مرکز بررسی جرائم سازمان‌یافته سپاه در پی احساس تهدیدهای ناشی از فضای سایبری، در سال 1386 فعالیت خود را آغاز کرد. اولویت این مرکز حفظ امنیت ملی در حوزه‌های اخلاقی، فرهنگی و اجتماعی است.

مرکزی برای مقابله با مفاسد فرهنگی و اجتماعی

به گزارش گلستان 24،  فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی، از بدو ورود به کشور، همزمان با فرصت‌هایی که در اختیارمان قرار داد، تهدیدهایی را هم برای فرهنگ و امنیت فرهنگی کشور ایجاد کرد. تهدیدهایی که اکنون با فراگیری بیش‌تر رسانه‌های اجتماعی و به خصوص شبکه‌های اجتماعی، ابعاد گسترده‌تر و جدی‌تری به خود گرفته است.

رشد روزافزون جرائم سازمان‌یافته بین‌المللی و سوء استفاده از بستر اینترنت به منظور انجام اقدامات تروریستی، جاسوسی اینترنتی و تخریب خرده فرهنگ‌ها، بخشی از تهدیدهایی است که در این فضا هر روز در حال وقوع است. به نحوی‌که در ریشه‌یابی برخی از معضلات حاکم بر فضای فعلی جامعه خودمان، می‌توان ردپای تأثیرات فناورانه فضای مجازی را به وضوح مشاهده کرد.

از این‌رو سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصمیم گرفت تا با تأسیس مرکز بررسی جرائم سازمان‌یافته در سال 1386، با اولویت حفظ امنیت ملی در حوزه فرهنگی-اجتماعی، به وظیفه ذاتی خود طبق اصل 150 قانون اساسی عمل کرده و ضمن ایجاد اشراف کامل بر فضای مجازی، عاملان جرائم سازمان‌یافته را شناسایی و در صورت لزوم تحت پیگرد قانونی قرار دهد.

اقداماتی برای برخورد با مروجان فساد
نخستین اقدام رسانه‌ای شده این مرکز، پروژه «مضلین» است که در سال 1388 اجرایی و رسانه‌ای شد و در پی آن، 45 نفر از مدیران و گردانندگان سایت‌های مستهجن شناسایی و دستگیر شدند. نکته قابل تأمل و توجه در این پروژه، نقش جدی کشورهای غربی در هدایت، حمایت و پشتیبانی از سایت‌های مستهجن بود که به خوبی نشان می‌داد کشورهای غربی کمر به نابودی فرهنگ ایرانی و اسلامی این کشور بسته‌اند.

دومین پرونده رسانه‌ای شده پاسداران سایبری، «فتنه عمیق» بود که به جرائم سایبری رخ داده در جریان فتنه 88 می‌پرداخت و در جریان این پرونده تعدادی از گردانندگان و مسببان اصلی این جرائم دستگیر و به مقامات قضائی معرفی شدند.

جرائمی مانند دروغ بزرگ تقلب در انتخابات، دعوت به اغتشاش و تجمع، آموزش اینترنتی اغتشاشگران برای حملات آشوبگرانه، شایعه‌پراکنی علیه نظام و فحاشی و توهین به مسؤولان و توده‌های مردم، تنها گوشه‌ای از ناهنجاری‌های کشف شده در پرونده «فتنه عمیق» بود که عملاً شرایط را برای هماهنگی و اقدام فتنه‌گران در فضای حقیقی فراهم می‌کرد.

پروژه «دارکوب» دیگر پروژه این مرکز بود که به نقش سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای بیگانه در جریان فتنه در فضای مجازی می‌پرداخت که به دلایل مختلف امنیتی، هیچ‌گاه اطلاعاتی از این پروژه منتشر نشد.

پروژه «مرصاد» نیز در آخرین روزهای سال 88 رسانه‌ای شد و بخشی دیگر از اقدامات گسترده و پرهزینه دولت آمریکا برای دخالت در امور داخلی ایران را افشا می‌کرد.

در سال 2006 و در ادامه طرح «بی‌ثبات‌سازی ایران»، شبکه «ایران پراکسی» توسط سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (CIA) و با بودجه 50 میلیون دلاری تشکیل شد. تخلیه بانک‌های اطلاعاتی کشور، نفوذ و خرابکاری در سایت‌های مهم اینترنتی کشور، مبارزه عملی و رسانه‌ای با سامانه فیلترینگ، ایجاد محیط امن و غیرقابل ردگیری برای کاربران معارض نظام جمهوری اسلامی از جمله مأموریت‌های شبکه «ایران پراکسی» بود.

در همین زمینه، مرکز بررسی جرائم سازمان‌یافته 30 نفر از مرتبطین این شبکه در داخل کشور را شناسایی و بازداشت کرد.

شناسایی شبکه جاسوسی تلویزیون دولتی انگلستان (BBC) که «چشم روباه» نام داشت، آخرین پروژه رسانه‌ای شده این مرکز بود که در سال 1390 اجرایی شد و در پی آن، 17 نفر از مرتبطان مستقیم این شبکه شناسایی و دستگیر شدند. همین اقدام باعث شد تلویزیون فارسی BBC عملاً تمرکز رسانه‌ای خود برای انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفند 90 را از دست بدهد و اقدام خرابکارانه‌ای را در این زمینه رقم نزند.

اقداماتی که برای دشمن دردسرساز شد
همه این اقدامات باعث شد اتحادیه اروپا، نام مسؤول مرکز بررسی جرائم سازمان یافته را در لیست تحریم‌های خود قرار بدهد. البته مسؤول این مرکز در گفت‌وگوهای خود با رسانه‌های مختلف بارها اعلام کرده بود که این اقدام هیچ خللی در روند فعالیت این مرکز ایجاد نخواهد کرد و دشمن هرگز نمی‌تواند برآورد دقیق و صحیحی از توانمندی‌های این مرکز احصاء کند.

از طرف دیگر پایه بخش قابل توجهی از پروژه‌های اجرا شده توسط مرکز، ناشی از گزارش‌های مردمی ارسال شده از طریق سایت «گرداب» بوده است. موضوعی که همیشه مرکز و «گرداب» به آن افتخار کرده و خواهند کرد.

مرکز بررسی جرائم سازمان‌یافته از سال 90، تصمیم گرفت که فعالیت‌های خود را در سکوت رسانه‌ای پیش ببرد و در زمان لازم، مجدداً فعالیت رسانه‌ای خود را از سربگیرد.

ارسال نظر

آخرین اخبار