با روستای مزنگ آشنا شوید

روستای مزنگ نیز یکی از روستاهای نسبتا قدیمی دهستان انزان از بخش بندرگز است.این روستا در مجاورت نوکنده و در فاصله ۳کیلومتری شهر بندرگز قرار دارد.

نخستین روستا پس از شهر نوکنده در غرب استان گلستان+ عکس

به گزارش گلستان 24، روستای دیدنی مزنگ به عنوان اولین روستای شرقی شهر نوکنده در غرب استان گلستان در ایام پایانی سال 1393 ، خود را برای آغاز سالی جدید تو ام با تلاش و پشکار خود را آماده میهمانان نوروزی میکند.

این روستای دیدنی از طرف شمال به شاهراه آسیایی و دریای خزر و از سمت جنوب به قسمتی از دامنه های شمالی کوه های جهان مورا و از طرف شرق به روستای جفاکنده و استوان آباد و از طرف غرب با شهر نوکنده همجوار است.

ساکنین مزنگ را در ایام گذشته به چهار قبیله حاجی باغ، لر ، سادات و سورتجی تقسیم شده است که در حال حاضر میتوان به سادات ، سادات مزنگی ، طهماسبی ، مزنگی ، عابدی تقسیم کرد.

جمعیت این روستا طبق سر شماری سال ۱۳۸۵ شمسی بالغ بر ۳۵۰خانوار و برابر۲۷۸۷ نفر است و به زبان گیلکی مازندرانی تکلم می کنند.

234356

از خاندان مشهور این روستای دیدنی میتوان به خاندان های طهماسبی،مزنگی و سادات اشاره کرد که زبان زد عام و خاص به شمار می آیند.

پایه اقتصاد مردم روستا کشاورزی،دامپروری،باغداری و پرورش طیور می باشد و تعدادی از مردم آن نیز در ادارات مختلف بکار مشغولند.

میزان زمین های قابل کشت آن محدود و در حدود 630 هکتار است که انواع محصولات کشاورزی از قبیل گندم،جو،شالی،گوجه فرنگی ، مرکبات ، کاهو ، خیار ،کدو ، سبزی و ...... در آن کشت و برداشت می شود.

35905448013232384346

بیشتر تولیدات این همانند تولیدات کشاورزی به شهرهمجوارش(نوکنده) و سپس به شهرهای تهران،مشهد،ساری و گرگان صادر می گردد و در دامپروری نیز، این روستا همانند سایر روستا های بخش، به شیوه سنتی و هم به طریق صنعتی مرسوم است.

گفته شده است هر خانواده مزنگی دارای تعدادی دام و طیور می باشند و از فراورده های آن در طول سال بهره مند می شوند.

دامداران این روستا با اختلاط و آمیزش نژاد های مختلف سعی در بهتر کردن شیوه تولید و فرآورده های دامی کرده اند و در برخی موارد نیز به نتایج مثبت و قابل توجهی دست یافته اند.

گفتنی است این روستا در داشتن برخی از امکانات زیر ساختی محروم است و امید است مسئولان شهرستان بندرگز و نوکنده ؛ مشکلات این روستا را برطرف سازند و گامی در جهت پیرفت این روستا بردارند.

انتهای پیام/کاسب امین

ارسال نظر

آخرین اخبار