بیمه خبرنگاران در اولویت مدیرمسئولان نیست

جمعی از فعالان مطبوعاتی استان گلستان نسبت به لغو بیمه خود با جمع‎آوری امضاء و طرح شکوائیه، موضوع را با استاندار گلستان و برخی مقامات استانی در میان گذاشته و اکنون منتظر پیگیری ویژه مسئولان هستند.

لغو بیمه خبرنگاران در انتظار پیگیری ویژه مسئولان

به گزارش گلستان 24، زمانی که بیمه 80 نفر از فعالان رسانه‎ای استان گلستان بدون اطلاع قبلی لغو شد، موجی از نگرانی در میان این قشر انتشار یافت و با وجود تلاش‎های بسیار از سوی جامعه خبری و مصاحبه‎های گوناگون از متولی فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گرفته تا استاندار اما هنوز هیچ نتیجه‎ای حاصل نشده است.

با لغو بیمه خبرنگاران؛ حجت‎الاسلام علی‎اصغر فضیلت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان وعده داد که مشکل این مجموعه با عضویت و پرداخت وجه به صندوق اعتباری هنر رفع می‎شود که البته این وعده ناکام ماند و خبرنگاران در انتظار نتیجه عملیاتی هستند.

فعالان رسانه‎ای گلستان که نتوانستند حق خود را از متولی فرهنگ و ارشاد اسلامی مطالبه کنند به ناچار موضوع را با استاندار گلستان در میان گذاشته و وعده پیگیری ویژه را از وی گرفتند و اخیرا نیز علی‎اصغر طهماسبی معاون سیاسی امنیتی استاندار گلستان قول پیگیری ویژه بیمه خبرنگاران را داده است.

نامه‎ای با محوریت بیان مسئله اواخر هفته گذشته از سوی خبرنگاران برای مقامات استان از جمله استاندار گلستان مکتوب شد که به گفته علی یازرلو مدیرکل روابط عمومی استانداری گلستان این نامه به تازگی به دست استاندار رسیده است.

متن کامل این نامه که به امضای تعدادی از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران فعال در خبرگزاری‌ها، مطبوعات، سایت‌ها و نشریات محلی رسیده، به شرح ذیل است:

استاندار محترم استان گلستان

جناب آقای صادقلو

باسلام و ادب

احتراما به استحضار می‎رساند طی یکماه گذشته بیمه خبرنگاران از سوی صندوق حمایت از هنرمندان و نویسندگان البته بنا به دلایلی که ذکر کرده‎اند قطع گردیده و استمرار آن منوط به ثبت‎نام دوباره اعضای بوده است. اما متاسفانه با توجه به اینکه اصحاب رسانه به خصوص خبرنگاران از مزایا و حقوق ثابت و مکفی برخوردار نبوده و نیستند و هم اکنون نیز شرایط کاری و معیشتی برای آنها بسیار سخت است، وجود این بیمه مایه دلگرمی و ادامه کار برای آنان بود که متاسفانه با تصمیم‎گیری‎های نابهنگام این کورسوی امید نیز هم‎اکنون بلاتکلیف مانده است.

جناب آقای صادقلو به جرات می‎توان گفت کار اصحاب رسانه و اهل قلم در آگاهی‎بخشی جامعه یکی از عوامل رشد جامعه تلقی می‎شود و مطبوعات به عنوان مرکز اطلاع‎رسانی در تنویر افکار عمومی و افزایش بینش و آگاهی شهروندان گام بر می‎دارند و دستگاه‎های اجرایی نیز موفقیت‎های خود را مدیون همین اطلاع‎رسانی خبرنگاران هستند.

استاندار محترم گلستان؛

ماجرا از زمانی آغاز شد که طرح بیمه در زمان دولت آقای احمدی‎نژاد به صورت وسیعی آغاز شد و افراد زیادی که هم‎اکنون گفته می‎شود جزء خبرنگاران نیستند و مشاغل دیگری دارند اما از این بیمه استفاده می‎کنند، به عضویت این صندوق درآمدند و امروز پس از گذشت چند سال، بیمه خبرنگارانی که در گذشته با مشقت تمام بیمه شده بودند بدون هیچ دلیل قانع‌کننده‎ای قطع شده و چوب بی‎تدبیری دیگران را می‎خورند.

متاسفانه به علت سهل‎انگاری مدیران این روند بی‎رویه بیمه آنقدر با اهمال کاری صورت گرفت که دولت نیز خود در این برزخ ماند و توان پرداخت تعهدات به سازمان بیمه‎گر را نداشت. از این رو ‎با بهانه‎هایی همچون حمایت از خبرنگاران در طرح جدید و یا حرمت رسانه‎ای و پالایش افرادی که واقعا خبرنگار هستند یا خیر، اقدام به قطع بیمه و بازثبت‎نام افراد کرده است.

این در حالی است که هر روز صندوق حمایت از نویسندگان بیانیه‎ای صادر می‎کند و نه تنها خبر خوشی نمی‎دهد بلکه همه افراد ثبت‎نام شده را به نوعی سر کار گذاشته و با آینده شغلی و معیشتی این عزیزان بازی می‎کند.

جناب آقای دکتر صادقلو؛

با عرض پوزش از صراحتی که در این مطالب است، لازم است به عرض برسانیم این افراد در استان‎هایی مثل گلستان از گذشته تاکنون با کمترین درآمد ادامه کار داده‎اند و بسیاری از این افراد حدود 10 سال است که تحت پوشش این بیمه که البته ما به التفاوت آن را خود می‎پرداختند، بوده‎اند.

جناب آقای استاندار:

مستحضر هستید که بیمه خبرنگاران و هنرمندان چون دولت نوپا را درگیر با اهالی مطبوعات و هنر می‎کرد، بنابراین دولت سعی کرد در ابتدا با قبول دیون تامین اجتماعی نسبت به حل موقت این مشکل اقدام کند که متاسفانه این کار هم به سرانجام نرسید.

ظاهرا این کار تاکنون اجرا نشده و دولتمردان تصمیم می‎گیرند سیاست جدیدی را در خصوص بیمه همکاران رسانه‎ای در پیش بگیرند و آن هم تفویض اختیار به مدیران مسئول نشریات و رسانه‎هاست.

اگر چه این نوع بیمه اگر اجرا شود به نفع خبرنگاران خواهد بود اما از سوی دیگر نگرانی‎هایی را برای خبرنگاران به وجود می‎آورد از جمله بیگاری کشیدن از خبرنگاران بدون مزایا و حقوق. چرا که وقتی کارفرما مدیر مسئول باشد ممکن هر زمان خبرنگار را تهدید به اخراج و یا لغو معرفی‎نامه نماید و این مسئله بسیار جای تامل و بحث دارد.

 از سوی دیگر متاسفانه باید گفت تعدادی از مدیران مسئول بیشتر از آنکه اقدام به بیمه کردن خبرنگاران خود کنند افراد خانواده خود را در دفاتر بیمه کرده‎اند و سهمیه پنج نفره آنان بدین صورت تکمیل شده است.

جناب آقای دکتر صادقلو:

اگر چه آقای انتظامی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد عنوان کرده است که باید همه خبرنگاران زیر پوشش بیمه مدیر مسئول باشند و دولت مابةالتفاوت بیمه را به حساب آنان می‎ریزد اما متاسفانه معلوم نیست مدیر مسئولی زیر این بار مسئولیت می‎رود و بسیاری از خبرنگاران برای دریافت معرفی‎نامه و ثبت‎نام در صندوق برای استمرار بیمه خود سرگردان مانده‎اند و آنها که معرفی‎نامه ارائه داده‎اند روزگار خوش‎تری نسبت به قبلی‎ها ندارند.

بسیاری از مدیران مسئول خود گله از هزینه‎های سنگین چاپ، اجاره دفتر، تلفن و دیگر موارد دارند که البته باید به آنها نیز حق داد اما مطمئن باشید که بیمه خبرنگاران هیچگاه در اولویت کاری آنها نبوده و نیست و نخواهد بود.

هم اکنون نیز پس گذشت سالها از شروع چاپ مطبوعات در استان خبرنگاران این مطبوعات با سابقه کاری طولانی باید هزینه‎های خود را از راه دریافت آگهی به دست بیاورند و گزارش‎نویس و خبرنگار و ویزیتور با سابقه هیچ فرقی با یک فرد آماتور که به تازگی در حال یادگیری این حرفه است ندارد.

استاندار محترم گلستان؛

حالا چند پرسش اینجا پیش می‎آید:

چرا امروز دولت در قبال قطع ناگهانی بیمه خبرنگاران پاسخگو نیست و اگر خود مبادرت به قطع آن کرده است خود را موظف به پرداخت هزینه‎های آن نمی‎داند؟

چرا آقای رئیس‎جمهور در دولت تدبیر و امید که هنوز عمری زیادی از آن نگذشته است به شعارهای خود جامه عمل نمی‎پوشاند و تاکنون نیز در خصوص اعتراض خبرنگاران دفتر ریاست جمهوری هنوز هیچ بیانیه‎ای نداده و حتی به طور جد پیگیر آن نیز نشده است؟

چرا هیچگاه دولت، قبل از اعطای مجوز چاپ به مدیران مسئول آنها را مجبور به بیمه خبرنگاران نمی‎کرد و امروز به این فکر افتاده است که صلاح خبرنگاران را مدیران مسئول بهتر می‎دانند و باید زیر پوشش بیمه مدیران مسئول باشند؟ دوستان ارشادی با چه توجیهی دست به قطع بیمه خبرنگاران زدند، در حالی که قانونگذاران به این قانون پایبند نیستند، چه برسد به برخی مدیران مسئول که با چنگ و دندان نشریات را منتشر می‎کنند و منتظر هستند سر ماه یارانه کاغذ را بگیرند تا با آن بخشی از بدهی‎های‎شان را بپردازند.

سئوال دیگر آنکه اگر واقعا صندوق اعتباری هنر بودجه کافی برای پرداخت بیمه ندارد به چه علت تعدادی از خبرنگاران بیمه این صندوق مانده‎اند و یا بیمه فعالیت‎های هنری و قرآنی قطع نشده است؟ علت این بی‎عدالتی چیست؟ و اگر بنا به پالایش باشد بیمه همه اعضای این صندوق باید همزمان با هم قطع شود.

جناب آقای استاندار؛

همدرد می‎خواهیم

از زمانی که انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران بنا به دلایلی از هم پاشید و بسته شد، دسترسی خبرنگاران استانی برای دریافت بسیاری از مزایا از طریق پایتخت بسیار سخت شد و دیگر هیچ صنفی نداریم که بخواهد از حق قانونی ما حمایت و یا به شکایات ما رسیدگی کند.

متاسفانه مسئولینی که خود برنامه‎ریزی ‎می‎کنند و یک شبه آنرا به هم می‎زنند هیچگاه به آینده شغلی و معیشتی این افراد فکر نکرده‎اند و حالا این عزیزان شاغل در رسانه‎ها چگونه بیمه خود را و از چه طریقی ادامه دهند. آنهم بیمه‎ای که امروز اگر لغو می‎شود هیچ بازپرداختی پشت سر آن نیست.

نکته مهم دیگر آن که بسیاری از بیمه شدگان خبرنگار و خانواده آنها تحت درمان بعضی از بیماری‌ها به خصوص بیماری‎های خاص بوده‎اند و امروز با قطع بیمه به واقع چه بر سر آنها خواهد آمد و ادامه درمان آنها چه خواهد شد؟

جناب آقای دکتر صادقلو

اینک با همه این تفاسیر و گلایه‎ها جمعی از فعالان مطبوعاتی استان برخود دیدند تا با جمع‎آوری امضاء و طرح این شکوائیه نامه و تحصن در جلوی استانداری گلستان و یا دفتر حضرتعالی صدای خود را به گوش شما و مسئولان امر برسانند و طبق فرمایشات حضرتعالی که گفتید، «اگر خبرنگاران بخواهند، بیمه آنها را پیگیری می‎کنم» صدای خود را به گوش شما برسانند.

با سپاس از صبری که در خواندن این شکوائیه نامه به خرج دادید.

زیر سایه ایزد منان موفق باشید

جمعی از خبرنگاران

رونوشت این نامه همزمان به معاون سیاسی امنیتی استانداری، مدیر کل و معاون مطبوعاتی فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، مشاور رسانه ای استاندار، فرماندار گرگان، مشاور امور جوانان استانداری، رئیس شورای اسلامی شهر گرگان، مدیر کل تامین اجتماعی گلستان، رئیس خانه مطبوعات گلستان ارسال شده است./فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار