موتورسیکلت وسیله‌ای است که در دنیای مدرن برای شهروندان دردسرهای زیادی به وجود آورده است. به گفته کارشناسان در کشور این وسیله نقلیه در ۴۰ تا ۴۵ درصد از تصادفات نقش کلیدی دارد ولی شاید این درصد در شهرستان آق قلا به بیش از ۷۰ درصد برسد.

موتور سوران امان مردم آق قلا را بریده اند

به گزارش گلستان 24، این روزها مردم شهر آق قلا از جولان موتورسواران و مزاحمت های آنان به ویژه در شب ها کلافه شده اند. با شروع فصل تابستان و تعطیلی مدارس، با توجه خنکی هوا در روزهای گرم شهرآق قلا ، سر و کله موتور سواران در سطح این شهر بیشتر پیدا شده و تردد موتورسواران متخلف در معابر اصلی و فرعی شهر امان مردم آق قلا را بریده است و حتی مزاحمت موتور سواران در پارک ها نیز داد مردم را در آورده است.
امسال مردم آق قلا بیشتر از سال های گذشته شاهد حرکت های نمایشی، همچون تک چرخ زدن،ورود به پیاده روها،حرکت در جهت های مخالف مسیر،وصل کردن ابزار های صوتی و ایجاد عمدی صداهای ناهنجار،و مهم تر از همه عدم استفاده از کلاه ایمنی هستند.
برداشتن منبع اگزوز موتور سیکلت و تولید صدای ناهنجار و آلودگی صوتی، بوق های نامتعارف، نور خیره کننده در شب را نیز در بین موتور سوران به یک اپیدمی تبدیل شده و موتوری نیست که خود را به این ابزار های نابهنجار مجهز نکرده باشد.
و این در حالی است که هشدار های رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی آق قلا و پلیس راه کمربندی آق قلا در خصوص برخورد با موتور سوران متخلف به ویژه فاقد کلاه ایمنی نیز کارساز نشده است.
قربانیان سال ۹۲ از نگاه آمار در کشور

پزشکی قانونی در تحلیل قربانیان حوادث رانندگی موتور سواران اعلام کرده ، از نظر سنی افراد ۱۸ تا ۲۴ سال با ۳۴٫۱ درصد موارد بیشترین کشته های تصادفات موتورسیکلت را به خود اختصاص داده اند و تأسف بارتر آن که ۶۰٫۴ درصد کشته ها افراد زیر ۳۰ سال هستند.

از سوی دیگر، ۹۵٫۲ درصد کشته های تصادفات موتورسیکلت سواران مرد و ۴٫۸ درصد آنان زن بوده اند، این در حالی است که ۸٫۷۸ درصد این افراد راننده موتور و ۲۰٫۳ درصد افراد راکبان ترک موتورسیکلت بوده اند و البته وضعیت هشت دهم درصد افراد نیز نامعلوم گزارش شده است.

بیشترین تصادفات منجر به مرگ موتورسواران در فصل تابستان و به ترتیب در ماه های شهریور، مرداد و تیرو کمترین آن مربوط به فصل زمستان بوده است. نکته قابل توجه آن که بیشترین کشته ها در ماه های فصل زمستان در استان های گرمسیری مانند سیستان و بلوچستان، هرمزگان و خوزستان ثبت شده است.همچنین در این گزارش در مورد وضعیت شغلی و تحصیلی قربانیان آمده است که از جهت تحصیلات نیز در میان کشته های ۱۸ سال و بالاتر، ۲۸٫۹ درصد افراد متوفی دارای تحصیلات راهنمایی، ۲۷٫۴ درصد با تحصیلات ابتدایی،۱۷٫۵ درصد با تحصیلات دبیرستان و ۱۷ درصد بی سواد بوده اند که بیشترین آن ها دارای شغل آزاد (۳۳٫۴ درصد) و یا کارگر (۲۵٫۱ درصد) بوده اند.
حال با این آمار تامل برانگیز شما خواننده گرامی فکر می کنید مشکل کار کجاست و چه راهکاری برای حل این معضل اجتماعی پیشنهاد می کنید؟
آیا به نظر شما نیروی انتظامی برخورد شدیدتری با این موتور سوارها داشته باشد؟
آیا والدین هیچگونه مسئولیتی در قبال این معضل بزرگ اجتماعی ندارند؟
روحانیون و بزرگان هر محله چه نقشی می توانند در جهت کمتر شدن این معضل داشته باشند؟
آیا معلمین در مدارس نقش حساس تربیتی خود را در این خصوص انجام داده اند؟
و ده ها آیا های دیگر ……………
منتظر نظرات سازننده شما هستیم ؛ مطمئن باشید نظرات سازنده شماها به مسئولین انعکاس داده خواهد شد./ارکین نیوز

ارسال نظر

آخرین اخبار