استاد دانشگاه همدان عنوان کرد:بنای یاد بود بوعلی سینا از برج قابوس که یک شاهکار معماری می باشد اقتباس شده است

بنای یادبود ابوعلی سینا در همدان از برج قابوس اقتباس شده است

به گزارش گلستان 24، استاد دانشگاه آزاد همدان با اشاره به تاریخچه احداث بنای یادبود بوعلی سینا گفت: در سال ۱۳۲۴، انجمن آثار ملی ایران به مناسبت بزرگداشت دانشمند هزاره قرن، شیخ‌الرئیس بوعلی سینا اقدام به تجدید بنای آرامگاه کرد و طرح‌های زیادی نیز ارسال شد.

وی افزود: هوشنگ سیحون با اقتباس از برج قابوس کهشاهکار معماری است، طرحی را ارائه کرد که مورد تأیید نیز واقع شد.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح از سال ۱۳۲۸ آغاز شد، افزود: در سال ۱۳۳۰ کار اجرای این اثر به اتمام رسید و با توجه به اینکه تمام مصالح به کار رفته در آن از سنگ خارای الوند بود، نشان از استحکام پایه‌های علمی بوعلی‌ داشت./تسنیم

برج قابوس، معروف به برج گنبد که  بلندترین برج آجری جهان و یکی از بی‌نظیرترین یادمان‌های برجسته معماری ایران در دوره اسلامی است، درشمال شهر گنبدکاووس و در سه کیلومتری بازمانده شهر قدیم جرجان قرار دارد.

این برج بر روی تپه‌ای به بلندی ۱۵متر قرار گرفته ودر سال۳۹۷ هـ.ق به‌عنوان یادمان شمس‌المعالی قابوس بن و شمگیر ساخته شده است. ارتفاع این برج ۵۵ متر و با احتساب بلندی تپه در مجموع ۷۰ متر از سطح زمین است.

میل گنبد بیش از هزار سال، سرفرازانه سر به آسمان کشیده و تمدن کهن مردم این دیار را رخ جهانیان می کشد، این بنا از چهار بخش تشکیل شده است که شامل پی و صفه بنا، سردابه، بدنه و گنبد مخروطی می شود و ارتفاع بنا ۷۰ متر ، بدنه بنا ۳۷ متر و دارای ۱۰ ترک است.

این بنای باشکوه به دستور قابوس بن وشمگیر، مشهورترین پادشاه آل زیار که به گفته یاقوت حموی هم جنگجویی بی همتا و هم ادیبی فاضل بود، ساخته شد و لازم است در حال حاضر پس از گذشت قرنها، این بنا با همکاری مردم و همت مسئولان به آیندگان منتقل شود.

پروفسور «آرتور پوپ» در مورد این بنا نوشته‌است: در زیر سمت شرق کوه‌های البرز و در برابر صحراهای پهناور آسیا یکی از بزرگ‌ترین شاهکارهای معماری ایران با تمام شکوه و عظمت خود قد بر افراشته‌است. این بنا گنبد قابوس بقعه آرامگاه قابوس بن وشمگیر است و برج آرامگاه از هرگونه آرایش مبراست.

نظرات گوناگونی در هدف از ساخت این بنا داده شده است که به احتمال زیاد هدف از ساخت چنین بنای با شکوه و بزرگی نمایش قدرت و هنر و ایجاد بنای یادبودی است که یادآور شکوه وجلال دوره سلطنت بانی آن باشد. درباره‌ی اینکه هدف اولیه بنا ساخت بنا چه بوده است.

برج طی عمر خود سه بار تعمیر ومرمت شد آخرین بار نیز در سال ۱۳۴۹ تعمیر اساسی آن انجام گرفت بطوری که این شاهکار معماری اسلامی که با شکوه کمترین ابنیه قرن چهارم هجری است حفظ و مصون گشت. مصالح بکار رفته در این بنا ملات ساروج و آجر است این بنا تماماً از آجرهای پخته قرمز ساخته شده است.

برج قابوس طی هزار سال عمر خود را همواره در معرض گزند حوادث و خطرات گوناگون قرارداشته است. عوامل طبیعی همچون باد، باران و آفتاب و … نتوانسته صدمه‌ای آنچنانی به ظاهر بنا وارد آورد. تابش آفتاب سوزان صحرا رنگ سرخ آجرهای بنا را به رنگ برتری (طلای خاکی) تبدیل کرده و باران موجب فرسایش در برخی نقاط آن گشته است.

لیکن بیش از همه دست مخرب کاوشگران گنج به حفر و تخریب در بنا دست زده‌اند موجب خرابی بنا شده‌اند حتی اقدامات امراء و سلاطین مستبد که سعی در تخریب کامل بنا داشته‌اند مزید بر علت بوده است./مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار