کنیم.

سید محمد حسین میرمحمدی با بیان اینکه روستای زیارت و جاده نهارخوران باید کاملا پاک سازی شود، اظهار کرد: ویلاهایی که ساخته شده باید تخریب شود.

روستای زیارت و جاده نهارخوران باید کاملا پاک سازی شود و ویلاهایی که ساخته شده باید تخریب شودوی ادامه داد: در خصوص این مناطق از معاونت عمرانی استاندار گلستان گزارشی گرفته ایم و در تلاش هستیم به زودی از طریق کمسیون بازدیدی از مناطق تصرف شده استان گلستان مثل زیارت و مسیر جاده نهارخوران داشته باشیم.

میرمحمدی تاکید کرد: تمام برنامه هایی که مخالف نظر منابع طبیعی و محیط زیست و در حریم و کنار رودخانه، در جنگل، در حریم لوله های آب احداث شده باید قلع و قم شود. 

رئیس کمیته مبارزه با زمین خواری کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی به همکاری مقام قضایی دادگستری گلستان با استانداری اشاره کرد و ادامه داد: صدور مجوز قلع و قم و تخریب باید به جدیت در گلستان پیگیری شود.  

میرمحمدی اظهار کرد: در جاده های روستایی باید کنترل عبور و مرور مصارف ساختمانی را داشته باشیم تا روستاییان فقط در حریم مصوب طرح هادی احداث بنا کنند. 

وی افزود: در زمین های کشاورزی فقط مجوز احداث یک اتاق ۹ متری وجود دارد و دستگاه های خدمات رسان باید خدمات دهی خود را به این ویلاها قطع کنند. 

این روزها اهمیت منابع طبیعی و محیط زیست و نقش این منابع با ارزش و تاثیر آن ها در زندگی انسان ها بر کسی پوشیده نیست، در این میان ساخت و سازهای غیر مجاز و تبدیل اراضی به خانه باغ هایی که در نهایت ویلا می شوند چهره این منابع طبیعی را عوض کرده و کارکردهای آن ها را تغییر می دهد.

توجه بیشتر به قوانین موجود در این خصوص و اجرای درست آن توسط مسئولین می تواند نه تنها در کاهش این تخریب ها نقش داشته باشد بلکه باعث حفظ و حراست بیشتر از محیط زیست استان گلستان هم می شود.

خبرنگار: مریم رضایی

مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار