پشت کارت‌های موافق و مخالف چه خبر است

بی‌ثباتی تصمیم در اعضای شورای اسلامی شهر گرگان، شهر را در یک آشفتگی مدیریتی و اذهان آشفته اجتماعی فرو برده است به گونه‌ای که میزان اعتماد مردم به اعضای شورا دچار خدشه و آسیب شده است.

بی‌ثباتی تصمیم در شورای اسلامی شهر گرگان

پس از چهار سال فعالیت «حسین صادقلو» به عنوان شهردار گرگان، نامزدهای انتخابات پنجمین دوره شورای اسلامی شهر گرگان خود را به عنوان حامیان «صادقلو» در جریان تبلیغات معرفی کرده و به شورای پنجم راه یافتند.

به گزارش گلستان 24، بعد از راهیابی تمامی نامزدهای قرار گرفته در لیست حامیان «صادقلو» به شورای پنجم در باورنکردنی‌ترین شرایط حاکم بر جو سیاسی و اجتماعی آن روزها، اعضای شورای اسلامی رای به ادامه فعالیت «حسین صادقلو» به عنوان شهردار گرگان نداده و مهدی باقری را به عنوان سرپرست شهرداری گرگان تا انتخاب شهردار معرفی کردند.

شورای اسلامی شهر گرگان

موج سوال‌ها و انتقادهای ریز و درشت به جایی رسید که برخی افراد که با نام حامیان «صادقلو» قصد رسیدن به اهداف سیاسی خود را داشتند، در فضای مجازی سم‌پاشی‌های اساسی را علیه اعضای شورای اسلامی شهر گرگان انجام داده و کار را به جایی رساندند که مردم را به تجمع برابر شورای اسلامی شهر گرگان دعوت کردند.

با وجود آنکه کسی منکر حرکت ناجوانمردانه برخی از اعضای شورای پنجم در دور زدن سیاسی «صادقلو» نیست اما همه بر این موضوع اعتقاد و تاکید دارند که برای برقراری نظم اجتماعی و رسیدن به توسعه باید قانون ملاک عمل همه شهروندان باشد و اینکه هر فرد، مجموعه و یا افرادی بخواهند برای رسیدن به اهداف خود و یا نشان دادن اعتراضات و انتقادات  نظم و آرامش شهر را بر هم زده و دست به تجمع بزنند، انتظار می‌رود که دستگاه‌های نظارتی و امنیتی با مسببان آن برخورد قاطع و قانونی را داشته باشند.

قانون به شورای اسلامی شهر گرگان اجازه داده که براساس تصمیم جمعی نسبت به تعیین سرپرست شهرداری، انتخاب شهردار، عزل و یا طرح سوال از وی با استناد به مواد قانونی اقدام کند و شورای پنجم نیز برای انتخاب شهردار خود با رای‌گیری، تصمیم خود را اخذ و اجرایی کرد.

اما از زاویه‌ای دیگر زمانی که دلایل این حرکت شورای پنجم را که بنگریم، اعضای شورای اسلامی شهر گرگان در دوره پنجم بخصوص رئیس و سخنگوی فعلی این شورا دلایل اصلی قطع همکاری با «صادقلو» را برخی تخلفات در اجرای پروژه‌ها، عدم تمکین وی از آرا و نظرات شورا، عدم احترام متقابل از سوی وی به اعضای شورا، تصمیمات چکشی و غیراصولی در اداره امور شهرداری و مسائل مشابه عنوان می‌کردند.

حتی فائزه عبداللهی رئیس شورای اسلامی شهر گرگان در روزهای نخست شهریور ماه و در اوج التهاب‌های اجتماعی برکناری «صادقلو» در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرده بود که ادامه همکاری با «حسین صادقلو» به عنوان شهردار به مصلحت نبوده و وقتی مصلحت  و منافع مردم شهر گرگان در میان باشد با کسی تعارف ندارم.

وی حتی طی این مدت چهار پروژه با مبالغ قابل توجه را از جمله تخلفات و اشتباهات شهردار سابق گرگان عنوان کرده و در جلسات مختلف بیان کرد که وی بدون اخذ مجوز از شورای اسلامی شهر و برگزاری مزایده عمومی آنها را به اجرا گذاشته که مصداق بارز تخلف است.

در نگاهی دیگر سخنگوی فعلی شورای اسلامی شهر گرگان در روز برگزاری تجمع پرحاشیه مقابل ساختمان شورا با استفاده از جملاتی صریح، قاطع و مستقیم به برخی از تخلفات شهردار سابق گرگان اشاره کرد و اعلام کرد که ما به چنین فردی رای نخواهیم داد.

اما این روزها پس از رد صلاحیت «محمدعلی ثابت‌قدم» که از سوی شورای پنجم به عنوان شهردار گرگان انتخاب شده بود، زمزمه‌های بازگشت «حسین صادقلو» به کرسی شهرداری گرگان به گوش می‌رسد و در خبرهای رسمی و غیررسمی نسبت به تمایل اعضای شورا برای بازگشت وی سخن به میان می‌آید.

نکته مهم و قابل توجه در این بین این است که در زمان فعالیت «حسین صادقلو» به عنوان شهردار گرگان، تعدادی از اعضای دوره چهارم شورا نسبت به تخلفات، کارشکنی‌ها، اقدامات غیراصولی، عوام‌فریبی و صلاحیت نداشتن وی برای جایگاه شهرداری گرگان سخن گفته و در چند مرحله اقداماتی را برای عزل وی به اجرا گذاشته که به دلیل مقاومت دیگر اعضاء و حمایت‌های پشت پرده ناکام ماند.

بسیاری از اعضایی که در این دوره رای به عدم همکاری «صادقلو» به عنوان شهردار گرگان دادند تا پایان دوره قبل حامی سرسخت وی بوده و از پاکدستی و درستی وی سخن می‌گفتند و چه شد که به یکباره در آغاز این دوره در حالی که در انتخابات از حمایت وی برای رسیدن به شورای پنجم استفاده کردند مخالف سرسخت وی شدند.

حال این مطلب جای بیان دارد که اگر حتی خیلی دیر متوجه عدم صلاحیت «صادقلو» شدید و می‌خواستید ماهی را هر چند دیر اما تازه از آب بیرون بکشید، پس چرا ناگهان پس از عدم صلاحیت «ثابت‌قدم» تغییر موضع داده و ابراز تمایل به بازگشت وی دارید.

مگر غیر از این است که جدای از تمام اختلافات سیاسی و پشت پرده موجود، پرونده کاری وی از نظر بازنشستگی دچار ابهام و مشکل است و امکان گره خوردن در روند حکم مسوولیت وی در صورت انتخاب مجدد وجود دارد؛ پس چرا دوباره می‌خواهید شهر را درگیر بازی‌های سیاسی کرده و صلاح و آینده توسعه شهر را بازیچه لابی‌های پشت پرده شورایی خود قرار دهید.

سوال بزرگ در این بین این است که اینهمه تغییر ناگهانی موضع و بی‌ثباتی در تصمیم‌گیری‌ها برای چیست و آیا این ابهام برای مردم گرگان بوجود نمی‌آید که پشت پرده کارت‌های موافق و مخالف اعضای شورا برای انتخاب شهردار و حتی لوایح مطروحه در شورا چه چیزهایی قرار دارد.

پشت‌ پرده‌هایی که به یکباره نظر عضو یک کمیسیون در خصوص یک لایحه را در صحن علنی شورا باز می‌گرداند و حتی آن عضو به رای خود که در کمیسیون داده احترام نگذاشته و خودزنی هویتی و شخصیتی شورایی می‌کند.

دیری نمی‌گذرد که همه ما و شما از جایگاه مسئولیتی که امروز بر گردن ما قرار داده شده فارغ می‌شویم و روزی به جمع همین مردم باز خواهیم گشت و بازگشت همه ما به سوی لقاء‌الله است پس چه بهتر آنکه با عمل صالح، صدق در گفتار و رفتار، آخرت خود را فدای دنیای امروز نکنیم.

انتهای پیام/


منبع: فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار