هر جا که می رسیم سوالی که بگونه ای تکراری و کلیشه ای هم شده است ،این است که مهم ترین رویداد سال 93 برای ترکمنهای ساکن استان چه بود؟

ترکمن صحرا در سالی که گذشت

به گزارش گلستان 24، سوالی که بگونه ای تکراری و کلیشه ای هم شده است ،این است که مهم ترین رویداد سال 93 برای ترکمنهای ساکن استان چه بود؟
در این زمینه افراد گوناگون،رویدادها وحوادث مختلفی را به عنوان مهم ترین رویداد ترکمن صحرا در سال 93 ذکر می کنند .اگر دقیق و ظریف نگاه کنیم متوجه می شویم که هر کس در انتخاب رویداد مد نظرخود بر اساس علایق شخصی اش به انتخاب رویداد سال می پردازد.
در همین چارچوب برخی از افراد رویدادهای ورزشی را برجسته کرده اند ،برخی دیگر سراغ مناسبتها و رویدادهای فرهنگی رفته اند و برخی دیگر نیز به برخی از رویدادهای اقتصادی توجه داشته اند .
بنظر ما هر یک از رویداهایی که توسط افراد مختلف به عنوان رویداد مهم سال در جامعه ترکمنهای ساکن گلستان ذکر می گردد، در جای خود مهم و تاثیرگذار بوده است. اما اگر نگاهی کلی تر و عمیق تر به روند تحولات رخ داده در سال 93 بیاندازیم خواهیم دید که رویدادها و اتفاقات مهم تری نیز در این سال در پیرامون ما رخ داد.
در سال 1393 در ادامه روندی که از ماههای پایانی سال 92 آغاز شد، روند انتصاب چهار فرماندار ترکمن در چهار شهرستان ترکمن نشین استان تکمیل شد .بدنبال این رویداد در برخی از ادارات دیگر دولتی نیز شاهد انتصاب نیروهای ترکمن بودیم .روند و دامنه این انتصابها در نوع خود کم نظیر و موجب رضایت غالب افراد و فعالان شد، هر چند گلایه های موجهی در مورد ظرفیت واقعی ترکمنهای ساکن گلستان برای تصدی گری مناصب بالاتر هم مطرح شده بود .
در این میان نکته ای که می توان از آن به عنوان پدیده اجتماعی ترکمن صحرا در سال 93 ذکر کرد ظهور و اوج گیری گروهها و افراد معدودی بود که هر جا می رفتند خود را نماینده کل ترکمنها معرفی کرده، صحبت از مطالبات ما ترکمنها می کردند. 
لحن و شیوه بیان برخی از این افراد هم به گونه ای بود که گویی از جایی برای ایجاد حساسیت در مورد قوم ترکمن ماموریت دارند.این افراد که تعداد کل آنها به انگشتان دو دست هم نمی رسد در محافل دوستانه و روحانی خود در مورد اولویتهای ما دوختند و بریدند .زمانی هم که به جایی نرسیدند فریاد برآوردند که اگر مطالبات شخصی آنها برآورده نشود ترکمنها درانتخابات آینده پاسخ دندان شکنی به دولتمردان خواهند داد.
این چنین شد که در محافل خصوصی و عمومی شیوه مطالبه گری برخی از ما نقل محافل طنز گردید و عاقبت را هم که همه می دانیم .
علت این شرایط چه بود و راهکار مقابله با آن چگونه است ؟
علت بروز این رفتار این است که غالب عقلای اصلی و نخبگان واقعی ما در جامعه ترکمنها لباس عافیت طلبی به تن کرده و از حضور درمحافل و مجالسی که برای جریان سازیهای اجتماعی و سیاسی جامعه پیرامون ما جنبه حیاتی دارد خودداری می کنند.در این شرایط هم عرصه برای تنگ نظرانی چون ما می ماند.
راهکار درمانی این شرایط هم روشن و آشکار است .راهکار اساسی این شرایط این است که مردم در زمینه تصمیم گیری و تعیین اولویتهای خود به نخبگان واقعی جامعه تکیه کنند و اجازه ندهند یکسری از افراد با دغل کاریهای سیاسی خود را در هر محفلی به عنوان سخنگوی ترکمنها معرفی نمایند.البته این را هم می دانیم که این جایگاه در توهم و خیال بوسیله خود این افراد به خودشان داده شده است و مردم چنین حقی به آنها ندادند.اما در این زمینه مردم هم باید هوشیار تر از گذشته عمل کنند.
در نهایت علی رغم همه رویدادهای خوش و ناگوار ،سال 1393 در شرف اتمام است .امید داریم در سال 94 با توجه به در پیش رو بودن انتخابات مهم مجلس شورای اسلامی ازتجربیات گذشته درس عبرت گرفته با تعقل و تفکر در مسیر چانه زنی ها وارد شویم .بزرگترین آرزوی ما برای سال 1394 نهادینه شدن عنصر عقلانیت و دوراندیشی در نزد همه فعالان ترکمن است ./ترکمن سسی

ارسال نظر

آخرین اخبار