بعد از موضوع قطع یارانه‎ افراد پردرآمد قرعه به نام اقشار کم‎درآمد جامعه افتاد و با تدبیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال همدلی و همزبانی، شمار زیادی از اهالی رسانه از حمایت بیمه‎ای محروم شدند.

قفل بیمه خبرنگاران با کلید تدبیر /خبرنگاران گلستان سند جامع ندارند

به گزارش گلستان 24 به نقل از فارس، زمزمه قطع بیمه هنرمندان، نویسندگان و خبرنگاران از اواخر سال گذشته کلید خورد و در سال همدلی و همزبانی به وقوع پیوست، رونمایی از بدترین شرایط برای آسیب‎پذیرترین قشر جامعه که از حداقل‎های حمایتی متولیان برخوردارند ظلم بزرگی به اصحاب قلم بود.

در واقع این زلزله چند ریشتری که ناشی از سیاست‎های عجولانه و غیرکارشناسی مسئولان متولی در حوزه فرهنگ و هنر است سبب شد تا بسیاری از فعالان جامعه رسانه‎ای در سراسر کشور از جمله استان گلستان سرگردان شوند.

حدود 80 نفر از استان گلستان آن هم فقط از قشر خبرنگار با حکم ناعادلانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از حمایت بیمه‎ای بازماندند، خبرنگارانی که حتی تا 10 سال و بیشتر، بیمه خود را از جیب‎شان پرداخت ‎می‎کردند اکنون مجبور هستند با سیاست جدید ارشاد از حق و حقوق خود به راحتی خداحافظی کنند و منتظر باشند که مدیران مسئول در نشریات محلی، روزنامه‎های سراسری، خبرگزاری‎ها و سایت‎های خبری چه تصمیمی برای آنها خواهند گرفت.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انداختن توپ در زمین مدیران مسئول و گذاشتن راهکارهای سخت برای بیمه خبرنگاران و اینکه حداقل باید 10 نفر از فعالان رسانه متبوع بیمه شده تا از یارانه فرهنگ و ارشاد اسلامی برخوردار شوند در حقیقت سنگ بزرگی است که آسیب آن فقط متوجه اصحاب قلم است.

نابسامانی ایجاد شده در حوزه رسانه سبب شد تا بیمه عده کثیری از خبرنگاران با کلید تدبیر قفل شود، کلیدی که قرار بود قفل بسیاری از مشکلات را باز کند اینک عامل مشکل شده و عواقب ناخوشایندی را متوجه اصحاب رسانه کرده است.

نداشتن یک سند جامع در حوزه رسانه نیز سبب شده تا قشر زحمتکش خبرنگار اکنون با مشکلات عدیده‎ای مواجه شود و حال جای این سوال مهم از مقامات ارشد استان گلستان باقیست؛ استاندار گلستان تقریبا در تمامی حوزه‎ها ورود کرده و نقشه‎راه ترسیم کردند از حوزه سلامت گرفته تا محیط زیست و ... اکنون دارای سند جامع است اما هنوز قشر رسانه در استان گلستان سند جامع ندارند و متولیان و مقامات ارشد استانی نسبت به این خواسته و مطالبه اساسی خبرنگاران توجه جدی نداشته و اقدام درخوری انجام ندادند، این وضعیت سبب شده تا جامعه رسانه‎ای به ویژه خبرنگاران فعال مورد تهدید قرار بگیرند.

بیمه خبرنگاران یکی از ابتدایی‎ترین حقوق این قشر محسوب می‎شود

رئیس خانه مطبوعات استان گلستان از ارائه نامه‎ای به نمایندگان مردم گلستان در مجلس شورای اسلامی و مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مبنی بر پیگیری مشکلات ایجاد شده در حوزه بیمه اصحاب رسانه خبر داد و گفت: موضوع بیمه خبرنگاران را به طور جدی پیگیری خواهیم کرد.

علی منصوری‎رضی با بیان اینکه بیمه خبرنگاران یکی از ابتدایی‎ترین حقوق این قشر محسوب می‎شود، ابراز امیدواری کرد پیگیری این مهم در سطح استان و کشور بتواند رضایت اهالی فرهنگ و هنر را برآورده کند.

صندوق بیمه هنر باید به خبرنگاران خدمات ارائه کند

یکی از مسئولان انجمن صنفی روزنامه‎نگاران استان گلستان نیز دلیل یکباره قطع بیمه برخی از خبرنگاران را بدهی 100 میلیارد تومانی صندوق بیمه هنر به سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد و گفت: دولت قبل با بدهی چند میلیاردی مسبب ایجاد چنین وضعیتی برای خبرنگاران است.

وی بهترین راهکار معضل ایجاد شده را بیمه شدن خبرنگار از سوی رسانه محل خدمت دانست و افزود: آسان‎ترین و بهترین روش این است که خبرنگاران با مسئولان خود به توافق برسند.

این عضو انجمن صنفی روزنامه‎گاران در خصوص پرداخت حق عضویت خبرنگارانی که در روزهای اخیر به دلیل لغو بیمه مجبور به پرداخت هزینه 26 هزار تومانی به صندوق بیمه هنر شدند، گفت: صندوق بیمه هنر اعلام کرده اگر خبرنگاران حق عضویت خود را پرداخت و مدارک‎شان را تکمیل کنند مشکل آنها برطرف خواهد شد.

وی ادامه داد: صندوق بیمه هنر هنوز رسما اعلام نکرده است که بیمه خبرنگاران قطع شده یا حمایت از آنها متوقف می‎شود، این صندوق باید در قبال حق عضویتی که از خبرنگاران دریافت کرده خدمات ارائه دهد لذا اگر قرار باشد حمایتی صورت نگیرد اجحاف بزرگی به این قشر از خبرنگاران خواهد شد.

البته پیش از این نیز مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان از رفع مشکل بیمه خبرنگاران استان در صورت ثبت‎نام در صندوق بیمه هنر خبر داده بود و کماکان این افراد منتظر جواب روشن، شفاف و قانع‎کننده از سوی مسئولان متولی هستند.

شمار زیادی از جامعه خبری استان گلستان که همواره در تلاش هستند به بهترین نحو پل ارتباطی مردم و مسئولان و حل مشکلات موجود جامعه باشند اکنون از وضعیت بغرنج به وجود آمده نگران هستند، وضعیتی که سبب شده، 80 خبرنگار بدون اطلاع قبلی و به طور ناگهانی از لیست بیمه لغو شوند لذا از مسئولان دولت تدبیر و امید انتظار می‎رود تصمیم‎ عادلانه‎ای در این حوزه بگیرند و کارنامه‎ای نیکو از خود بر جای گذارند.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار