عضو هیئت علمی پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری کشور از مطالعه سومین دیوار تاریخی جهان (دیوار گرگان) خبر داد و گفت: دیوار گرگان شاهکار مهندسی مربوط به دوره ساسانی است.

دیوار گرگان شاهکار مهندسی دوره ساسانی است

به گزارش گلستان 24، جبرئیل نوکنده ظهر یکشنبه در نشست تخصصی بزرگداشت پنجاهمین سالگرد تاسیس ایکوموس، افزود: این دیوار از دریای کاسپین تا جنگل گلستان به طول ۲۰۰ کیلومتر کشیده شده است.

وی با بیان این نکته که تاکنون ۴۰ قلعه در مجاور این دیوار کاوش شده، اظهار کرد: از آنجاییکه دولت ساسانی این دیوار را به منظور دفاع از حریم و خاک کشورش ساخته بود در پشت دیوار خندق هایی نیز حفر کرده که در کاوش های باستان شناسی، شناسایی شده است.

عضو شورای فنی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان با اعلام این مطلب که در پادگان های ساخته شده در کنار دیوار ۱۵ تا ۳۳هزار سرباز مستقر بودند، افزود: درکاوش ها مشخص شد که قلعه ها محل استقرار سرباران بوده است.

وی ادامه داد: این احتمال وجود دارد که دیوار تمیشه واقع در ضلع شرق خلیج گرگان در یک نقطه به دیوار تاریخی گرگان متصل شده باشد.

نوکنده از تخریب دیوار تاریخی گرگان اظهار نارضایتی کرد و گفت: قرارگرفتن زمین های کشاورزی در کنار این اثر، استفاده از آجرهای دیوار برای ساخت بناهای مسکونی و انجام آسفالت از جمله مواردی بوده که باعث شده تا این اثر تاریخی در طول زمان تخریب شود.

دخل و تصرف در بافت تاریخی امری اجتناب ناپذیر است

یک دانشجوی دکترای معماری در ادامه این نشست تخصصی از روند تخریب بافت تاریخی گرگان خبر داد و اظهار کرد: دخل و تصرف در بافت تاریخی امری اجتناب ناپذیر است چراکه نمی توان مانند موزه آن را در یک مکان بسته و تحت حفاظت، نگهداری کرد.

حسن کتولی با بیان این نکته در بسیاری از شهرهای دنیا بافت تارخی بدون کوچکترین دست درازی بشر باقی مانده، افزود: با زنده نگه داشتن بافت تاریخی می توان آن را همراه سالم و درست نگه داشت.

وی با اعلام این مطلب که بافت تاریخی با زندگی زنده است، افزود: در بافت تاریخی اگر زندگی نباشد طبیعتا دیگر ارزشی نخواهد داشت.

این مدرس دانشگاه با تاکید بر این نکته که بافت تاریخی شناسنامه ماست، افزود: جاهای خالی که در شناسنامه وجود دارد توسط اهلش و در زمان و مکانی خاص پر می شود؛ بافت تاریخی گرگان نیز باید توسط میراث فرهنگی در زمان و مکانی خاص دست خورده شود.

وی بافت تاریخی را زیر مجموعه بافت فرسوده دانست و اعلام کرد: بی کیفیت ترین ساخت و سازها در بافت فرسوده رخ می دهد از این رو نیاز است تا سازمان میراث فرهنگی با همکاری سایر دستگاه های اجرایی مانع هرگونه ساخت و ساز بی کیفیت در بافت تاریخی شوند.

کتولی همکاری سازمان نظام مهندسی، راه و شهرسازی، میراث فرهنگی را یک ضرورت برای حفظ بافت تاریخی اعلام کرد و افزود: نظارت جدی میراث فرهنگی بر ساخت و ساز در بافت تاریخی باعث می شود که این مجموعه شکل اصلی خود را از دست ندهد.

این دانشجوی دکترای معماری ضمن یادآوری این نکته که بافت تاریخی گرگان قدیمی ترین بافت ثبت شده در کشور است، افزود: با توجه به اهمیت و ارزش تاریخی بافت تاکنون تنها ۴۰ تک بنا در بافت ثبت شده است.

وی با بیان این نکته که بافت تاریخی به عنوان بافت مساله دار شناخته می شود، اذعان کرد: یک کشمشی بین افراد طرفداران توسعه طلب و حامیان میراث فرهنگی وجود دارد؛ طرفداران  توسعه طلب معضل بافت را با تخریب می خواهند حل کنند و ایده آل ترین حال را تبدیل بنای تاریخی به زمین بایر می دانند، این افراد از زمین های بایر در بافت تاریخی به عنوان فرصت توسعه یاد می کنند.  

در اولین منشور اکوموس نفی هرگونه آثار تاریخی مطرح شد

یک کارشناس مرمت آثار و بناهای تاریخی میراث فرهنگی با بیان این نکته که در اولین منشور اکوموس نفی هرگونه آثار تاریخی مطرح شد، افزود: استفاده از ابزارهای مختلف با هدف افزایش سطح آگاهی جامعه برای حفظ میراث فرهنگی از دیگر منشورهای اکوموس بوده است.

جاوید ایمانیان خاطر نشان کرد: بیانیه ای در سال ۱۹۷۵ صادر شد که مهمترین بخش آن تدوین قوانینی برای حفظ میراث فرهنگی بوده است.

وی در خاتمه یادآور شد: در منشور فلورانس که سال ۱۹۸۲ نوشته شد بر حفاظت از باغ های تاریخی تاکید شده و در بخش از این منشور آمده که به جز حفاظت درختان، ترکیب، معماری و تمام اجزای باغ به عنوان معماری تاریخی باید مورد توجه قرار بگیرد./مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار