زهرا بهرامی- آسانسور مشمول مقررات اجرای استاندارد اجباری است و ا ستاندارد ملی آن بر اساس استاندارد پیشرفته اتحادیه اروپا به شماره EN81 اعلام شده اما براساس آمارهای موجود در سال های اخیر حوادث آسانسور در شهرهای بزرگ به یک مشکل روزانه تبدیل شده که به اعتقاد کارشناسان دلیل اصلی بروز چنین حوادثی، استاندارد نبودن برخی از آسانسورهاست.

آسانسورهای غیر استاندارد در گلستان

به گزارش گلستان 24، تا جایی که در سال گذشته از هزار و 72 حادثه امداد و نجات رخ داده در گرگان 194 مورد از حوادث در بخش آسانسور بوده و به اعتقاد کارشناسان و مسئولان همچنان معضل آسانسورهای غیراستاندارد در ساختمان های گلستان به قوت خود باقی است و مقررات استاندارد سازی آسانسورها فقط مشمول واحدهای تازه تاسیس می شود.

 

اتفاقات آسانسور بیشترین حوادث امداد و نجات

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گرگان با بیان این که اتفاقات آسانسور و محبوس شدن در آن بیشترین حوادث امداد و نجات در گرگان و حومه آن در سال گذشته بوده است، به خراسان گفت: در سال گذشته در مجموع ۲ هزار و 73 فقره حادثه اعم از آتش سوزی ، انفجار ، سقوط آوار و ... در شهر گرگان و حومه رخ داد که از این تعداد هزار و 27 حادثه در بخش امداد و نجات بوده است.

مختار زرگرانی افزود: محبوس شدن در آسانسور با ۱۹۴ فقره بیشترین حوادث امداد و نجات در سال گذشته را تشکیل داده بودند.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که گروه امداد و نجات با آن مواجه هستند آسانسورهای غیراستاندارد در گرگان است که توسط شرکت های فاقد استاندارد فنی نصب شده است. وی با بیان این که این آسانسورها دائم در تمام اوقات شبانه روز در نیمه راه، متوقف می شوند و مشکل ایجاد می کنند تاکید کرد: این موارد بیشتر شامل آسانسورهایی می شود که در سال های گذشته نصب شده است.

 

نقص فنی و سوار شدن بیش از حد ظرفیت دو عامل اصلی خرابی

در ادامه مدیر فنی و عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گرگان با بیان این که 194 حادثه آسانسور و محبوس شدن در آن در گرگان در سال گذشته 4 مصدوم و یک فوتی در بر داشته است، به خراسان گفت: سوار شدن بیشتر از حد ظرفیت، نقص فنی و قطع برق شبکه ۳ عامل اصلی حوادث آسانسور در استان است.

مهدی قره قاشی افزود: شرکت های پیمانکاری نصب آسانسور موظف به بازدیدهای دوره ای 3 تا 6 ماه هستند که ساکنان مجتمع ها و شهروندان کمتر بدان توجه دارند. وی تصریح کرد: هرچند در سال های اخیر اقدامات موثری در فرهنگسازی و پیشگیری در سازمان های آتش نشانی و استاندارد و صنعت، معدن و تجارت انجام شده و در برخی موارد با کاهش حوادث آسانسور و محبوس شدن در آن مواجه هستیم اما همچنان این امر نیازمند اطلاع رسانی و همکاری شهروندان است. وی نیز مانند مدیرعامل سازمان آتش نشانی معتقد است بسیاری از کسانی که اقدام به نصب آسانسور در مجتمع ها می کنند شایستگی لازم برای این امر را ندارند. وی تاکید کرد: برای کاهش آسیب های این حوزه شهروندان باید در انتخاب شرکت های پیمانکاری و عوامل نصب آسانسور و اداره کل استاندارد با دقت و حساسیت بیشتر عمل کرده و واحد پیشگیری و آموزش در فرهنگسازی جامعه کوشا باشند تا شاهد کاهش حوادث در این حوزه باشیم.

 

ضعف عملکرد دستگاه های متولی صدور مجوز

در ادامه یک شهروند گلستانی با بیان این که آسانسورهای بسیاری از ادارات و مکان های عمومی، دولتی و مسکونی به ویژه آن هایی که در سال های قبل نصب شده اند، غیر استاندارد هستند،اظهار کرد: این امر نشان می دهد که سازمان نظام مهندسی و شهرداری ها در اعطای مجوز بهره برداری از آسانسورها تاکنون دقت کافی نداشته اند.

رضا زمانی تصریح کرد: به تاکید کارشناسان آسانسور استاندارد نزدیک به 70 شاخصه دارند که تامین نشدن فضای جان پناه و نصب نکردن پلاک ظرفیت افراد در کابین و نداشتن ضربه گیر از جمله ویژگی های آسانسور غیر استاندارد است.

 

تعداد محدود پیمانکاران دارای مجوز

یک مهندس الکترونیک که حدود 10 سال سابقه فعالیت در بخش نصب و طراحی آسانسور دارد در این باره به خراسان گفت: اگرچه حدود 300 پیمانکار و شرکت ثبت شده در زمینه آسانسور در استان فعالیت می کنند اما بسیاری از آنها سابقه و تجربه چندانی در این بخش ندارند و به دلیل پر درآمد بودن این بخش، مشتاق کار و حضور در این حرفه هستند.

حامد یوسفی با بیان اینکه تعداد شرکت های پیمانکاری دارای مجوز در استان محدود است و تنها 4 شرکت در این زمینه دارای صلاحیت هستند، افزود: محصول چنین شرکتهایی، فقدان استاندارد، ایمنی کافی و سرویس دهی نامناسب به مشتریانی است که باید از خدمات پس از نصب آسانسور برخوردار شوند.

وی ادامه داد: حضور این افراد فاقد دانش و تخصص و ارائه خدمات با قیمت ارزان اما بی کیفیت، موجب روآوری بساز و بفروش ها به سمت آنان شده به گونه ای که شرکت های متخصص، فنی و باکیفیت دچار ضرر می شوند.وی تصریح کرد: نبود صنف تخصصی مهم ترین مشکلی است که فعالان این بخش مواجه هستند تا جایی که هم اکنون این صنف زیر نظر اتحادیه الکتروموتور و سیم پیچ  ها کار می کند که هیچگونه تجربه ای در مورد آسانسور ندارد. وی تاکید کرد: ترمز ایمن و سالم و دیگر لوازم ایمنی از مهم ترین خصوصیات فنی یک آسانسور مناسب و مطلوب است که در صورت بروز مشکل در این بخش، سطح ایمنی آسانسورها کاهش می یابد که باید با بازدید به موقع مورد بررسی قرار گرفته و مارک و مدل آن هم چک شود. وی یادآور شد: اگر چه آسانسورها با ظاهری آراسته و زیبا عرضه می شوند، اما برخی از آنها دارای کیفیت مطلوب و استاندارد لازم نیستند و نصب کنندگان آسانسور موظف هستند حداقل ماهی یکبار آن را مورد بررسی فنی قرار دهند./خراسان

ارسال نظر

آخرین اخبار