این روزها عکسی از یک پیرمرد ترکمن که در فضای مجازی و در شبکه های اجتماعی دست به دست می شود ، آمادگی بدنی جالب این پیرمرد را به رخ جوان ها کشانده است و به قول کاربران مجازی به پلنگ ترکمن معروف شده است.

پیرمرد ترکمنی آمادگی خود را به رخ جوان ها کشید

به گزارش گلستان 24، اما جدا از کل کل های فضای مجازی بایستی گفت ؛ طی ۴۰ سال گذشته ، به روایت آمار، جمعیت سالمندان در کشور ما ۳ برابر شده و این روند صعودی تا سال ۲۰۵۰ باعث میشود که یک چهارم جمعیت کشورمان به گروه سالمندان اختصاص یابد. با توجه به این وضعیت ضرورت دارد توجه ویژه ای به این گروه سنی ( به ویژه زنان سالمند که در مقایسه با مردان، شرایط بغرنج تری دارند) مبذول شود.
سندرم بی حرکتی در سالمندان:
تحرک سالمندان از آنجا اهمیت پیدا می کند که بی حرکتی منجر به عوارض زیادی در آنها می گردد و سلامتی آنها را تهدید می کند که به این صورت تعریف می شود:
مجموعه علائم فیزیکی ، متابولیسمی و روحی که به دلیل عدم تحرک سالمندان بوجود می آید و موجب اختلال در تعادل سالمندان می شود.
عللی که باعث سندرم بی حرکتی می شود از این قرار است: بیماری های مزمن که شخص را زمین گیر می کنند ( بیماری های مزمن استخوانی ، مفصلی و عضلانی ) این بیماری ها از طریق درد یا ضعف باعث تقلیل حرکات و یا عدم تحرک سالمندان به طور کامل می شوند.

پیرمرد ترکمنی
تظاهرات کلینیکی سندرم بی حرکتی:
بی حرکتی به بیشتر اعضاء آسیب می رساند . برخی از این آسب و عوارض ، سریع و بعد از بی حرکتی کوتاهی بوجود می آید و برخی، به دلیل عدم تحرک سالمندان بصورت طولانی ایجاد می شود به طور کلی اثر و تظاهرات بالینی بی حرکتی در دستگاه های مختلف بدن بصورت زیر نمایان می گردد که در اینجا تنها به ذکر نام آنها بسنده می کنیم :
۱-تظاهرات قلبی و عروقی ( اختلال کار قلب- آمبولی و ترومبوز عروق)
۲- تظاهرات تنفسی
۳-تظاهرات هضمی ( تقلیل حرکات دودی شکل روده – قطع رفلکس دفع- تغییر در عادت روزمره – تقلیل قدرت عضلات دافعه مقعد)
۴-تظاهرات ادراری
۵-تظاهرات دستگاه حرکتی
۶-تظاهرات متابولیسمی سالمندان بی حرکت
۷-تظاهرات روانی
نقش ورزش در سالمندان:
در گذشته بیشترین توجه معطوف به تشویق افراد جوان و میانسال برای شرکت در فعالیت های بدنی بود و توصیه برنامه ورزشی به منظور حفظ توانایی های افراد سالمند رواج چندانی نداشت.با ارتقاء معیار امید به زندگی و بیشتر شدن تعداد افراد سالمند مرد و زن، توجه متخصصین جوامع مختلف به سوی ورزش و تحرک سالمندان به عنوان یک موضوع جدی مورد توجه قرار گرفته است.
گرچه تغییرات فیزیولوژیک که بواسطه شرکت در تمرینات ورزشی رخ میدهد برای نوجوانان ، جوانان و بزرگسالان شناخته شده است اما این انتظار نمی رود که تأثیر تمرینات بر روی سالمندان به همان میزانی باشد که در سایر گروه های سنی مشاهده می کنیم . هدف عمده تشویق به ورزش و تحرک سالمندان حفظ تندرستی و کاهش تآثیر عوامل منفی بر روی سلامتی است مانند اینکه شرکت در تمرینات می تواند سطح کلسترول و تری گلیسرید را کنترل نماید . همچنین شرکت در فعالیت های منظم ورزشی انعطاف پذیری عضلات را بهبود بخشیده و از سرعت روند نزولی قدرت واستقامت عضلانی و استقامت قلبی تنفسی جلوگیری می کند./ارکین نیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار