استان گلستان با وجود ظرفیت های طبیعی و تاریخی هنوز استان مقصد گردشگران به شمار نمی آید و بسیاری از کارشناسان علت این ضعف را عدم معرفی ظرفیت های گردشگری و نبود مراکز اقامتی مناسب می دانند.

 نبود مراکز اقامتی مناسب در گلستان/ استانی که مقصد گردشگران نیست

به گزارش گلستان 24، تنوع اقلیم استان گلستان، قرار گرفتن کوه، دشت، جنگل و دریا در فاصله ای کوتاه با شهرها و روستاهای استان و وجود جاذبه های تاریخی در کنار شرایط آب و هوایی مناسب، گلستان را به یکی از استان های با ظرفیت فراوان در بخش گردشگری تبدیل کرده است.

همچنین این استان به دلیل قرار گرفتن در مسیر عبوری زائران حرم امام رضا(ع)، هر ساله میزبان تعداد زیادی از مسافرانی است که تنها به توقف یک شبه آن هم در چادرها برای اقامت بسنده می کنند؛ علی رغم تاکیدات فراوان، مسئولان استانی تاکنون نتوانسته اند با سیاست های اتخاذ شده در بخش گردشگری، مدت اقامت مسافران در گلستان را افزایش دهد و این استان همواره معبری برای مسافران بوده است.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که عدم ورود بخش خصوصی در سرمایه گذاری مراکز اقامتی، نبود خدمات مناسب در هتل و مهمانپذیرها و عدم هماهنگی بین آژانس های مسافرتی با هتل داران از جمله ضعف هایی است که باعث شده گلستان پس از گذشت سالها علی رغم برخورداری از جاذبه های زیاد گردشگری از استان عبوری به مقصد تبدیل نشود.

 

 

بررسی ها نشان می دهد، در این میان عدم برنامه ریزی صحیح مدیران در کنار مناسب نبودن شرایط سرمایه گذاری و سنگ اندازی های انجام شده در دوره های قبل، مانع از حضور سرمایه گذاران برای توسعه بخش گردشگری گلستان شده است.

خدمات هتل ها متناسب با هزینه دریافتی آن نیست

یک کارشناس گردشگری از وضعیت هتل های استان ابراز نارضایتی کرد و گفت: هتل های ساخته شده در گلستان وضعیت مناسبی نداشته و خدمات متناسب با هزینه دریافت شده را ارائه نمی دهند.

ایمان برزگر در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: با اینکه بسیاری از هتل های استان تازه ساخت بوده و یا بازسازی شدند همچنان برخی معایب را با خود به دوش می کشند.

وی با بیان این مطلب که سطح هتل های استان مطابق با استانداردهای کشور رعایت نشده است، اظهار کرد: قشرهای با درآمد بالا که حاضر به هزینه کردن در سفر هستند به دلیل نبود امکانات مناسب در این مکان ها اقامت نمی کنند.

۹۰ درصد جامعه هتل داران اطلاعات گردشگری ندارد و آن ۱۰ درصد هم اطلاعاتشان به روز نیست.

برزگر با اعلام این مطلب که نیاز است هر هتل دارای تورلیدر، سوغات استان و غرفه صنایع دستی استان باشد، افزود: متاسفانه هتل های ما از امکاناتی مانند استخر، سونا و جکوزی هم بهره مند نیستند.

وی داشتن دانش کافی جامعه هتل داران را ضعف دیگری در بحث گردشگری استان اعلام کرد و گفت: ۹۰ درصد جامعه هتل داران اطلاعات گردشگری ندارد و آن ۱۰ درصد هم اطلاعاتشان به روز نیست.

نیروی متخصص در هتل ها یک نیاز برای جذب گردشگر است

در ادامه مدیر هتل جهانگردی شهرستان گرگان با بیان این مطلب که وجود نیروی متخصص در هتل ها یک نیاز برای جذب گردشگر به شمار می رود، به خبرنگار مهر گفت: در گذشته از افراد غیر متخصص در هتل ها استفاده می شد اما اکنون با توجه به اینکه تنها نیروی متخصص می تواند در جذب درآمد و سود آوری موثر واقع شود به کار گیری از این نیروها یک ضرورت به شمار می رود.

جواد شکیبازاده ضمن اشاره به کثرت رشته های گردشگری و مدیریت جهانگردی در دانشگاه های گلستان، افزود: استفاده از این نیروها در هتل ها و سایر مراکز اقامتی موثر خواهد بود.

وی از تخصصی کردن پرسنل هتل جهانگردی با هدف جذب گردشگر خبر داد و گفت: دوره های آموزش ضمن خدمت برای ارتقا سطح آگاهی و دانش پرسنل برگزار می شود ضمن اینکه اغلب نیروهای این هتل فارغ التحصیل و یا دانشجو در رشته های مرتبط با جهانگردی و گردشگری هستند.

شکیبازاده گلستان را استانی ناشناخته برای سایر هم وطنان در سراسر کشور دانست و گفت: علی رغم جاذبه های طبیعی و تاریخی در این منطقه متاسفانه سایر استان ها از وجود این مناطق گردشگری مطلع نیستند.

 

هتل جهانگردی گرگان

 

وی با بیان این مطلب که کوچکترین تبلیغات در استان ها می تواند گردشگران زیادی را به این منطقه سرازیر کند، افزود: نیاز است برای معرفی و شناسایی گلستان تبلیغات بیشتری انجام شود.

نبود هماهنگی بین جامعه هتل داران و آژانس داران علت ناشناخته مانده استان است

شکیبازاده، نبود هماهنگی بین جامعه هتل داران و آژانس داران را یکی از دلایل توقف کوتاه گردشگر و ناشناخته ماندن استان دانست و تصریح کرد: این دو مجموعه هنوز نتوانستند در کنار هم به یک توافق رسیده برنامه هایی را برای افزایش اقامت مسافر تدوین کنند تا از این قبیل برنامه ریزی ها هر دو طرف ذی نفع شوند.

وی با تاکید بر اینکه آژانس های مسافرتی استان لیدر های خوبی دارند، اظهار کرد: این افراد شاید نسبت به مردم ساکن هر منطقه مناطق گردشگری را شناسایی کرده و قادر به معرفی به گردشگر باشند؛ ظرفیتی که کمتر به کارگیری شده است.

شکیبا زاده هتل ها و مراکز اقامتی استان را با توجه به ظرفیت هایی که در گلستان وجود دارد اندک دانست و تصریح کرد: برای افزایش مراکز اقامتی باید اقدامات لازم انجام شود، دست کم سه برابر ظرفیت فعلی به مراکز اقامتی در استان نیاز داریم.

منطقه آزاد اینچه برون ظرفیتی برای توسعه صنعت گردشگری است

وی وجود منطقه آزاد اینچه برون و راه اندازی راه آهن ایران، ترکمنستان و قزاقستان را ظرفیتی برای توسعه صنعت گردشگری در این منطقه اعلام کرد و گفت: با توجه به ورود گردشگر خارجی نیاز است که هتل های پنج ستاره استان افزایش یابد.

وی ضمن اشاره به راه اندازی راه آهن گلستان به خراسان، اذعان کرد: در صورت اجرای این پروژه تعداد گردشگران داخلی نیز به گلستان افزایش می باید که افزایش مراکز اقامتی با سطوح مختلف در این بخش نیاز است.

وجود منطقه آزاد اینچه برون و راه اندازی راه آهن ایران، ترکمنستان و قزاقستان ظرفیتی برای توسعه صنعت گردشگری است و با توجه به ورود گردشگر خارجی نیاز است که هتل های پنج ستاره استان افزایش یابد.

شکیبازاده با بیان این نکته که در حال حاضر اغلب مسافران در شهرهای استان برای اقامت چادر می زنند، گفت: با توجه به وضع اقتصادی مردم نیاز است هتل های یک، دو و سه ستاره در استان احداث شود تا مسافر از امکانات بیشتر و با حداقل هزینه استفاده کند.

وی ادامه داد: اگر سرمایه گذاران را برای ساخت هتل های دو سه ستاره تشویق کنیم مطمئنا موفق تر خواهیم بود تا اینکه به سمت ساخت هتل های چهار یا پنج ستاره برویم؛ وقتی هتل ارزان قیمت باشد با توجه به ظرفیت گردشگری گلستان، مدت اقامت مسافران افزایش خواهد یافت.

با توجه به تردد زیاد مسافران از گلستان، افزایش مراکز اقامتی مانند هتل آپارتمان، مهمانپذیر و مسافرخانه با بهترین امکانات و قیمتی مقرون به صرفه، همراه با تورلیدر می تواند اقامت شبانه مسافر در چادر را به اقامتی چند شبه در گلستان تبدیل کند؛ استفاده از بنگاه های کوچک اقتصادی در این بخش پاسخگوی نیاز فعلی استان خواهد بود.

استفاده جامعه هتل داران از تور لیدر و ایجاد ارتباط تنگاتنگ با آژانس داران یکی دیگر از مواردی است که می تواند مدت اقامت مسافر در استان را افزایش دهد. متاسفانه همانطور که اشاره شد که مشکلات استان گلستان ناشناخته بودن ظرفیت های گردشگری این استان است. این مشکل در شرایطی که فضای مجازی و شبکه های اجتماعی فراوانی در استان های دیگر وجود دارد که توانسته اند با استفاده از پتانسیل اینترنت مسافران را به سمت خود بکشانند نشان از بی برنامگی مدیران در این رابطه دارد. از این رو خبرنگار مهر برای اطلاع از برنامه های میراث فرهنگی گلستان به سراغ مدیرکل این داره رفت.

ایجاد هماهنگی بین جامعه هتل داران و آژانس داران جز برنامه های اصلی این دستگاه است

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری گلستان که چند ماهی است فعالیت خود را در استان آغاز کرده است، ایجاد هماهنگی بین جامعه هتل داران و آژانس داران را از برنامه های مهم خود اعلام کرد و گفت: نشست هایی با این دو گروه در راستای ارائه راهکار برای جذب مسافر برگزار کرده ایم.

 

 

ابراهیم کریمی در گفتگو با خبرنگار مهر، افزود: برای هریک از این دو گروه قصد داریم کارگروهی تشکیل دهیم تا در آنجا به یک بسته پیشنهادی در خصوص مباحث ماندگاری مسافر برسیم.

وی با بیان این نکته که گام اصلی ما برای جذب گردشگر به روش های مختلف خواهد بود، بیان کرد: برخی از مسافرین انگیزه یا توان استفاده از هتل را ندارند و برخی سلیقه شان چادر نیست؛ تمام این موارد در کارگروه صحبت خواهد شد تا اقدام لازم انجام شود.

تخصصی کردن نیروهای مراکز اقامتی مهمترین اقدام برای جذب مسافر است

این مسئول گلستانی در توضیح تخصصی کردن نیروها در هتل و سایر مراکز اقامتی، گفت: در گذشته خیلی از سرمایه گذاران انگیزه شان از ساخت هتل ایجاد اشتغال برای خانواده خودشان بوده است از این رو از نیروی متخصص استفاده نمی شد اما می توان با تشویق به تحصیل این افراد در رشته های گردشگری و مدیریت جهانگردی نیروهای موجود را تخصصی کرد.

کریمی از اسکان بیش از ۳۰۰ هزار نفر در فضاهای اقامتی، خانه های مسافر، کمپ ها، هتل ها و مسافرخانه های استان در نوروز ۹۴ خبر داد و گفت: این در حالی است که بیش از دو میلیون مسافر در تعطیلات نوروز از مراکز تاریخی، مناطق تفریحی و طبیعی استان گلستان دیدن کردند از این رو با تدوین برنامه برای جذب گردشگر می توان علی رغم اسکان مسافران مدت ماندگاری آنها را نیز افزایش داد.

گرچه توضیحات کریمی تکمیل کننده نقطه نظرات کارشناسان و فعالان عرصه میراث فرهنگی نبود، اما با توجه به مدت زمان فعالیت وی در پست خود، می توان امید داشت، با تدابیر در نظر گرفته شده توسط تیم جدید، بتوان ظرفیت بالقوه گردشگری گلستان را به عمل درآورد.

این موضوع در شرایطی بحرانی تر می شود که گلستان به عنوان یک استان با محوریت اقتصاد کشاورزی، با بحران آب رو به رو است و درآینده نزدیک اقتصاد وابسته به کشاورزی این استان به خطر خواهد افتاد و تنها راه نجات استان، گردشگری است.

 

الهام رئوفی فر/مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار