مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان گفت: در بخش سرمایه گذاری، استان هم ضعف های نرم افزاری و هم سخت افزاری دارد که مانع از رشد می شوند.

گلستان در حمایت از سرمایه گذاری ضعف دارد

به گزارش گلستان 24، حسینقلی قوانلو گفت: در بخش سرمایه گذاری، استان هم ضعف های نرم افزاری و هم سخت افزاری دارد که مانع از رشد می شوند. دستگاه های اجرایی چون کارهای بزرگ ندیده اند همراه نیستند. رویکرد استان قبلا فقط کشاورزی بود و الان استان چهار بال کشاورزی، صنعت، تجارت خارجی و گردشگری دارد.

وی با بیان این که بسیاری از سرمایه گذاران برای کارهای بزرگ ترس دارند و بزرگترین مانع تحریم ها است، افزود: اگر حمایت دولت نباشد سرمایه گذاران با شرایط تحریم ها کمتر ورود پیدا می کنند زیرا مبالغ درخواستی برای سرمایه گذاری در استان بالا است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان در ادامه از سرمایه گذاری در پایانه غلات مرز اینچه برون خبرداد و گفت: با این اقدام از ظرفیت غلات کشورهای همسایه استفاده کنیم. ریل ما به دلیل محدودیت در سوادکو پاسخگوی حمل و نقل ترانزیتی غلات کشورهای همسایه نیست.

وی بیان کرد: چون آن ها علاقه دارند تولیدات خود را از طریق خلیج فارس به اروپا ارسال کنند و ظرفیت ریل ما یک و نیم میلیون تن است، باید حدود ۷ میلیون تن را زمینی برد لذا پایانه های غلات را پیش بینی می کنیم و امیدواریم ریل عریض تا پایانه غلات کشیده شود و اداره راه آهن هم مسیرهای فرعی را بکشد.

قوانلو از برنامه ریزی برای افزایش دو برابری صادرات غیر نفتی استان خبرداد و گفت: با توجه به برنامه هایی که رییس جمهور در ابتدای سال اعلام کرد، امسال سال رونق پایدار توسعه تجارت خارجی یا صادرات غیر نفتی و اشتغال جدید است و سازمان صنعت معدن و تجارت استان در راستای اهدافی که توسط وزارت خانه برنامه ریزی شده است، در نظر دارد صادرات غیرنفتی خود را از ۳۷۰ میلیارد دلار در سال گذشته به حدود ۶۰۰ میلیارد دلار در سال جاری برساند.

گلستان ظرفیت تحقق بیشتر از ۶۰۰ میلیارد دلار صادرات را دارد

وی با بیان این که تمام وزارت صنعت، معدن و تجارت در هر سه بخش ابلاغیه رییس جمهور پیشران است، گفت: در وظایفت تعریف شده، گلستان به صورت ویژه دیده شده است و یکی برنامه هایی که برای تحقق افزایش صادرات غیرنفتی داریم، توسعه خط ریلی بخصوص مسیر اینچه برون است.

قوانلو که معتقد است بر اساس برنامه ریزی های انجام شده، گلستان ظرفیت تحقق بیشتر از ۶۰۰ میلیارد دلار صادرات را دارد، گفت: هم اکنون نیز بیشتر از این رقم صادرات داریم اما چون زیرساخت های استان به صورت کامل فراهم نیست بسیاری از مبادلات کالایی از بندر امیرآباد و نوشهر و دیگر مرزها انجام می شود، در حالی که اگر ظرفیت را داشتیم از گمرکات استان استفاده می کردیم.

وی تغییرات اتاق بازرگانی گرگان را در راستانی توسعه تجارت استان مثبت ارزیابی کرد و گفت: پس از انتخابات افراد با تجربه تر و پای کار تری در هیات مدیره اتاق بازرگانی حضور یافتند و می توانند کمک بزرگی به تجارت خارجی گلستان باشند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان، در ادامه افزود: در سال ۹۳ با توجه به این که مرحله دوم هدفمند سازی را پیش رو داشتیم، مهمترین برنامه ما با توجه به دستور وزارت خانه، حفظ اشتغال موجود بود چراکه قرار بود در این مرحله فشار دوباره ای به بخش صنعت وارد شود و تمام تلاش این بود که صنایع بیشتر از این متوقف نشوند و اشتغال موجود از بین نرود.

حدود ۱۷ واحد که فعالیت آن ها متوقف شده بود شروع به کار مجدد داشتند و ۶۰ پروانه بهره برداری جدید صادر که حدود یک هزار و ۵۰۰ شغل جدید ایجاد می کند.

وی افزود: خوشبختانه این اتفاق در کشور و گلستان موفقیت آمیز بود و در استان حدود ۱۷ واحد که فعالیت آن ها متوقف شده بود شروع به کار مجدد داشتند و ۶۰ پروانه بهره برداری جدید صادر که حدود یک هزار و ۵۰۰ شغل جدید ایجاد می کند.

وی با بیان این که سال گذشته تلاش شد جلوی تشدید وضعیت بیکاری گرفته شود، گفت: با تلاش های انجام شده، وضیعت اشتغال کمی بهبود یافت و امسال هم برنامه ریزی داریم تا شغل جدید ایجاد کنیم.

قوانلو لازمه ایجاد شغل جدید را تامین سرمایه در گردش واحدهای جدید و واحدهایی با بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دانست و گفت: تصویب و ابلاغ طرح خروج از رکود به وضیعت تولید و اشتغال کمک بزرگی می کند.

