پایانه اتوبوسرانی گنبد کاووس از سال ۱۳۷۲ به صورت موقت برای این کار در نظر گرفته شده است و هنوز بعد از گذشت ۲۰ سال این پایانه با حداقل امکانات در همان مکان پابرجاست.

تعلل مدیریت شهری در احداث پایانه مسافربری گنبد کاووس

به گزارش گلستان 24، از نقش و تاثیر گذار حمل و نقل در بحث گردشگری نمی توان به راحتی گذشت و ایجاد زیرساخت های مناسب می تواند کمک های زیادی به این حوزه داشته باشد.

حمل و نقل مناسب و ایجاد زیرساخت های لازم برای رسیدن به رفاه بیشتر برای شهروندان و مسافرین به شکل مستقیم و غیر مستقیم بر جذب گردشگر و ایجاد سرمایه گذاری بیشتر تاثیر دارد و یکی از مهم ترین اجزای اقتصاد در هر منطقه ای است.

به عقیده کارشناسان حمل و نقل از ارکان اصلی صنعت گردشگری است و توسعه سیستم حمل و نقل نقش مهمی در شکوفایی این صنعت دارد. نبود امکانات مناسب و پایانه حمل و نقل اتوبوس در شهرستان گنبدکاووس در توسعه صنعت توریسم در منطقه ای که می تواند کانون توجه بیشتری باشد تاثیر نامطلوبی گذاشته است.

ساختار حمل و نقل و دسترسی راحت و با کیفیت بالا برای گردشگران یکی از مهمترین ملزومات ایجاد هر منطقه گردشگری است و در اغلب مناطق توسعه یافته گردشگری دنیا شبکه حمل و نقل وسیع و مناسب وجود دارد.

نبود امکانات برای مسافران و رانندگان در پایانه مسافربری گنبدکاووس

یکی از دفترداران شرکت اتوبوسرانی در پایانه شهرستان گنبدکاووس در گفتگو با خبرنگار مهر نبود استراحتگاه برای رانندگان، وسایل سرمایشی و گرمایشی برای مسافران در سالن انتظار، کمبود سالن ناهار خوری و نبود آب سرد کن را از مشکلات پایانه اتوبوسرانی گنبد عنوان کرد.

وی ادامه داد: چندی پیش یک آب سرد کن برای استفاده عموم گذاشته بودند اما در حال حاضر برداشته و وجود ندارد و حتی یک هیتر برقی که یکی از رانندگان وقف کرده بود را هم برداشتند.

وی با بیان اینکه سایه بانی برای توقف اتوبوس ها وجود ندارد، افزود: در داخل ترمینال آب جمع شده و باعث ایجاد بوی بدی می شود و وضعیت امکانات بهداشتی هم مناسب نیست.

ترمینال موجود جوابگوی نیاز منطقه نیست

دبیر انجمن صنفی اتوبوسرانی گنبدکاووس در گفتگو با خبرنگار مهر ضمن تایید مشکلات این پایانه گفت: بهسازی هایی از سوی شهرداری انجام شده است اما به هر حال این فضا دیگر جوابگوی این شهرستان نیست.

عبدالغفار سیدی افزود: داخل ترمینال سرامیک شده است و در حال حاضر مکانی برای نصب پنکه در نظر گرفته شده اما سیستم های صوتی و تصویری، دستشویی، نمازخانه و جمع شدن آب در جلوی در ترمینال همچنان جزو مشکلات باقی مانده است.

وی در خصوص محوطه ای که برای این کار در نظر گرفته شده بود، گفت: آن مکان هم به دلیل اینکه در ورودی و خروجی یکسانی داشت برای این کار مناسب نبود و از طرفی ترافیک بازار باعث می شد با حضور اتوبوس ها وضعیت را بدتر کند.

سیدی ادامه داد: این فضا چون مساحت کمی به خود اختصاص داده است دیگر جوابگوی نیاز مجموعه نیست و باید سریع تر در خصوص محل جدید احداث ترمینال به توافق نهایی رسیده شود.

