شهرستان گنبدکاووس شهر بلندترین برج آجری جهان و امامزاده یحیی بن زید (ع) است که در کنار تالاب های زیبا و بازارچه مرزی مجموعه ای گردشگری برای گذراندن تعطیلات را به هر مسافری ارائه می کند.

با مناطق گردشگری و زیارتی گنبدکاووس آشنا شوید

به گزارش گلستان 24، شهرستان گنبدکاووس که مهمترین و بزرگترین شهرستان استان از لحاظ وسعت محسوب می‌شود دارای مساحتی حدود ۳۲/۵۰۷۱ کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر ۳۲۵ هزار نفر است.
فاصله این شهرستان تا مرکز استان ۹۸ کیلومتر می باشد و قومیتهای گوناگون در آن ساکن هستند.
اینچه‌برون شهر دیگر این شهرستان است. مهمترین مراکز گردشگری و باستانی این شهرستان عبارتند از : تالابهای بین‌المللی آلماگل، آلاگل و آجی گل بازارچه مرزی اینچه‌برون ، یاریم تپه ، گبری قلعه ، گنبد قابوس ، شهر باستانی جرجان ، امامزاده یحیی بن زید و بقعه دانشمند شهرستان گنبد کاووس را می‌توان کرسی مطالعات باستان‌شناسی استان دانست و پژوهش های شهر قدیم جرجان و دیوار گرگان همه ساله در این شهرستان صورت می‌پذیرد. بازار هفتگی آن جمعه بازار است.
از صنایع‌دستی این شهرستان قالی‌بافی، گلیم‌بافی، پلاس ، دوتارسازی ، زیورآلات ، سوزن‌دوزی ، رنگرزی و نمدمالی و از شیرینی‌های محلی تاتارچرک ، بیشمه را می‌توان نام برد.
در ادامه با آثار باستانی و مناطق گردشگری این شهرستان خژمی شوید.

گنبد قابوس(برج آجری قابوس)
برج قابوس بن وشمگیر یکی از بی نظیر ترین یادمان های معماری ایران در دوره اسلامی می باشد که در ۳ کیلومتری بازمانده شهر قدیم جرجان مرکز حکومت آل زیار قرار دارد ، اثر مذکور به سال۳۹۷ هجری جهت آرامگاه شمس المعالی بر روی تپه ای به بلندی ۱۵ متر ساخته شده است. ارتفاع برج ۵۵ متر می باشدکه با احتساب بلندی تپه در مجموع ۷۰ متر از سطح زمین بلندی دارد. این بنا بصورت برج بلندی با نقشه ستاره ای شکل و مخروطی به ارتفاع۱۸ متر می باشد.

22alibegli 05

شهر باستانی جرجان :
بعد از پاشیده شده حکومت پارتی توسط اردشیر، سر سلسله حکومت ساسانی ، حکومت مستقل گرگان نیز زیر سلطه اردشیر درآمد . مرکز آن شهری همنام استان یعنی گرگان و جزء دارو الضرب های دولت ساسانی بوده است. ایجاد شهر اسلامی جرجان چنانچه گفته شد به یزید بن المهلب نسبت داده شده و در هر حال شهر به صورت استقرار کوچکی در حوالی امامزاده یحیی بن زید (ع)در کنار رودخانه شکل گرفته است.در دوران زیاریان ، سامانیان و آل بویه شهر وسعت گرفته و بصورت یکی از مراکز هنر اسلامی درآمده است.

36
دیوار تاریخی گرگان :
دیوار بزرگ گرگان به نام های سد اسکندر، سد انوشیروان ، سد فیروز، دیوار دفاعی ،  قزل ییلان ، قزل آلانگ و آلان ( به زبان ترکمنی ) در منابع جغرافیایی تاریخی و سفرنامه ها نگارش شده است. طول دیوار بزرگ گرگان در حدود ۲۰۰ کیلوکمتر  و عرض آن بین ۲ تا ۱۰ متر بوده که با مصالح آجر به ابعاد ۱۰*۴۰*۴۰ سانتیمتر ساخته شده است. این دیوار در طول مسیر خود دارای تاسیسات وابسته نظیر خندق ، زنجیره ای از قلعه ها ، کوره های آجر پزی ، کانال های هدایت آب بوده است.
تاریخ ساخت دیوار گرگان در دوره ساسانی بوده و به منظور جلوگیری از هجوم اقوام شمالی احداث شده است و این دیوار دفاعی در جهان رتبه سوم را از لحاظ طول به خود جا داده است. این اثر در حوزه های شهرستان های کلاله ـ گنبد کاووس ـ آق قلا و بندر ترکمن قرار گرفته است.

26

یارم تپه   :
این تپه در فاصله ۹ کیلومتری جنوب شهرستان گنبدکاووس واقع گردیده و با شکلی مدور با قطر ۱۸۰ متر  و ارتفاع ۲۰ متر می باشد.

Publication1
آق تپه   :
این تپه در۱۵ کیلومتری شمال شرقی گنبدکاووس و در محوطه ۳۵۰ متری جنوب غربی طبیعی روستای بزاق آباد واقع گردیده است.

2

گبری قلعه :
این قلعه در۱۵ کیلومتری شرق شهرستان گنبدکاووس واقع گردیده و دارای مساحتی در حدود ۳۶ هکتار می باشد.
قلعه پاراس :
این قلعه در ۴۰ کیلومتری شرق شهرستان گنبدکاووس قرار گرفته است.
دخمه آق بند :
این دخمه در حدود ۳۰ کیلومتری شمال شهرستان گنبدکاووس قرار گرفته و قدمت آن به اواخر هزاره دوم پیش از میلاد می رسد.
غار دام رام :
این غار در فاصله۷۱ کیلومتری شمال شرقی شهرستان گنبد کاووس و ۴۵ کیلومتری شمال روستای ملک علی تپه قرار گرفته است.
تالاب آلا گل :
با مساحت ۲۵۰۰ هکتار در شمال و غرب تپه های قراقر و در جنوب روستای اوخی تپه و شرق جاده مرزی آق قلا به اینچه برون در بین تپه ماهورها واقع است ، و در زمره تالاب های بین المللی می باشد.

alibegli 08alibegli 09
تالاب آجی گل  :
این تالاب بین المللی در جنوب روستای تنگلی و شمال شرقی تالاب آلاگل واقع شده و مساحت آن بالغ بر ۳۲۰ هکتار می باشد.
تالاب آلما گل  :
تالاب بین المللی آلماگل در شمال روستای تنگلی و با فاصله کمی از مرز ایران و ترکمنستان قرار گرفته و مساحت آن ۲۰۷ هکتــار می باشد. عمق این تالاب در بیشتر نقاط ۱ تا ۵/۱ متر متغیر بوده و حداکثر به ۳ متر می رسد.
جاذبه های زیارتی :
امامزاده یحیی بن زید  :
در حاشیه جنوب غربی شهر گنبد ، حرم مطهر یحیی بن زید از نوادگان امام سجاد (ع) قرار دارد. حضرت یحیی بن زید در سال ۱۲۵ هجری قمری در سن ۱۸ سالگی به شهادت رسید .
این امامزاده بزرگوار همواره مورد زیارت جمع کثیری از مردم استان و شهرهای استانهای دیگر کشور قرار می گیرد.

5454
بقعه ملا علی عطا دانشمند :
این زیارتگاه در نوار مرزی ترکمنستان و ۶۰ کیلومتری شمال شهر گنبدکاووس قرار دارد. بقعه ایست چهار ضلعی با گنبد شش ضلعی آهنی سفید که روی آنرا رنگ سفید زده اند. و در مجاورت آن آب انبار و قبرستان قدیمی قرار دارد.

3???????????????????????????????
بقعه ناز قلی خوجم :
این زیارتگاه در شمال شهر گنبدکاووس و در روستای گرم آباد قرار دارد.
جاذبه های دیدنی و تفریحی :
باشگاه سوارکاری گنبد کاووس :
در بخش شمال شرق شهرگنبدکاووس ، میدان اسب دوانی قرار دارد که درآن همه ساله مسابقات اسب دوانی در دو کورس (بهاره و پاییزه) برگزار می گردد.

alibegli 03alibegli 02
پارک ملت :
این پارک در مبداء ورودی شهر گنبدکاووس از سمت گرگان واقع است. مساحت تقریبی آن ۴۲ هکتار بوده که شامل تالار شهر ، آلاچیق ، سرویس بهداشتی ، تپه مصنوعی ، پیست دوچرخه سواری، اسکیت، بازی کودکان و… می باشد.
دریاچه مصنوعی گنبد کاووس :
این دریاچه نیز در ورودی شهر  از سمت گرگان قرار گرفته است.

سد گلستان :
این سد در ۱۲ کیلومتری شهر گنبد قرار گرفته است و در مسیر جاده آق آباد می باشد.

81101628-5593132

alibegli 04

بازار های گنبد کاووس :
بازار هفتگی :
این بازار در روزهای جمعه برگزار می گردد.
بازار مرزی اینچه برون :
این بازار همه روزه در نزدیکی مرز ترکمنستان برگزار می گردد.
بازار روس ها :
این بازار در ورودی شهر ازسمت گرگان قرار گرفته است.

انتهای پیام/قابوس نامه

ارسال نظر

آخرین اخبار