وی توضیح داد: امیدواریم لایحه خارج از رکود که در حال نهایی شدن است، به زودی ابلاغ شود زیرا در این لایحه مزایای زیادی دیده شده، گرچه متاسفانه تغییراتی توسط مجلس ایجاد شد که به لایحه صدمه زد؛ با این وجود اعتقاد وزارت خانه این است علی رغم این موارد، می توان تغییرات خوبی ایجاد کرد.

وی اضافه کرد: در این لایحه بدهی های بانکی و مطالبات بخش خصوصی تواتر می شود زیرا بخش زیادی از پیمانکاران ما از دولت طلبکارند اما به بانک ها بدهکارند، با این کار بخشی از مشکلات پیمانکاران و بخش خصوصی برطرف می شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان ادامه داد: از طرفی بانک ها موظف هستند طی سه سال، هر سال ۳۰ درصد تمام دارایی ها و فعالیت های بنگاه داری خود را بفروشند و پول آن را افزایش سرمایه کنند زیرا خیلی از بانک ها در خرید ملک یا در مکان هایی مانند کیش سرمایه گذاری کرده اند.

وی در پاسخ به این سوال که چه ضمانتی برای اجرای این قانون است، گفت: این قانون است و باید اجرا شود، قبلا دست بانک ها باز بود تا سود پول مردم را سرمایه گذاری کنند اما اکنون در این قانون پیش بینی شده اگر بانکی پیروی نکند هیات مدیره انفصال از خدمت می شوند و از سال ۹۵ هم ۳۰ درصد مالیات به سود آن ها تعلق می گیرد که این مالیات در سال های بعد به ۵۰ درصد می رسد.

مشکل بانک های استان کمبود سرمایه است

وی مشکل بانک های استان را کمبود سرمایه دانست و گفت: بانک های ما چند سال است که افزایش سرمایه نداده اند و نمی توانند تسهیلات خوب ارائه دهند، با این کار توان تسهیلات دهی آن ها افزایش می یابد و می توانند نقش موثر تری در رونق تولید داشته باشند.

قوانلو با بیان این که در بخش تسهیلات مشکل این بود که دولت خود را صاحب بانک ها می دانست، گفت: دولت با دستور غیر متخصصان وام می داد اما سیاست دولت جدید این است که در کارهای بانک ها دخالت نکند و با تشخیص بانک مشخص شود که سرمایه گذار قدرت بازگشت سرمایه دارد یا خیر.

وی بیان کرد: متاسفانه بانک ها سال گذشته خوب همکاری نکردند و همراهی لازم را با بخش صنعت نداشتند اما در سال ۹۴ با کمک استاندار، ۸۰ درصد مراحل صدور وام در اختیار بانک ها است و اولویت بندی اعطای وام در اختیار بخش های دیگر و ارگان های حمایتی است.

متاسفانه بانک ها سال گذشته خوب همکاری نکردند و همراهی لازم را با بخش صنعت نداشتند اما در سال ۹۴ با کمک استاندار، ۸۰ درصد مراحل صدور وام در اختیار بانک ها است.

وی ادامه داد: قرار است در جلسات آینده درباره کاهش بدهی های معوق و تفاهم با بانک ها برنامه ریزی شود و اگر بانک ها همراه نباشند خودشان ضرر می کنند.

قوانلو گفت: بخش مهم دیگر لایحه شامل پژوهش است که می توانند ۱۰ درصد مالیات خود را به طرح های پژوهشی اختصاص دهند.

وی اضافه کرد: متاسفانه ۶ ماه اول سال را از دست خواهیم داد زیرا باید بخشنامه ها و ائین نامه های اجرایی این لایحه آماده شود اما امیدواریم در ۶ ماه دوم سال تاثیرات خود را بگذارد.

وی افزود: مالیات دریافتی استان ما هم از برنامه ما، یک درصد جلوتر است و این نشان دهنده رشد واحدهای تولیدی است زیرا درآمدهای مالیاتی استان رشد کرد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت گلستان بیان کرد: برق مصرف صنعتی ما هفت درصد رشد یافته است و این نشان می دهد علی رغم افزایش قیمت، صنایع رشد داشته اند.

به روز نبودن آمارها ضعف استان گلستان است

وی اضافه کرد: متاسفانه ضعف استان این است که آمارها به روز نیست و تلاش می کنیم این مشکل را به روز و درست کنیم؛ تنها آمار بخشی صادرات درست است و در لبنیات ۲۰ درصد و در مرغ ۱۶۵ درصد رشد صادرات داشتیم.

وی در باره نوسانات قیمت مرغ هم گفت: این موضوع به دلیل عدم تعادل عرضه و تقاضا است، چندی پیش قیمت مرغ کم شد و تاثیر آن در کاهش جوجه ریزی بود، کاهش جوجه ریزی تولید را کاهش داد و چون نزدیک عید بود مصرف افزایش یافت و خود به خود قیمت به ۹ هزار تومان رسید و افزایش قیمت تا بعد از تطعیلات هم بود.

قوانلو اضافه کرد: کنترل بازار دست جهادکشاورزی است و باید کنترل بیشتری داشته باشند تا نوسانات بر قیمت تاثیر نداشته باشد. در همین راستا، قیمت بین ۷ تا ۷ هزار و ۵۰۰ مناسب است زیرا اگر قیمت پایین باشد برای تولید کننده نمی صرفد و تولید نمی کند و همین امر باعث افزایش چشمگیر قیمت می شود./مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار