مدیرکل محیط زیست گلستان از افزایش جمعیت حیات وحش در این استان خبر داد و مهمترین دلیل این اتفاق خوشایند را حمایت جوامع محلی از محیط زیست عنوان کرد.

افزایش جمعیت حیات وحش در گلستان / جنگل‌های گلستان شکار ممنوع است

به گزارش گلستان 24، اسماعیل مهاجر عصر امروز در گفت‎وگو با خبرنگاران استان گلستان اظهار کرد: سرشماری حیات وحش در مناطق جهان‎نما، شاهکوه و چهارباغ به اتمام رسید که با افزایش چشمگیر مرال، قوچ، کل و بز مواجه بودیم که این امر نشان می‎دهد جوامع محلی تعامل خوبی در این راستا داشتند.

مدیرکل محیط زیست گلستان به سرشماری حیات وحش در کردکوی، گرگان و علی‎آبادکتول اشاره و تصریح کرد: 300 رأس قوچ و میش در ارتفاعات علی‎آبادکتول و 250 قوچ و میش در گرگان سرشماری شد و در شهرستان کردکوی نیز 100 راس قوچ و میش سرشماری شده است.

وی به مقایسه آماری سرشماری حیات وحش پرداخت و افزود: تعداد قوچ و میش در کردکوی سال گذشته 50 راس بود و امسال به 100 عدد رسید.

مهاجر بیان داشت: در شهرستان گرگان 207 راس قوج و میش وجود داشت که این رقم در سال جاری به 250 راس افزایش یافت و در علی‎آبادکتول نیز 88 راس قوچ و میش در سال گذشته سرشماری شده بود و این تعداد در سال جاری به 300 راس افزایش پیدا کرده است.

شکار در جنگل‎های گلستان ممنوع است

مدیرکل محیط زیست گلستان با اشاره به اینکه تولید اسلحه شکاری توسط وزارت دفاع کاملا ممنوع شده است، ابراز داشت: مجوز شکار ویژه و غیرویژه حتی پرندگان در استان گلستان داده نشده و در جنگل‎های استان همچنان شکار ممنوع است.

مهاجر با بیان اینکه جرایم تخریب محیط زیست از جمله صید و شکار به طور فزاینده افزایش پیدا کرده است، اظهار کرد: در صورتی که شکارچی غیرمجازی در حاشیه جنگل‎ها و دشت‎ها وجود دارد، مردم می‎توانند در صورت مشاهده با سامانه 1504 تماس حاصل کنند.

وی با بیان اینکه دستگاه قضایی در برخورد با شکارچیان با قوت ورود کرده است، گفت: به تمامی کسانی که اسلحه مجاز و غیرمجاز دارند اخطار می‎دهیم که با متخلفان برخورد قاطع می‎شود و در صورت تهدید حیات‎وحش جای هیچ اغماضی باقی نخواهد بود.

مدیرکل محیط زیست گلستان با اشاره به اینکه 31 هزار اسلحه مجاز در استان وجود دارد، اظهار کرد: هر سال نیمی کمتر از این تعداد به دنبال پروانه شکار هستند.

مهاجر در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه گفته می‎شود ارتباط شما با معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست در مقایسه با 31 استان دیگر بیشتر است، گفت: ابتکار با هیچ‎کس غرابت خصوصی، فامیلی و یا جناحی ندارد که بر اساس آن بخواهد همکاری کند، هر مدیری و یا هر فردی با ایشان صادقانه برخورد کند حمایت می‎شود و هم علاقمندی‎اش نسبت به مدیریت آن فرد نشان داده می‎شود.

وی بیان داشت: ما در دوران اصلاحات و دولت تدبیر و امید توقعی از سازمان محیط زیست نداشتیم که از این ارتباط برای استان جیبی پر کنیم، فقط برنامه‎ریزی کردیم تا محیط زیست به حاشیه نرود و در متن قرار بگیرد.

مدیرکل محیط زیست گلستان تعامل با صنعت را در توسعه پایدار مهم خواند و گفت: هیچ موقع بار اضافی به سازمان محیط زیست تحمیل نکردیم و همواره سعی کردیم با تدبیر و برنامه‎ریزی مشکلات محیط زیست را در داخل استان حل کنیم به همین دلیل مورد توجه هستیم.

مهاجر با بیان اینکه علاقمندی معصومه ابتکار به محیط زیست گلستان به دلیل کارآیی و عملکرد استان است، یادآور شد: تمامی برنامه‎های کلان محیط زیست استان گلستان با ایشان مطرح می‎شود و بر اساس آن اقدام می‎کنیم تلاش ما برای شخص، گروه یا غرابت‎های سببی و نسبی نیست./فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار