انتشار کتاب مدیریت کنترل تلفیقی کرم قوزه پنبه، بهره برداری از پروژه مسکن مهر جلین، تخریب اعیان احداثی در جنگل علی آباد، دیدار مدیران گلستان از موزه روستایی گیلان، انتخاب معلم نمونه کشوری از گرگان و سرقت جرم 31 درصد زندانیان از جمله عناوین اخبار روز چهارشنبه ایرنا مرکز گلستان است.

اخبار گوناگون از استان گلستان

به گزارش گلستان 24، کتاب 'مدیریت کنترل تلفیقی کرم قوزه پنبه' که در سال 1393 توسط دکتر تقی درویش مجنی به رشته تحریر درآمده بود، هفته گذشته توسط انتشارات نوروزی منتشر و ترخیص گردید. این کتاب با موضوع کرم قوزه پنبه که حاصل نتایج چندین ساله طرحهای تحقیقاتی بوده، به بحث و برسی موضوع گونه های کرم قوزه، شناخت کامل بیولوژی آفت و دشمنان طبیعی ، میزبانها ، تغییرات جمعیت و بررسی کنترل تلفیقی آفت می تواند در جهت جلوگیری از خسارت آن و احتمال مقاومت به سموم در آینده ما را آگاه ودر سمپاشی ها بر روی کرم قوزه و در تصمیم گیری مدیریت کنترل تلفیقی آن در مزارع پنبه موثر خواهد بود، امید است این کتاب برای کارشنا سان و محققان و دانشجویان عزیز مورد مفید فایده قرار گیرد. 


***

فاز اول پروژه مسکن مهر شهر جلین به تعداد 40 واحد به بهره برداری رسید. 

خسروی، مدیر بنیاد مسکن شهرستانهای گرگان و آق قلا گفت: این واحد ها به مساحت مفید 75 متر مربع در دو طبقه طراحی و در زمینی به مساحت یک هکتار احداث شده است. 

به گفته وی هر یک از این واحدها دارای 250 میلیون ریال تسهیلات مسکن مهر می باشد. 



***

اداره کل منابع طبیعی گلستان اعلام کرد: 95 مترمربع اعیان احداثی در دو نقطه از عرصه های جنگلی حوزه علی آباد کتول با رای دادگاه و با همکاری نیروی انتظامی توسط یگان حفاظت اداره منابع طبیعی و آبخیزداری این شهرستان تخریب شد. 

یکی ازعرصه های مذکور به متراژ 99 و عرصه دیگر 96 مترمربع بوده و هر دو در منطقه روستای ییلاقی ماهیان واقع بودند که توسط افراد حقیقی به صورت غیرقانونی تصرف شده و در آنها بنا احداث کرده بودند و با پیگیری های انجام شده برای بازگشت این عرصه ها به منابع ملی، بناها تخریب و بزودی در این محل اقدام به کاشت نهال می شود. 


***

جمعی از مدیران استانی گلستان در راستای راه اندازی موزه روستایی استان از موزه روستایی گیلان دیدن کردند. 

مدیر کل میراث فرهنگی گلستان، صنایع دستی وگردشگری گلستان در این رابطه گفت: موزه میراث روستایی استان گلستان با هدف حفظ و معرفی فرهنگ روستایی با موضوعاتی مانند معماری، آداب و رسوم، پوشاک و مشاغل در آینده نزدیک راه اندازی خواهد شد. 

ابراهیم کریمی با اشاره به تجربه موفق موزه در گیلان و تاثیر مثبت این نوع موزه ها در توسعه فرهنگی، اقتصادی و حمایت از مواریث فرهنگی روستاها، افزود: باتوجه به ظرفیت های فراوان جغرافیایی وتاریخی در استان گلستان و نظر به اینکه فرهنگ اصیل روستاها درمعرض فراموشی قرار گرفته، ایجاد موزه میراث روستایی می تواند ضمن جذب گردشگران، زمینه های احیای مواریث فرهنگی روستاها رافراهم آورد. 

موزه روستایی گیلان به عنوان اولین موزه فضای باز درخاورمیانه و ایران درپارک جنگلی سراوان در18 کیلومتری محور رشت- قزوین به مساحت 250 هکتار قرار گرفته است. 



***


'کبری حاجی مرادخانی' از شهرستان گرگان به عنوان معلم نمونه کشوری انتخاب شد. 

آموزش و پرورش استان گلستان روز چهارشنبه اسامی معلمین نمونه استانی و کشوری را اعلام کرد. 

رقیه درمحمدی، حسین سعیدی راد، محمد تقی زنگانه، طیبه تازیکی ومرضیه دیلم از علی آباد، مهناز میرکی زاده و فاطمه علیئی از گرگان ،مریم حاجی کریم از آق قلا ،اسماعیل پسرکلو، رقیه سرایلو و رمضانعلی عرب عامری از مینودشت ،بیرام گلدی موحد، نادعلی ابوالقاسمی، سید حسین حسینی وسعید همدانی از گنبدکاووس ،رحیم افضلی راد از کردکوی و عباس خسروی از گالیکش به عنوان معلمین نمونه استانی انتخاب شده اند. 


***

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری گلستان گفت: 31 درصد کل زندانیان استان را مجرمین مربوط به جرائم سرقت تشکیل می دهند.

حیدر علی احمدی در اولین جلسه کمیسیون سرقت استان در سال 94 اظهار کرد: در هر شهرستان و منطقه ای رواج نوع سرقت متفاوت است و فرمانداران و فرماندهان انتظامی در شهرستانها نسبت به تهیه طرح امنیتی توجیه شده اند. 

وی خاطرنشان کرد: تقویت بنیه اعتقادی، ترویج عقاید مذهبی و تمسک به اهل بیت و ائمه باعث کاهش میزان سرقت و اعتیاد در جامعه خواهد شد. 

مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری افزود: وظیفه این اداره کل مطالعه موارد استانی و شهرستانی پدیده های امنیتی و انتظامی بوده و تدوین برنامه های مبارزه با سرقت از اولویتهای ما در استان است. 

احمدی همچنین جمع آوری سلاح و مهمات غیر مجاز را از دیگر اولویت های اداره کل امنیتی و انتظامی استانداری در سال جاری عنوان کرد. 


***


براساس اعلام سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری گرگان طی یک ماهه نخست سال 1394 در سطح شهر و روستاهای اطراف گرگان تعداد 148 فقره آتش سوزی و حادثه به وقوع پیوست. 

از این تعداد 47 فقره مربوط به آتش سوزی و 101 فقره حوادث امداد و نجات بوده است که از کل آن در سطح شهر 142 فقره و در سطح توابع و روستاهای اطراف 6 فقره آتش سوزی و حادثه رخ داده است. 

طی این مدت تعداد 13 نفر مصدوم شدند. 

بیشترین آتش سوزی رخ داده در شهرستان گرگان مربوط به آتش سوزی منازل مسکونی با 14 فقره و وسایل نقلیه موتوری با 10 فقره بود. 

بیشترین حوادث امداد و نجات رخ داده نیز مربوط به محبوس شدن در اماکن با 33 فقره، محبوس شدن در آسانسور با 21 فقره و ورود حیوانات موذی و وحشی به اماکن با 14 فقره بوده است. 


***



یک بهله پرنده شکاری زخمی تحویل محیط بانان حفاظت محیط زیست شهرستان ‏بندرگز شد. 

یک عضو تشکل زیست محیطی کوهنوردان شهید مالک بندرگز پس از مشاهده یک بهله پرنده شکاری قرقی که توانایی پرواز نداشت بلافاصله آن را به محیط زیست انتقال داد. 

این پرنده پس از تیمار و اطمینان از سلامت در طبیعت بندرگز رها شد. 


*** 

استاندار گلستان به مناسبت ولادت امام علی (ع) و روز پدر با فرزندان تحت پوشش سرپرستی بهزیستی دیدار کرد. 

حسن صادقلو در این دیدار اظهار کرد: شرایطی که برای زندگی شما پیش آمده تقدیری الهی است اما یقین داشته باشید که شما ظرفیت تبدیل شدن به شخصیت های بزرگ را دارید. 

وی با اشاره به زندگی پیامبر عظیم الشان اسلام (ص) و یتیم بودن ایشان تصریح کرد: بر این باورم که آینده ای با اتفاقات خوب در انتظار شماست و باید توجه داشته باشید که شرایط امروز شما بی حکمت نیست. 

در پایان کودکان و نوجوانان حاضر در این دیدار هدایایی را از استاندار گلستان دریافت کردند. 

320 کودک یتیم در 30 مرکز در سطح گلستان نگهداری می شوند که 18 مرکز آن در گرگان واقع است. 


*** 

در نشست مدیرعامل شرکت گاز گلستان با فرماندار گرگان سرعت بخشی به پروژه گازرسانی روستای زیارت مورد تاکید قرار گرفت. 

یحیی خاکی فرماندار گرگان گفت: تمامی روستاهای شهرستان به جز شش روستا گازرسانی شده و امیدواریم هر چه زودتر گاز این روستاها تأمین شود. 

صفرعلی جمال لیوانی مدیرعامل گاز گلستان نیز گفت: با توجه به کوهستانی و باریک بودن بودن مسیر گازرسانی مجوزهای خاص از سازمان های ذیربط در موعد معین اخذ شود تا پایان سال 94 عملیات گازرسانی به این روستا اتمام یابد. 


*** 

فرماندار علی آباد در جلسه ساماندهی تردد وسائط نقلیه سنگین و امور حمل و نقل شهرستان بر تسریع در روند ساخت پارکینگ ماشین آلات سنگین که در شورای ترافیک تایید شده تأکید کرد. 

احمد تجری مفرد هدف از ساخت این پارکینگ را جلوگیری از ورود کامیون ها به داخل شهر، کاهش ترافیک، تصادفات و آلودگی صوتی در سطح شهر بیان کرد. 

وی خواستار هماهنگی و ساماندهی سواری های مسافربری شخصی و برخورد قاطع پلیس راهنمایی و رانندگی و انتظامی با متخلفان شد. 



***

عباس خانعلی رییس آموزش و پرورش استثنایی گلستان با اشاره به برگزاری رقابت های دو ومیدانی دختران با نیازهای ویژه ذهنی و سندرم دان استان و معرفی نفرات برتر، نتایج را بدین شرح اعلام کرد:

در گروه سندرم دان در ماده 40 متر محدثه جلالی از گلسار مقام اول، مائده شیرنگی از تیم گلسار مقام دوم ونرگس رضایی از شهید فرقانی ومهتاب یگانه از گلسار مشترکا سوم شدند. 

در ماده 100 متر فاطمه کوزه گری از فرزانگان، سمانه ارقون از شهید فرقانی و مهسا لیاقی از فرزانگان مقام اول تا سوم را کسب کردند. 

در ماده دوی 200 متر نیز فاطمه کوزه گری مقام اول، سمانه ارقون مقام دوم و معصومه خاتمی از مرکز باغچه بان مقام سوم را بدست آوردند. 

در چهاردر 100 متر امدادی تیم باغچه بان (مینا سراوانی،معصومه خاتمی،فاطمه عاشوری،لیلا صائمی) مقام اول، فرزانگان (مهسالیاقی،فاطمه غفاری،زهرا تازیکی ،فاطمه کوزه گری) مقام دوم و گلسار (ناهید زهیری،زهرا پلنگ،معصومه خلقی،فاطمه نوری) مقام سوم را کسب کردند. 

در پرش طول این رقابت ها نیز سمانه ارقون، مهسا لیاقی ومعصومه خاتمی اول تا سوم شدند. 

در بخش تیمی این دوره از مسابقات، مرکز فرزانگان گرگان، باغچه بان مینودشت وشهید فرقانی عناوین اول تا سوم را بدست آوردند. 

هم اینک یکهزار و 881 دانش آموز در مدارس ویژه استثنایی استان گلستان تحصیل می کنند. 

همچنین 700دانش آموز در چهار مقطع اختلالات یادگیری گرگان و گنبدکاووس و 252نفر در مدارس عادی از خدمات آموزشی و توانبخشی تلفیقی بهره مند بوده و دو مرکز شبانه روزی پسران و دختران نیز در مقطع متوسطه در گرگان فعال است. 

دانش آموزان استثنایی گلستان با هفت گروه معلولیت در 29 مدرسه در 14 شهرستان استان مشغول فراگیری علم و مهارت هستند. 

دانش آموزان زیر پوشش آموزش و پرورش استثنایی گلستان در گروه های کودکان با نیازهای ویژه ذهنی، ناشنوا، نابینا، دارای اختلالات رفتاری و هیجانی (اتیسم)، جسمی و حرکتی، اختلالات یادگیری و چند معلولیتی هستند. 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار