آیا مسئولین از این آب می نوشند؟

برخورداری از امکانات اولیه زندگی مانند راه، برق و آب سالم از حقوق ابتدایی شهروندان است؛ فرقی نمی‌کند که ساکن شهر باشند یا روستا.

آب شرب روستای منجلو گالیکش خوردن ندارد

به گزارش گلستان 24، بسیاری از روستاهای کشور به دلیل دورافتاده بودن یا جمعیت کم هنوز نتوانسته‌اند در برنامه‌ریزی سازمان‌های خدماتی و عمرانی برای برخورداری از حقوق مسلم و اولیه‌شان قرار بگیرند که بی‌شک واژه « محروم» در مورد آن‌ها صدق می‌کند.

روستای منجلو یکی از آن روستاهاست که با توجه به فاصله سه کیلومتری از جاده بین‌المللی تهران مشهد با مشکل آب شرب سالم روبرو است.

پس از هر بارش باران و ذوب برف مردم روستای منجلو با مشکل گل‌آلودی آب‌دست و پنجه نرم می‌کنند و باید برای تأمین آب شرب مصرفی به روستای دارآباد یا مهندس بروند.

گل‌آلودگی آب شرب روستای منجلو مشکل تازه‌ای نیست، بلکه مشکل کهنه‌ای است که هر بار آب چشمه مشروب کنند روستا پس از بار بارندگی گل‌آلود می‌شود.

nilkooh.ir.1 1

دهیار روستای منجلو با اشاره به اینکه در فصل بارندگی و ذوب شدن برف همیشه مشکل گل‌آلود بودن آب راداریم، گفت: بارندگی‌های خوبی که از اواخر سال گذشته تا به امروز در گالیکش ادامه دارد آب شرب روستا را به حدی گل‌آلود کرده که می‌توان ذرات معلق در آب را با چشم غیرمسلح نیز دید.

عبدالحمید میکانی افزود: مشکلات آب روستای ما خیلی طولانی شده، مردم محل از مشکل آلودگی و قطعی آب رنج می‌برند و طی نامه بارها از مسئولین خواسته‌ایم تا با ورود آب شرب سالم به شبکه آب‌رسانی روستا منجلو را تحت پوشش آبفار ببرند اما تاکنون در این خصوص هیچ‌گونه اقدامی صورت نگرفته است.

به گفته دهیار روستای منجلو درصورتی‌که این مشکل و نیاز اولیه مردم روستا برطرف نشود شاهد مهاجرت برخی از اهالی به شهر خواهیم بود.

وی اظهار داشت: منبع آب شرب روستا 10 سال قبل توسط جهاد سازندگی ساخت شد و پس از هر بار بارندگی و گل‌آلود شدن آب پر از گل‌ولای می‌شود.

nilkooh.ir.1 1

میکانی با اشاره به این مطلب که گل‌آلود شدن آب شرب روستا نگرانی‌هایی را در خصوص سلامت آب ایجاد کرده است گفت: آب گل‌آلوده باعث شیوع بیماری‌های گوارشی و سنگ کلیه در مردم روستا شده است.

دهیار روستای منجلو گفت: امکان کلرزنی مادر در منبع آب روستا به دلیل گل‌ولای زیاد وجود ندارد و به خانواده‌ها کلر داده می‌شود تا در آب شرب خود بریزند.

وی افزود: خانواده از کلرهایی که در اختیارشان قرار داده می‌شود استفاده نمی‌کنند و یا به‌درستی استفاده نمی‌کنند که این باعث بروز مشکلاتی برای آن‌ها شده است.

به گفته میکانی بارها شبکه بهداشت و درمان شهرستان گالیکش در خصوص مشکلات بهداشتی و خطرات احتمالی آب شرب روستا اخطار داده اما تاکنون خواسته کوچک و اولیه مردم روستا توسط مسئولین ترتیب اثر داده نشده است.

nilkooh.ir.1 1

یکی از اهالی روستایی منجلو هم بابیان اینکه باران رحمت خدا است، ما باران را دوست داریم ولی دعا می‌کنیم نیاید، اظهار داشت: وقتی باران می‌آید تمام آب شرب روستا گل‌آلود می‌شود و ما باید برای تهیه آب، آب‌معدنی بخریم یا به روستاهای اطراف برای آوردن آب شرب برویم که هم هزینه و وقت زیادی از زندگی ما می‌گیرد.

وی خاطرنشان ساخت: مردم روستا به خاطر نگرانی از خطراتی که در اثر نوشیدن آب برای آن‌ها ایجاد خواهد شد ماه‌های گذشته اظهار نارضایتی خود را با نوشتن نامه مبنی بر غیرقابل‌شرب بودن آب روستا به ادارات ذی‌ربط به جریان انداختند لیکن هنوز ترتیب اثر داده نشده و تقاضای رسیدگی از مسئولین داریم.

انتهای پیام/نیلکوه

ارسال نظر

آخرین اخبار