پیگیری شورای شهر برای جانمایی مناسب ترمینال

رئیس شورای اسلامی شهرستان گنبدکاووس در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در گذشته زمینی برای این کار پشت بازارچه روس ها در نظر گرفته شده بود اما به علت اینکه در ورودی و خروجی آن یکی بود و باعث ترافیک زیاد می شد لغو شد.

علی پورمندی افزود: از نگاه منظری اگر ترمینال یک شهر که مسافرین ابتدا در آن حضور پیدا می کنند زیبا باشد تاثیر زیادی در جذب گردشگر دارد و این مساله در محل جانمایی شده قبلی دیده نمی شد.

وی ادامه داد: به همین خاطر برای اینکه وضعیت موجود ترمینال فعلی را بهتر کنیم بهسازی هایی انجام دادیم تا شرایط مناسبی برای حمل و نقل مسافر انجام شود.

پورمندی با اشاره به اینکه پایانه اتوبوسرانی فعلی در اندازه های شهرستان گنبدکاووس نیست، تصریح کرد: در مکان هایی زمین دیده شده است، بعضی زمین ها خارج از شهر هستند اما هنوز به توافق نهایی نرسیده ایم.

رئیس شورای شهر گنبدکاووس افزود: پیگیری جانمایی مناسب برای ترمینال شهرستان از کارهای ضروری ما است و به دنبال این هستیم تا در اولین فرصت بتوانیم مکان مناسبی برای این کار در نظر بگیریم.

تعلل شهرداری و شورای شهر در احداث پایانه اتوبوسرانی قابل چشم پوشی نیست

مدیر کل دفتر شهری و شوراهای استانداری گلستان در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: تعلل شهرداری و شورای شهر گنبدکاووس در انتخاب محل برای احداث پایانه اتوبوسرانی قابل چشم پوشی نیست.

عبدالرضا چراغعلی ادامه داد: مطابق قوانین و مقررات شهرهای بالای ۵۰ هزار نفر باید دارای پایانه اتوبوسرانی باشند و برای شهرستان های گنبدکاووس، آزادشهر، علی آباد و بندرترکمن این مساله مورد نظر است.

وی با بیان اینکه صحبت هایی با شهرداری و اعضای شورای شهر این شهرستان انجام شده است، تصریح کرد: برای شهرستان گنبد کاووس بیش از یک سال گذشته فضایی برای این کار پیش بینی و مکان یابی شده بود و در دستور کار قرار گرفت که به هر دلیلی لغو شد.  

چراغعلی افزود: اعلام شده بود که تا پایان سال ۱۳۹۳ باید اقدامات موثری برای انتخاب زمین انجام شود که متاسفانه هنوز این کار انجام نشده و به تعویق افتاده است.

وی با بیان اینکه وقفه ایجاد شده در کار به معاونت عمرانی استانداری اعلام می شود، تصریح کرد: عمر شورای شهر در این دوره رو به تمام شدن است و فقط اعضای شورا این موضوع را در دستور کار قرار داده و عملا کاری انجام نشده است.

مدیر کل دفتر شهری و شوراهای استانداری گلستان تاکید کرد: امیدوارم در سه ماه اول امسال پروژه احداث پایانه اتوبوسرانی در شهرستان گنبدکاووس انجام شود .

وی در خصوص نقش حمل و نقل در توسعه صنعت گردشگری اظهار کرد: نقش زیرساخت های مناسب در توسعه حضور گردشگر در منطقه به صورت واضح مشخص است و ارائه خدمات مناسب به شهروندان و تامین امنیت مناسب و امکانات با ایجاد زیرساخت های مناسب قابل تامین است.

لازم است پایانه جدید توسط شهرداری گنبد احداث شود

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های استان گلستان در خصوص وضعیت فعلی پایانه اتوبوسرانی گنبدکاووس گفت: هم اکنون در پایانه مسافربری این شهرستان تعداد ۷ شرکت اتوبوسرانی در حال فعالیت است که مسافران را  به ۲۰ مقصد و شهر مهم جابه جا می کند.

مهدی میقانی ادامه داد: با توجه به گسترش خدمات شرکت ها از نظر کمی و کیفی و با توجه به خدمات رسانی مناسب، تعبیه برخی مکان ها که در حال حاضر به خوبی تعریف نشده اند ضروری به نظر می رسد.

