آشوراده در دوراهی گردشگری و محیط زیست!

در حالی که بارها مقام معظم رهبری بر حفظ منابع طبیعی و جنگل‌ها به ویژه در شمال کشور تأکید داشته‌اند اما مسئولان گردشگری همچنان با رها کردن ظرفیت‌ها و مناطق آماده برای جذب گردشگر، اصرار بر توسعه گردشگری در منطقه بکر آشوراده دارند.

پارازیت دلواپسی بر امواج توسعه آشوراده

به گزارش گلستان 24، حضرت آیت الله خامنه‌ای در دیدار با فعالان محیط زیست کشور با اشاره به جنگل‌ها و مراتع به عنوان ریه‌های تنفسی شهرها و عوامل نگهدارنده خاک، از دست اندازی افراد سودجو به جنگل‌ها و منابع طبیعی به خصوص در شمال کشور ابراز تأسف شدید کردند.

ایشان در ادامه تأکید می‌کنند که « دستگاه‌های مسئول باید قاطعانه با تعدی به جنگل‌ها به هر بهانه‌ای اعم از هتل سازی و جذب گردشگر و ساخت حوزه علمیه و برخی توجیهاتِ به ظاهر قابل قبول ، مقابله کنند. »

اما ظاهراً مسئولان با توجیهات خاص خود برای پیشبرد اهدافشان به دنبال عبور از خطوط قرمز و استثنا قائل شدن هستند.به طوری‌که در موضوع تبدیل «آشوراده» به منطقه گردشگری،  علی رغم تأکید دستگاه‌های نظارتی چون سازمان بازرسی کل کشور بر «توقف» و دلسوزی‌های فعالان و کارشناسان زیست محیطی، مسئولان سازمان گردشگری بر تبدیل این منطقه تحت حفاظت سازمان محیط زیست بر منطقه گردشگری اصرار دارند.

این در حالی است که اگر قرار است به بهانه توسعه گردشگری، سرمایه‌گذار بخش خصوصی وارد «آشوراده» شود و نسبت به توسعه زیرساخت‌های مورد نیاز برای ورود گردشگر به این منطقه اقدام کند، مناطق بسیاری در کشور اعم از تاریخی، طبیعی، مذهبی و ... وجود دارد که دارای زیرساخت‌های مورد نیاز گردشگر است اما در حسرت کمترین تبلیغاتی برای جذب گردشگر به سر می‌برند و در اینجا تأکید سازمان گردشگری بر ورود گردشگر به این منطقه زیست محیطی در استان گلستان، جای تأمل دارد!

 شیرکوند، معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره آخرین وضعیت تبدیل جزیره آشوراده به منطقه گردشگری گفته است:  الان مشاور در حال مطالعه است و امیدوارم تا تابستان آینده مطالعه مشاور و زون ‌بندی‌ها تمام و کاربری‌ها تعریف شود.

«آشوراده» منطقه ای با مساحت حدود 680 هکتار در منتهی الیه شبه جزیره میانکاله و در دهانه خلیج گرگان، در 3 کیلومتری شهر بندرترکمن به عنوان خانه گونه‌های متعدد پرندگان، ایستگاه زمستانه پرنده های مهاجر و زیستگاه ماهیان خاویاری و ... است.

انتهای پیام/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار