رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان گفت: در استان گلستان 6 کارخانه روغن کشی و هشت کارخانه فراوری زیتون فعالیت دارد که باید در این واحدها به کمیت و کیفیت بیشتر توجه شود.

لزوم توجه به کیفیت تولید کارخانه‌های فراوری زیتون در گلستان

به گزارش گلستان 24، مختار مهاجر در سمینار ترویجی ارزیابی نسبی روغن زیتون در گرگان با تاکید بر اینکه کشت زیتون 3.5 تا چهار برابر صرفه و توجیه اقتصادی دارد، با بیان مزیت‌های این محصول، تصریح کرد: از جمله فراورده‌های زیتون می‌توان به روغن و کنسرو زیتون اشاره کرد که جایگزین مناسبی برای سایر روغن‌های نباتی است.

 

وی اظهار کرد: از کل سطح زیرکشت باغات کشاورزی استان 8500 هکتار زیرکشت زیتون قرار دارد که از این میزان حدود 4800 هکتار در سال گذشته به باردهی نشست و 10 هزار تن محصول تولید شد.

 

مهاجر افزود: در استان گلستان سیاست بر این است که 20 درصد اراضی شیب‌دار با نگاه توسعه‌ای و اقتصادی به باغ تبدیل شود. 650 هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان وجود دارد که حدود پنج درصد از این اراضی در بخش باغبانی و زیرکشت زیتون، انواع مرکبات و سیاه ریشه‌هاست. از سال 82 طرح تبدیل اراضی شیب دار به باغات مصوب شده که این روند به حفظ آب و خاک و مدیریت اراضی کمک می‌کند. برای رسیدن به توسعه پایدار در این بخش باید موارد کمی و کیفی با هم دیده شود.

 

رییس سازمان جهاد کشاورزی گلستان تصریح کرد: در گذشته ارقام کم بازده زیتون در استان تولید می‌شد، اما با همکاری موسسه تحقیقات کشاورزی، هم اینک ارقام جدید، تولید و وارد شده است که میزان باردهی هر درخت آن به 150 تا 200 کیلوگرم می‌رسد.همچنین در راستای توسعه نهالستان‌ها سالانه 6 میلیون اصله نهال زیتون کشت می‌شود.

 

به گزارش ایسنا، سمینار ترویجی ارزیابی نسبی روغن زیتون کشور با همکاری موسسه تحقیقات، ثبت و گواهی بذر و نهال کشور، معاونت باغات وزارت جهاد کشاورزی و با هماهنگی شورای بین المللی روغن زیتون جهان مستقر در اسپانیا از امروز شنبه، 2 اسفند به مدت سه روز در گرگان برگزار می‌شود.

 

انتهای پیام/ایسنا

ارسال نظر

آخرین اخبار