علی محمد غلامی، خبرنگار افتخاری گلستان24:

زوجه می تواند با گواهی پزشکی قانونی یا حکم دادگاه به اداره ثبت احوال مراجعه نماید و با تکمیل فرمول های مربوطه ای که در اختیارش قرار می دهند از اداره ثبت احوال تقاضای صدور المثنی می نماید .

چگونه نام همسر سابق را از شناسنامه خود حذف کنیم ؟
عـلـی مـحّـمـد غـلامـی، کـاردان حـرفـه ای حـقـوق و خبرنگار افتخاری گلستان24، در شهرستان علی آباد کتول، درباره چگونگی حذف نام همسر سابق از شناسنامه می گوید:
 
«همیشه سؤال اکثراً نسبت به زوج برای زوجه پیش می آید که چگونه می تواند نام همسر سابقش را از شناسنامه خود حذف نماید چرا که با توجه به اینکه از هم جدا شدند ولی هرگاه نظرش به شناسنامه اش می افتد یاد و خاطر دوران تلخ طلاق و جدائی برایش تداعی می شود و این هنگام است که درصدد آن بر می آید تا راهی بیابد تا بتواند نام همسر خود را از شناسنامه اش پاک نماید چرا که تمایلی به مانده نام همسر سابقش در شناسنامه ندارد .
محمد غلامی شناسنامه
 
در صورتی که زوجه مدخوله نشده باشد ، زوجه می تواند با گواهی پزشکی قانونی یا حکم دادگاه به اداره ثبت احوال مراجعه نماید و با تکمیل فرمول های مربوطه ای که در اختیارش قرار می دهند از اداره ثبت احوال تقاضای صدور المثنی می نماید . که در این صورت نام همسر سابق زوجه در شناسنامه ثبت نخواهد شد . ناگفته نماند که این حکم در خصوص زوج هم صدق می کند و به همین منوال است .  
حال اگر طلاق بعد از رابطه جنسی باشد و یا به عبارتی زوجه مدخوله شده باشد اداره ثبت احوال برابر دستورالعمل های موجود خود از دادن المثنی بدون ذکر نام همسر سابق امتناع می ورزد که ما برای شما جهت حذف نام همسر قبلی دو راه را در نظر گرفته ایم .
محمد غلامی شناسنامه
 
روش اول :  زوجه برای اینکه نام همسر سابق خود را از شناسنامه اش حذف نماید ابتدا بایس مردی را بعنوان خواستگار خود معرفی نماید و با به ثبت رساندن در دفاتر ثبت ازدواج و طلاق گواهی سردفتر را مبنی بر اینکه مرد خواستگار زن است و تمایل به ازدواج با یکدیگر هستند را گواهی دهد و گواهی را برای سیر قانونی به اداره ثبت احوال ارائه دهد . که این هنگام است که اداره ثبت احوال نسبت به صدور شناسنامه المثنی بدون آنکه نام همسر سابق در شناسنامه ثبت شود شناسنامه جدید صدور می نماید .
 
روش دوم : اداره ثبت احوال با طرح دعوا با خواسته الزام ثبت احوال نسبت به صدور شناسنامه المثنی و حذف نام همسر قبلی از شناسنامه از دادگاه محل صدور شناسنامه جدید را خواستار است .
این روش همیشه با ادعای فقدان شناسنامه مطرح می گردد که دادگاه صالح که همان دادگاه محل صدور شناسنامه است  با صدور حکمی اداره ثبت احوال را ملزم به اجرای حکم دادگاه و صدور شناسنامه می نماید .»

ارسال نظر

  • یوسف متکی (بندرگز)
    0

    خوب بود .

  • لیلا
    0

    ببخشید دوسال دردوران نامزدیم عقد بودم ولی باکره نیستم میخواستم بدونم هیچ راهی برای اسم همسر اول پاک بشه نیست

  • لیلا
    0

    ببخشید دوسال دردوران نامزدیم عقد بودم ولی باکره نیستم میخواستم بدونم هیچ راهی برای اسم همسر اول پاک بشه نیست

آخرین اخبار