مشاور وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: بحران کمبود آب در استان گلستان جدی است و متاسفانه در استان گلستان ۱۵ هزار حلقه چاه غیرمجاز حفر شده است.


بحران کمبود آب در استان گلستان جدی است

به گزارش گلستان 24، محمد حاج رسولی‌ها، ظهر امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان گلستان اظهار داشت: متاسفانه در استان گلستان 15 هزار حلقه چاه غیرمجاز حفر شده و همه بخش‌های مربوط باید رصد کنند تا این تعداد از چاه‌ها کمتر شود.

وی افزود: در 10 سال گذشته بیش از 203 میلی‌متر بارندگی نداشتیم و 20 درصد منابع آب را از دست داده‌ایم و امسال نیز تاکنون  182 میلی‌متر بارندگی داشتیم که 30 درصد کاهش در دراز مدت را نشان می دهد.

مشاور وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران تصریح کرد: در استان گلستان به نسبت درازمدت 23 درصد و به نسبت سال گذشته 5 درصد کاهش بارندگی داشتیم و گلستان پس از فارس، بوشهر و هرمزگان رتبه چهارم استان‌های بحرانی آب را دارد.

وی به برنامه‌های وزارت نیرو اشاره کردو گفت: وزارت نیرو از ابتدای برنامه پنجم توسعه برنامه ای داشت که برای برنامه های پنجم، ششم و 3 برنامه آتی تدوین شد و 6 محور اصلی در آن مدنظر بود.

به گفته حاج‌رسولی‌ها، آب مسئله وزارت نیرو به تنهایی نیست، بخش ساختاری آب بخش اول و بحرانی ترین موضوع بوده  است.

وی تاکید کرد: هم‌اکنون ما ضمن انجام کارهای دیگر مدیریت حوزه های آبریز را نیز در دستور کار داریم که در راس آن شورای عالی آب است که در دولت یازدهم تا کنون 11 بار تشکیل جلسه داده است.

حاج‌رسولی‌ها گفت: صیانت از آب های زیر زمینی یکی از چالش‌های بزرگ ما است که بر اساس آن شورای صیانت از آب در استان ها باید راه اندازی شود، استان گلستان با صیانتی که داشته کمترین نقصان را شاهد بوده اما وجود چاه‌های غیرمجاز نیز باید در نظر گرفته شود.

وی اظهار کرد: منابع اعتباری کشور منابع محدودی است و در استان گلستان با همین منابع محدود باید احداث سدهایی آغاز شود اما پروژه‌هایی نیمه‌کاره از گذشته مانده بود که باید انجام می‌شد.

حاج‌رسولی‌ها افزود: اعتبارات بخش آب کشور 50 درصد افزایش پیدا کرده است اما گایه استان گلستان قوی نبوده و با وجود افزایش 500 درصدی یا 5 برابری باز هم با کمبود اعتبارات مواجه هستیم./تسنیم

ارسال نظر

آخرین اخبار