فراز و فرود موسیقی در سالی که گذشت

سال 93 برای علاقه مندان به موسیقی با یک خبر غافل گیر کننده همراه بود. درگذشت مرتضی پاشایی./ اعطای مجوز به آلبوم «تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم» نوشین طافی که عکس العمل مراجع تقلید و دلسوزان نظام را در پی داشت./ نکته ی قابل توجه در حوزه موسیقی، خودداری استاد حسین علیزاده از دریافت جایزه شوالیه بود.

موسیقی ایران در سال 93 چگونه گذشت؟
به گزارش گلستان 24 ، با نامگذاری سال 93 به عنوان سال اقتصاد و فرهنگ، پیش بینی می‌شد که امر مغفول مانده فرهنگ بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد اما آنچه که می‌توان به وضوح مشاهده کرد عدم توجه و تغییر رویکرد در این بخش مهم و تاثیرگذار بود؛ به گونه‌ای که در سال 93 نه تنها از لحاظ فرهنگی اقدام قابل قبول و مهمی رخ نداد بلکه با کاهش بودجه‌ها و سومدیریت های همیشگی، عملا فعالیت‌های فرهنگی به حاشیه رانده شد.

در روزهای پایانی سال مروی خواهیم داشت بر فعالیت‌های فرهنگی هنری مهم کشور که در بخش‌های جداگانه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.سال 93 برای علاقه مندان به موسیقی با یک خبر غافل گیر کننده همراه بود.

موسیقی ایران

درگذشت مرتضی پاشایی. و این خبر آنقدر گسترش یافت تا به پدیده ای اجتماعی در کشور تبدیل شد. از دست دادن مرتضی پاشایی همه ی جریان ها را تحت تاثیر قرار داد و تا دت ها تیتر اخبار بود. اتفاقی فراتر از فوت یک هنرمند و دارای عمق جامعه شناسی که با هیجانات نسل جدید و ظرفیت شبکه های اجتماعی و موبایلی ظهور و بروز پیدا کرد.
پاشایی اصفهانی خواجه امیری گلزار
 
خبر مهم دیگر در حوزه موسیقی در آخرین ماه های سال رخ داد. اعطای مجوز به آلبوم «تو را ای کهن بوم و بر دوست دارم» نوشین طافی که عکس العمل مراجع تقلید و دلسوزان نظام را در پی داشت. فارغ از تک خوانی یا همخوانی بانوان در این آلبوم، آنچه که باید بدان توجه داشت قدم گذاشتن روی خط قرمزها و حرکت های کج دار و مریزی است که بیشتر برای سنجش حساسیت های جامعه می باشد. هر چند که این احتمال را وزیر ارشاد منکر شد!
 
اتفاق دیگر موسیقی در سال 93 لغو پشت سر هم تعدادی از کنسرت ها در ماه های آخر سال بود. به گونه ای که برخی از کنسرت ها به صورت سریالی به تعطیلی کشیده شد و بازخورد منفی ای در جامعه به همراه داشت. لغو چند باره ی کنسرت های علیرضا قربانی، چارتار، سیروان خسروی و... موجب اعتراض هایی شد که در آخر هم مشخص نشد که به چه دلایلی از برگزاری آن ها جلوگیری شده است.

از طرفی با فرافکنی و غرض لغو کنسرت ها به گروه های مذهبی و در اصطلاح خودشان گروه های فشار منتسب می شد! و از طرف دیگر برگزار کننده ها و میزبانان کنسرت ها خود از اجرای برنامه سر باز می زدند و این حرکت های احساسی صرفا بهانه ای شد برای رسانه ها در محکوم کردن طرف مقابل و سیاسی کردن موضوع.
 
لطفی علیزاده
 
نکته ی قابل توجه در حوزه موسیقی، خودداری استاد حسین علیزاده از دریافت جایزه شوالیه بود. جایزه ای سیاسی که در قالبی فرهنگی هنری ارائه می شود و عدم دریافت آن توسط حسین علیزاده، نکته سنجی و آزادگی این هنرمند برجسته را به نمایش گذاشت.
 

درگذشت استاد برجسته موسیقی محمد رضا لطفی، درگذشت استاد غلامرضا پورعطایی، برپایی جشنوراه موسیقی فجر، برگزاری جشنواره موسیقی نواحی، برگزاری کنسرت کیتارو و مژده بازگشایی ارکستر سمفونیک ملی از اتفاقات مهم موسیقی در سال 93 بود.

ارسال نظر

آخرین اخبار