گلستان با وجود برخورداری از تنوع اقلیمی و وجود آثار و بناهای تاریخی، هنوز به عنوان استانی گردشگرپذیر مطرح نیست و کارشناسان نبود مشارکت و عدم آگاه سازی گلستانی ها را دلیل این مشکل می دانند.

گلستان هنوز گردشگر پذیر نیست/ مردم مشارکت کنند

به گزارش گلستان 24، استان گلستان به دلیل تنوع جغرافیایی و قدمت تاریخی دارای جاذبه های گردشگری زیادی مانند برج های تاریخی، مدارس قدیمی، امامزاده ها، مقبره مشاهیر، تپه های باستانی، غارها، ذخیره گاه های جنگلی، پارک های طبیعی و ملی، دهکده های ییلاقی، تالابهای بین المللی، خلیج، آبشارها و چشمه ها و گل افشان ها است.

با توجه به تاکیدات مسئولین ارشد استانی و شهرستانی در چند سال گذشته برای توسعه صنعت گردشگری و اتخاذ سیاسیت های مختلف در ایام نوروز و تابستان، تغییر چشمگیری در افزایش اقامت گردشگر در استان ایجاد نشده و هنوز گلستان به عنوان استانی عبوری برای مسافران به شمار می رود.

برخی کارشناسان معتقدند، آگاه سازی مردم بخصوص مالکان بناهای تاریخی و مشارکت مردم به عنوان سرمایه گذار در حوزه گردشگری و همچنین ارائه ایده های خلاقانه برای جذب گردشگر از سوی آهاد مردم، بهترین راهکار برای تبدیل گلستان به قطب گردشگری به شمار می رود.

جدا از توجه به حفظ بناهای تاریخی و آگاه سازی و مشارکت مردم، توجه به کارشناسان، علاقمندان و نخبگان در سه حوزه صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی و مشورت گرفتن از آنها تاثیر زیادی در رونق صنعت گردشگری خواهد داشت.

هدف از هرگونه فعالیت در حوزه میراث فرهنگی مردم هستند

یک دانشجوی دکترای معماری به خبرنگار مهر گفت: هدف از هرگونه فعالیت در حوزه میراث فرهنگی مردم هستند یعنی اگر مردم را حذف کنیم نگه داشتن آثار تاریخی بی فایده است.

حسین کتولی ادامه داد: اصولا میراث فرهگی برای به یاد آوردن انسان است به همین دلیل اگر مردم نتوانند ارتباطی با بناها و آثار برقرار کنند هر تلاشی بی فایده خواهد بود.

وی با بیان این نکته که وقتی مردم خودشان اراده ای برای حفظ آثار داشته باشند کسی آسیبی به میراث فرهنگی نخواهد زد، افزود: سنت وقف یک مصداق بارز برای این توضیح است چراکه تاکنون هربنا وقف شده ای به خوبی توسط مردم حفظ شده است.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: مردم وقتی آگاهی لازم را پیدا کنند بزرگترین عامل بازدارنده برای تخریب هستند، دولت به تنها قادر به جلوگیری از تخریب بناها نخواهد بود اما مشارکت مردم باعث حفظ بناها و پیشگیری از هرنوع تخریب آثار تاریخی است.

در کشوری مانند ایران که دارای آثار و بناهای تاریخی زیادی است تقریبا می توان گفت کاری از دست دولت ساخته نیست و مردم باید مانع تخریب آنچه که هویت تاریخی مارا نشان می دهد شوند

به گفته وی، در کشوری مانند ایران که دارای آثار و بناهای تاریخی زیادی است تقریبا می توان گفت کاری از دست دولت ساخته نیست و مردم باید مانع تخریب آنچه که هویت تاریخی ما را نشان می دهد شوند.

کتولی با اشاره به این نکته که در ابتدای عصر تجدد تمام ساکنان خانه های قدیمی ظروف چینی، مسی و سفالی را از منزل خارج کردند، افزود: مردم در یک مقطع زمانی به خاطر عدم آگاهی تصمیم گرفتن وسایل قدیمی خود را بیرون بدهند، این مردم هستند که یک آثار را حفظ کرده و یا باعث از بین رفتن آن می شوند.

وی با اعلام این مطلب که در حوزه گردشگری هم مشارکت مردم بسیار تاثیرگذار است، افزود: ماسوله یک روستای بزرگ در یک جاده پرت در استان گیلان است که تقریبا 70 درصد سکنه آن را ترک کرده بودند اما افزایش آگاهی و تبلیغات باعث شد که تمام افراد این منطقه را برای زندگی انتخاب کرده و بافت زنده بماند.

این فعال اجتماعی ادامه داد: در حوزه گردشگری یک مشارکت فعال سودآوری برای بخش خصوصی داریم و یک سرمایه گذاری کلان که بخش خصوصی در هر قسمتی می تواند انجام دهد اما حوزه گردشگری را انتخاب کرده است.

مشارکت مردمی در حوزه گردشگری فرهنگی یک آگاهی و هدایت نیاز دارد

وی بخشی از فعالیت حوزه مردمی در حوزه گردشگری را به نیت ارزش افزوده مالی بدون قصد فرهنگی گردشگری دانست و گفت: مشارکت مردمی در حوزه گردشگری فرهنگی یک آگاهی و هدایت کردن نیاز دارد و پس از آن لازم نیست دولت کاری بیش از این انجام دهد.

کتولی مدیریت دقیق، ایده خوب و تلاش مستمر را رمز موفقیت برای جذب گردشگر دانست و گفت: فعالیت در حوزه گردشگری الزاما نیاز به سرمایه کلان ندارد.

وی ادامه داد: اغلب ایجاد صنعت گردشگری را به افزایش مراکز اقامتی، احداث هتل و تعداد مسافر در استان می دانند درحالی که این جامعه هدف دنبال اتاق نیست؛ علت حضور مسافر در بلوار ناهار خوران و اسکان یک شبه آن هم در چادر کمبود هتل نیست بلکه عدم شناساندن این منطقه و نقاط بکر و جذاب آن به گردشگر است.

این مدرس دانشگاه با اعلام این مطلب که ما باید به مسافر چیزی را نشان دهیم که برایش تازگی داشته و تاکنون تجربه نکرده باشد، افزود: یک روستای ترکمن نشین در ضلع شمال غربی جنگل گلستان با تبلیغات مسافر جذب کرده و گردشگران را به دیدن بسیاری از حیوانات نایاب در جنگل گلستان با تائید محیط زیست می برد؛ خلاقیت و نوعی آوری مردم این روستا برای جذب مسافر تحسین برانگیز است.

 

بافت تاریخی گرگان

 

وی ادامه داد: در هر نقطه از استان با توجه به ظرفیت و پتانسیلی که وجود دارد می توان برای جذب گردشگر اقداماتی را به کار بست که باز هم این مهم آگاهی بخشی و مشارکت مردمی را می طلبد.

کتولی برگزاری کارگاه های آموزشی و آموزش استفاده از حداقل ها و کسب درآمد را از راه های مهم آگاه سازی مردم دانست و تصریح کرد: این اقدام باعث رونق صنعت گردشگری در منطقه خواهد شد.

وی تشکیل تعاونی و انجمن و سازمان های مردم نهاد را بسیار تاثیرگذار دانست و گفت: نیاز است در هر شهر یک خانه گردشگر وجود داشته باشد و در هر روستا دست کم یک تعاونی تشکیل شود.

آگاه سازی مردم برای حفظ بناهای تاریخی و مشارکت آنها در توسعه صنعت گردشگری بیش از فعالیت چندین ساله دولت، قادر خواهد بود دو حوزه میراث فرهنگی و گردشگری را متحول سازد از این رو گره زدن سرنوشت بناهای تاریخی و صنعت گردشگری به جریان زندگی مردم، تنها راه صیانت از تاریخ گذشتگان منطقه استرآباد و رونق گردشگری در گلستان خواهد بود، امری که مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز به آن تاکید دارد.

به مشارکت مردمی اعتقاد زیادی داریم

ابراهیم کریمی، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان گلستان در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این مطلب که به مشارکت مردمی اعتقاد زیادی داریم، افزود: در این راستا جلسات مختلفی را با انجمن های حوزه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار کردیم.

وی از راه اندازی کارگروه میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خبر داد و تصریح کرد: در این کارگروه ها علاقمندان، متخصصین و کارشناسان هر حوزه به بحث و تبادل نظر برای رسیدن به یک اتفاق نظر می نشینند.

وی با بیان این نکته که کارشناس انجمن های غیر دولتی در این اداره منصوب خواهد شد، افزود: در تمام ادارات میراث فرهنگی سراسر کشور این سمت برای ارتباط با انجمن ها پیش بینی شده درحالی که میراث فرهنگی گلستان تاکنون فاقد کارشناس انجمن های غیر دولتی بوده است.

کریمی با بیان این مطلب که در هر روستا سه نفر به عنوان انجمن حامیان میراث فرهنگی انتخاب خواهند شد، افزود: در حوزه صنایع دستی و گردشگری نیز رویکرد این دستگاه به همین منوال خواهد بود.

ارتباطمان با انجمن ها، تشکل های غیر دولتی در بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیشتر خواهد بود تا اعتماد مردم دوباره ایجاد شود

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان ادامه داد: از این پس ارتباط ما با انجمن ها تشکل های غیر دولتی در بخش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیشتر خواهد بود تا اعتماد مردم دوباره ایجاد شود.

وی در خاتمه به بیان این نکته که هرجا مردم اعتماد داشته باشند موفق تر ظاهر خواهیم شد، اذعان کرد: با کمک اقشار مختلف از مردم امیدوارم تحولی بزرگ در بخش گردشگری استان ایجاد شود.

با توجه به حضور اقوام مختلف در استان و تنوع اقلیمی گلستان، این منطقه بستر مناسبی در حوزه گردشگری دارد که تاکنون به آن توجه نشده و همواره در حد شعار مانده است. رونق صنعت صنایع دستی و توجه به مشکلات تولید کنندگان و احیا بسیاری از رشته های صنایع دستی که اکنون منسوخ شده، در کنار شناساندن نقاط گردشگری و آگاه سازی و آموزش به مردم برای جذب گردشگر و اقامت طولانی مسافر در استان از جمله مواردی است که مشارکت و همکاری مردم را می طلبد.

 آگاه سازی مردم در حوزه حفظ میراث فرهنگی و آثار تاریخی و توجیه اینکه وجود این آثار در استان باعث جذب گردشگر شده و شرایط اقتصادی مناسبی به تبع آن برای گلستانی ها ایجاد خواهد شد از دیگر مواردی است که دستگاه های دولتی با کمک انجمن و سازمان های مردم نهاد باید بر روی آن کار کنند.

 

الهام رئوفی فر/مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار