روزنامه خراسان در ویژه نامه استان گلستان خود در مطلبی با انتقاد از طولانی شدن پرداخت مطالبات کشاورزان نوشت: برخی کشاورزان پولی برای کشت گندم ندارند.

برخی کشاورزان پولی برای کشت گندم ندارند

به گزارش گلستان 24، در این مطلب به قلم 'شیردل' آمده است: فصل برداشت محصول که می شود، کشاورز می ماند و محصولی که روی دستش مانده، مجبور است این محصول را با قیمت پایین اما نقد به دلالان و واسطه ها بفروشد، این می شود که هزینه تولید محصول هم بدست نمی آید و در سال بعد، عطای کشاورزی را به لقایش می بخشد. حال می ماند بخش دولتی یا همان سازمان تعاونی روستایی که خود داستان های زیادی برای خرید محصول و پرداخت مطالبات کشاورزان دارد.


در برخی مراکز افت محصول را زیاد اعلام می کنند با قیمت پایین کشاورز باز هم از روی اجبار حصولش را می فروشد، حالا کشاورز می ماند و دستان خالی که باید هزینه های زندگی و اقساط وام ها را پرداخت کند.
حدود 2ماهی هست که از برداشت و تحویل محصول سویا به مراکز خرید در استان می گذرد اما هنوز بسیاری از کشاورزان نتوانستند مطالبات خود را دریافت می کنند، این امر موجب شده تعداد زیادی از این کشاورزان حتی پولی برای تهیه و خرید بذر و کاشت زمین نداشته باشند و زمین هایشان کشت نشود و یا این که کشت را با تأخیر انجام دهند که خود ضررهای میلیاردی را به همراه خواهد داشت و بازهم داستان های تلخ، اما همیشگی کشاورزان تکرار می شود.

در حالی که زمان مناسب برای کشت محصول گندم به پایان رسیده اما کشاورزان اگر پولی به دست شان برسد، حالا هم اقدام به کشت می کنند که نباید امید چندانی به برداشت محصول داشته باشند.
یکی از کشاورزان در این باره اظهار کرد: سال های سال است که کشاورزی ما دچار این معضل شده و زمانی که کشاورز محصول را برداشت می کند به حال خود رها می شود.

شیرنگی افزود: هرچند در زمان کاشت محصول به آن همه وعده ای که برای کمک و حمایت از کشاورزان می دهند، نیز عمل نمی شود و این ها موجب از بین رفتن کشاورزی می شود.
وی بیان کرد: مدتی از تحویل محصول سویا به مراکز خرید تعاون روستایی می گذرد اما هنوز تعداد زیادی از سویاکاران مطالبات خود را دریافت نکرده اند و همین امر موجب شده یا با تأخیر کشت انجام دهند و یا حتی عده ای از آن ها کشتی هم انجام ندهند.

کشاورز دیگری هم در این خصوص گفت: بازرگانی محصول کشاورزی خیلی مهم است، چراکه کشاورز باید حاصل دسترنج خود را ببیند و بتواند محصولش را بفروشد و با آن پول هم زمینش را برای کشت بعدی آماده کند اما چند سالی هست که این اتفاقات به گونه ای رقم می خورد که برخی از کشاورزان توان تهیه بذر و آماده سازی اراضی خود برای کشت بعدی را ندارند.
تازیکی افزود: دولت باید پیش از زمان خرید فکری به حال تأمین نقدینگی کند و مدام کشاورزان را با مشکل مواجه نکند، کشاورز نه پول محصولش را می گیرد و نه پولی دارد که محصول بعدی را کشت کند.
مدیر زراعت جهادکشاورزی استان (گلستان) با اشاره به اینکه برخی از کشاورزان به دلیل مشکلات بازرگانی و خرید تضمینی و عدم دریافت مطالبات خود، پولی برای کشت محصول گندم نداشتند، اظهار کرد: قبل از برداشت محصول مکاتبات انجام می شود و مشخص است که چه میزان محصول قرار است تولید شود تا دولت برای منابع آن فکری کند، همه درد و درمانش را می دانند اما مشکلات اعتباری و نقدینگی باید از سوی دولت رفع شود.

کشاورز

محمدرضا عباسی افزود: کشاورز در این فصل می خواهد گندم کشت کند اما پولی برای خرید بذر و کود ندارد و همین امر در سال زراعی و زمان برداشت محصول خسارت هایش را نشان می دهد.
وی بیان کرد: اگر کشاورز نتواند به موقع به محصول خود کود دهد، 10 درصد کاهش عملکرد خواهد داشت، علاوه براین در شرایطی مانند زمان فعلی که طی چند روز گذشته بارندگی داشتیم اما به دلیل تأخیر در کشت به ازای هر هکتار 600 کیلوگرم کاهش عملکرد اتفاق می افتد.

وی خاطرنشان کرد: بهترین زمان برای کشت گندم 15 آبان تا حداکثر 15 آذرماه تعیین شده در حالیکه هنوز این روزها برخی از کشاورزان محصول کشت می کنند که بعد از این زمان به ازای هر روز تأخیر 10 تا 15 کیلوگرم کاهش عملکرد خواهیم داشت، البته این میزان در شرایطی است که همه شرایط ایده آل باشد وگرنه کاهش عملکرد بیش از این میزان خواهد شد.
وی اعلام کرد: کل قراردادهایی که کشاورزان برای کشت گندم منعقد کرده اند 330 هزار هکتار است در حالی که پیش بینی می شود این سطح 390 تا 395 هزار هکتار افزایش پیدا کند که کاهش عملکرد محصول زیاد خواهد بود.

ارسال نظر

آخرین اخبار