وی اشاره به کارهای شهرداری در جهت بهینه سازی فضای موجود گفت: با توجه به اینکه فضای پایانه مسافربری جهت ساماندهی شرکت ها، ناوگان و هم چنین فضای خدماتی مثل سالن انتظار مسافرین و یا غرفه های خدمات رسانی به مسافرین مشکلاتی داشته و پایانه موجود در شأن مردم گنبد کاووس نیست، لازم است پایانه جدید توسط شهرداری گنبد احداث شود.

میقانی ادامه داد: با توجه به اینکه احداث، تعمیرات و نگهداری پایانه های مسافربری در شرح وظایف سازمانی شهرداری ها است، این اداره کل فقط در جهت رفاه حال شهروندان و ایجاد تسهیلات برای شرکت های مسافربری پیگیرهای مستمری را داشته است.

تعلل های موجود در انتخاب مکان باعث نارضایتی رانندگان و مسافران شده است

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های استان گلستان تصریح کرد: در سال ۱۳۸۹ کلنگ احداث مکان جدید پایانه عمومی مسافربری گنبد کاووس به زمین زده و بنا به دلایلی که برای ما هم مشخص نشد هنوز در بلاتکلیفی به سر می برد.

وی با اشاره به تعلل های موجود برای در نظر گرفتن زمین از سوی شهرداری و شورای شهر گفت: همین مساله باعث شده عدم رضایت مندی رانندگان و مسافران از وضعیت موجود در پایانه فعلی بیشتر شود.

میقانی گفت: این اداره کل برای تسهیل در خدمات رسانی به مسافرین از سوی شرکت های مسافربری نظرات کارشناسی خود را به شهرداری گنبد کاووس اعلام کرده و پیگیری مستمر دارد و در خواست داریم همراه با کارهای کوتاه مدت اقدام اساسی  برای ایجاد پایانه را در اولویت پروژه های خود قرار دهند.

وی در خصوص بهسازی مقطعی در ترمینال که هنوز مشکلات را برطرف نکرده است، گفت: با توجه به آنکه در حال حاضر جابه جایی مسافرین در پایانه گنبد صورت می گیرد، یکی از وظایف شهرداری بهسازی این مکان است که بنا بر تقاضای انجمن صنفی شرکت های مسافربری گنبد از شهرداری گنبد اقدام لازم صورت گرفته است.

میقانی در خصوص اجاره نماز خانه این پایانه به انجمن صنفی باری تاکید کرد: از ضروریات هر پایانه داشتن امکانات رفاهی، نمازخانه، سرویس بهداشتی  است و در این زمینه بهتر است پاسخگویی از طریق شهرداری گنبد انجام شود.

افزایش خدمات در پایانه ها به جذب گردشگر کمک می کند

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های استان گلستان در خصوص تاثیر پایانه های مناسب در جذب گردشگر در گلستان به خصوص در شرق استان گفت: با توجه به آنکه برخی مسافرین جهت جابه جایی از مبدا به مقصد و بالعکس از وسایل حمل و نقل عمومی به علت مزایایی که دارند بهره مند می شوند پس افزایش خدمات، اسباب رضایت مندی مسافرین را فراهم می کند و همین موضوع سبب جذب گردشگران می شود.

وی گفت: نقش و تاثیرگذاری حمل و نقل در بحث گردشگری امری قابل توجه است که  جا دارد جهت توسعه و شکوفایی این صنعت حمایت های لازم از سوی مسئولین به ویژه  شهرداران در این خصوص انجام شود.

میقانی در خصوص جانمایی مناسب برای احداث پایانه جدید در گنبد کاووس ادامه داد: مکان یابی  قبلا  توسط شورای ترافیک شهرستان و استان با اجماع نظرات کارشناسی تمام دستگاه های دخیل  تعیین و جالب این که پیمانکار هم تعیین شده بود.

وی تاکید کرد: با تعلل های موجود شاهد فرصت سوزی برای ایجاد یک پایانه عمومی مسافربری در شهر بزرگ و تاریخی گنبد کاووس هستیم.

مریم رضایی/مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار