در محله افسران و انجیراب

دیگر کندن کوچه پس کوچه های شهر و سقوط مردم در آن به عادت و روزمرگی شهروندان تبدیل شده است، کمبود آب و قطع گاه و بیگاه آب نیز از این امر مستثنی نیست ، اما باید گفت: مشکلی که می توانست در عرض یک ساعت حل شود چرا باید بعد از 40 روز و آن هم با تحصن و بستن خیابان و از سراجباری که می بایست وظیفه مسئولین تلقی شود حل شود.

حل مشکل آب یک محله در یک ساعت بعد از گذشت ۴۰ روزبی آبی!

به گزارش گلستان 24، سال ها پیش وقتی محله افسران و انجیراب هنوز بافت شهری نشده بود آب از چاهی در نزدیکی این محل تامین می شد و بعد از ساخت بیمارستان در نزدیکی آن احتمال نشت فاضلاب بیمارستان به آب مصرفی مردم این محله  بود.

درپی تماس های مردمی به این پایگاه خبری مبنی بر قطعی آب محله افسران و تحصن اهالی این محل از ساعت ۳ الی ۵ بعد از ظهر به سراغ اهالی محل رفتیم تا جویای مشکلات مردم محله ای شویم که به گفته مسئولین آب آن هنوز جز آب شهری نشده است.

در ابتدای ورودم به محل نسا یزدی  پیرزنی حدود ۸۵ ساله جلوی در منزلی نشسته بود و از شدت ناراحتی می گفت: یک ماه است که آب نداریم و از چاه های کشاورزی اطراف محله آب روزانه خود را تامین می کنیم.

وی ادامه داد: کشاورزیم وفرزندانم بیرون کار می کند و من باید منتظر بمانم تا آنان به نزل مراجعه کرده تا به مسجد محله یا محل هی دیگر بروند تا آب خوردن ما را تامین کنند و این انتظار برای من که مسن هستم بسیار سخت و طاقت فرساست.

IMG 8104

حاج آقا علی قریب پیرمردی که سال ها در این محله به همراه عروس و دختران خود زندگی می کند نیز چندین ظرف از جمله دبه آب و قوطی سفید کننده!!برای بردن آب آورده بود، گفت: ۴۰روز است آب  نداریم  و باید برویم از سر چاه مردم  آب بیاوریم.

خانمی که خود را عروس حاج آقا قریب معرفی می کند می گوید: قطع آب کلافه مان کرده، تانکری کرایه کردیم و ۲ روز یکبار تانکر را پر از آب می کنیم و برای شستن ظروف و لباس از آن استفاده می کنیم، برخی از اهالی توان مالی خرید تانکر و یا کرایه آ ن را ندارند ومجبورند دبه دبه از اینجا یا مسجد محل آب تهیه کنند.

IMG 8093

IMG 8108

IMG 8101

خانم قریب ادامه داد: ازآب تانکر برای خوردن نمی شود استفاده کرد، باید به مسجد محمد رسول الله محل مراجعه کنیم و درصفی طویل برای آب بایستیم  و این برای ما که فرزند کوچک داریم خیلی سخت است.

وی افزود: برای حمام نیز باید به خانه اقوام و آشنا برویم و یا در خانه خود آب تانکر را گرم و حمام کنیم و یا به حمام های عمومی مراجعه کنیم و حالا با بچه های کوچک شما بگویید چگونه می توان تحمل کرد.

رحمانی نوجوانی ساکن محله افسران با ما همراه می شود و می گوید: شهرداری و فکر می کنم سربازان لشکر ۳۰ چند روز یکبار آب به این محل می آوردند اما آب شرب نبود، مریض شده و طی یک ماه اخیرچند بار به بیمارستان  رفته ام.

وی گفت: وجود این مشکل شرایط زندگی را برای اهالی محل بسیار دشوار کرده است، روزی نیست که از محله ما کسی به درمانگاه ها برای مصرف آب آلوده مراجعه نکند.

طیبه رحمانی اضافه کرد: موقع امتحانات مدارس است و دانش آموزان و در خانه محیطی آرام وجود داشته باشد اما با بی آبی هیچ محیط آرامی وجود نخواهد داشت.

