شکارچیان غیرمجاز قرقاول و مرال در گرگان و علی آبادکتول به دام ماموران محیط زیست استان گلستان افتادند.

شکارچیان قرقاول و مرال در گلستان به دام افتادند

به گزارش گلستان 24، اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان، ماموران یگان حفاظت گرگان در پی گشت زنی به منظور جلوگیری از تخلفات احتمالی در منطقه جنگلی توشن یک نفر شکارچی غیر مجاز را دستگیر کرده و از وی یک قبضه سلاح شکاری تک لول، یک طاقه قرقاول نر به همراه پنج فشنگ و یک قبضه چاقو کشف وضبط شد.

پرونده این متخلف جهت اخذ ضرر و زیان به مقامات قضایی ارجاع شده است.

قرقاول گونه ای از تیره ماکیان است که بیشتر در جنگل های مرطوب و بوته زارهای تمشک و گاهی درختان پهن برگ آشیانه سازی می کند جمعیت این گونه منحصر بفرد از زیبایی خیره کننده برخوردار است.

قرقاول نر با سری به رنگ سبز براق، پوست برهنه دور چشم به رنگ قرمز گلی، گوش پرهای کوتاه و بدن به رنگ قرمز گلی با رگه های سیاه موج دار از قرقاول ماده که به رنگ قهوه ای خاکستری رنگ است، متمایز می باشد.

قرقاول نر 85 سانتی متر و ماده 60 سانتی متر با احتساب دم طول داشته و به واسطه دم بلند و رنگین و راه رفتن باشکوه از سایر ماکیان متمایز است.

قرقاول با نام علمی phasianus colchicus از گونه های بومی وحمایت شده در کشور است و شکار و نگهداری آن طبق قانون ممنوع و در سال های اخیر این گونه و زیستگاه های زادآوری آن با توجه به افزایش آگاهی مردم و تلاش محیط بانان با ایجاد امنیت زیستگاهی در شرایط مطلوب حفاظتی قرار گرفته است.

همچنین روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان از دستگیری شکارچی مرال در روستای سیاه رودبار شهرستان علی آباد در حوزه این استان خبر داد.

در این خصوص پیرو گزارش محیط بانی سیاه رودبار و اطلاع رسانی مخبرین محلی مبنی بر شکار و حمل لاشه یک راس مرال توسط فردی ساکن روستای سیاه رودبار، مامورین یگان حفاظت محیط زیست شهرستان حین گشت و کنترل و پس از بررسی محل در منطقه آرام نسو جنگل سیاه رودبار زیرکنده درختی سر یک راس مرال به همراه دست ها و پاها، دو عدد کوله پشتی حاوی گوشت مرال و یک قطعه مربوط به تفنگ گلوله زنی را کشف و ضبط کردند.

متخلف پس از بررسی های به عمل آمده دستگیر و صورتجلسه تخلف به همراه کشفیات تحویل مقامات قضایی شهرستان شد.

علی آباد در فاصله 40 کیلومتری شرق گرگان (مرکز استان گلستان) واقع است، این شهرستان با افزون بر 132هزار نفر جمعیت دارای چهار شهر علی آبادکتول ،فاضل آباد ،مزرعه و سنگدوین و 76 روستا می باشد.
ایرنا

ارسال نظر

آخرین اخبار