خانم اتراچالی  نیز که مدت زیادی است در این محل زندگی می کنند، می گوید حدود۴۰ روز است آب نداریم (از ابتدای ماه رجب تا کنون) جوی های فاضلاب به شدت کثیف است و بوی بد آن ما را آزار می دهد.

خانم شهریاری نیز که ساکن این محله است می گوید: مریضی بیداد می کند و آب آلوده  موجب شده نه تنها بچه ها بلکه بزرگتر ها نیز مریض شوند.

خانم جوان دیگری با ما همراه می شود و می گوید: چون شهرداری گفته پولی  برای تعمیر نمی تواند پرداخت کند، حدود ۵۰ هزار تومان از هر خانواری برای تعمیر منبع آب و چاه تغذیه کننده آب این محله از سوی شورای محله کمک های مردمی جمع آوری شده است، اما تاکنون کار خاصی صورت نگرفته است، ۴۰روز است از نظافت خبری نیست و مردم این محل بسیار در مضیقه هستند و اگر کسی را نداشته باشند و غریب باشند باید از کثیفی مریض شوند.

حاج محمد رضا فرصیاد هم پیرمرد مغازه دار این محله است و می گوید: تجمع امروز وتحصن محله برای این بوده که دیگه کارد به استخوان رسیده ۴۰ روز زمان زیادی است  که یک محله ای در مرکز استان از آب بی بهره باشد.

IMG 8098

به گفته اهال محله ساعت ۴:۱۵ دقیقه معاون فرماندار گرگان و برخی مسئولین دیگر به  محله مراجعه کردند و قول مساعد برای مرتفع کردن آب محله را در عرض یک ساعت دادند.

IMG 8111

شعبان کریم پناه عضو شورای محله و هیئت امنای مسجد محله افسران در این باره به خبرنگار ما گفت: بعد از قطعی آب به مسئولین زیربط مراجعه کرده ایم، قرار شد ۲۰ میلیون از سوی مردم محله جمع آوری کنیم که از ۵۵۰ خانوار تقریبا ۴۵۰ خانوار پرداختند، ۲۰ میلیون از سوی شهرداری و ۲۵ میلیون از سوی آب و فاضلاب استان برای احیا منبع آب  و وصل شدن آن به شبکه شهری صورت گیرد که تا کنون محقق نشده است.
وی که اصرار فراوان به تشکر از اداره آب و فاضلاب و فرمانداری گرگان داشت، ابراز امیدواری کرد که تا مدتی کوتاه این مشکلات برطرف شود.

دشتیان معاون برنامه ریزی و امور عمرا فرمانداری گرگان نیز که به محل مراجعه کرده بود گفت: کارشناسان آب و فاضلاب به محل منبع آب مراجعه کرده اند و برای وصل کردن لوله آب به آب شهری اقدام می کنند.

وی در پاسخ به خبرنگارما درخصوص اینکه در حدود ۴۰ روز محله افسران آب ندارند چرا اقدامی برای برطرف کردن آن تاکنون صورت نگرفته است ، ادامه داد: به مدت ۲ هفته است که از این قضیه مطلع شده ایم و طی این مدت جلساتی برای برطرف کردن مشکل انجام شده است  و روال اداری طی می شده است.
وی گفت: تا یک ساعت دیگر آب این محل به لوله شهری وصل شده و مردم می توانند از آن استفاده کنند.

دیگر کندن کوچه پس کوچه های شهر و سقوط مردم در آن به عادت و روزمرگی شهروندان تبدیل شده است، کمبود آب و قطع گاه و بیگاه آب نیز از این امر مستثنی نیست ، اما باید گفت: مشکلی که می توانست در عرض یک ساعت حل شود چرا باید بعد از ۴۰ روز و آن هم با تحصن و بستن خیابان و از سراجباری که می بایست وظیفه مسئولین تلقی شود حل شود.

آب محله افسران شهرستان گرگان بعد از ۴۰ روز قطعی سرانجام حدود ساعت ۱۹:۳۰ دقیه امروز وصل شد.

IMG 8097

IMG 8096

IMG 8095

IMG 8113

انتهای پیام/کلاس بیست

ارسال نظر

آخرین اخبار