آیین غبارروبی مسجد جامع گلشن گرگان با حضور آیت اله نورمفیدی، نگاه به دانشجویان نباید تبعیض آمیز باشد، همایش کانون های قرآن و عترت 9 استان کشور، پذیرش 22 مقاله پژوهشی در همایش ملی و بین المللی مهارت آموزی، برنامه های توسعه صنایع دستی، اکران فیلم های جشنواره نماز در گرگان، نمایشگاه صنایع دستی در کردکوی و پیروزی نمایندگان گلستان در مسابقات تنیس بانوان

اخبار گوناگون از اقصی نقاط استان گلستان

به گزارش گلستان 24، به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان و همزمان با آغاز دهه تکریم و غبارروبی مساجد مراسم غبارروبی مسجد جامع گلشن گرگان با حضور آیت اله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در گلستان و امام جمعه گرگان برگزار شد.

***

معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ما باید در دانشگاه به همه دانشجویان با هر خط فکری که هستند به یک چشم نگاه کنیم و نگاه تبعیض آمیز نباید در دانشگاه های ما وجود داشته باشد. 

حجت الاسلام سیدطه هاشمی در دومین جلسه شورای راهبردی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان اظهار کرد: بارور کردن ارزش ها و اندیشه ها و آمیخته کردن ارزش های جامعه با ارزش های اصیل قرآنی و ارزشمند اسلامی یک رسالت دینی است که باید نسبت به آن بیشتر توجه شود. 

وی با اشاره به چگونگی تشکیل شورای راهبردی فرهنگی اجتماعی استان ها گفت: طراحی و برنامه ریزی فرهنگی در استان های مختلف با توجه به سنت ها و فرهنگ ها و آداب و رسوم مختلف باید بر عهده استان ها باشد و با توجه به مؤلفه های مختلف مورد توجه در استان ها برنامه های فرهنگی آن حوزه تنظیم و اجرا شود. 

هاشمی با توجه به برنامه های در دست اقدام حوزه معاونت فرهنگی گفت: تهیه پیوست فرهنگی برای بخش های مختلف دانشگاه یکی از برنامه های در دست اقدام است که باید تا سال آینده نهایی و ابلاغ شود. 

وی نظارت بر حسن اجرای فعالیت های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه، طراحی برنامه فرهنگی پنج ساله استان و تهیه سند توسعه فرهنگی دانشگاه را از برنامه های دیگر حوزه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی دانست. 

هاشمی خاطرنشان کرد: اساس کار ما منویات امام (ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری است و خط قرمزهای ما در حوزه فرهنگی را تعیین می کند. 

***

چهارمین همایش میان استانی دبیران و مسئولان کانون های قرآن و عترت 9 استان کشور (گلستان، گیلان، مازندران، قم، تهران، سمنان، خراسان جنوبی، شمالی و رضوی) در شهرستان علی آباد برگزار شد. 

دکتر لادن مقدم رییس دانشگاه آزاد علی آباد در این همایش با بیان این فرهنگ زیربنای تمام توسعه هاست گفت: هدف اصلی و نقشه راه این واحد دانشگاهی در زمینه فرهنگی؛ قطب فرهنگی شدن این واحد دانشگاهی است و با تمام توان به سمت این هدف حرکت خواهد کرد. 

دکتر شاهورانی نماینده تام الاختیار ریاست دانشگاه آزاد اسلامی در استان های گیلان، مازندران و گلستان با بیان احادیث و روایات به مسئله نزول قرآن، یکی از برکات انقلاب اسلامی را سخن گفتن از قرآن و بهره مندی از آموزه های قرآنی دانست و گفت: بزرگترین خدمت و با عظمت ترین خدمت، خدمت به قرآن و رشد تفکر قرآنی است و اگر در جامعه تفکر قرآنی حاکم باشد مشکلات جامعه نیز کم خواهد شد. 

مدیرکل فعالیت های قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی نیز هر گونه غفلت از قرآن و تعالیم قرآنی را موجب خسران دانست و گفت: امروز فاصله گرفتن از قرآن و تعالیم این کتاب ارزشمند موجب شده است تا حیات مادی ما بر حیات معنوی مان غلبه کند و جامعه امام زمان (عج) جامعه ای نیست که حیات معنوی اش مغلوب حیات مادی آن باشد. 

عبدالرضا صادقی با تاکید بر ضرورت رشد تشکل های قرآنی اظهار کرد: بهره مندی از قرآن و درس آموزی از آموزه های ارزشمند این کتاب آسمانی امری لازم و ضروری است و نیاز است در این زمینه اهتمام بیشتری بورزیم. 

حجت الاسلام سیدطه هاشمی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این همایش با اشاره به این موضوع که رمز حاکمیت اسلام و رمز ماندگاری و تداوم قرآن در بستر قرآن است اظهار کرد: قرآن کتاب انتهایی برای هدایت بشر است و به معنای یک مجموعه کامل که در هر زمان و در هر مکانی اگر درست فهم شود و با مقتضیات زمان در هر جامعه شناخته و ارائه شود قادر است آن جامعه را هدایت کند. 

وی افزود: عقلانیت و دیانت دو موهبتی است که حق تعالی به انسان داده و هیچ کدام قرار نیست جای دیگری را بگیرد. 

هاشمی با اشاره به مطالب رهبر معظم انقلاب در زمینه تبیین سبک زندگی ایرانی اسلامی اظهار کرد: امروز انتظارات بشر متفاوت شده است و ما نباید گنجینه زندگی ائمه اطهار (س) را به زمان خود آن ها محدود کنیم بلکه باید تصویری از ائمه اطهار متناسب با عصر امروز استخراج و به جامعه عرضه شود. 

***

22 عنوان مقاله پژوهشی استان گلستان از مجموع 184 عنوان مقاله ارسالی داخل و خارج کشور به چهارمین همایش ملی و سومین همایش بین المللی مهارت آموزی و اشتغال، پذیرفته شد. 

چهارمین همایش ملی و سومین همایش بین المللی مهارت آموزی و اشتغال از سوی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با حضور صاحبنظران و پژوهشگران آموزش های فنی و حرفه ای داخلی و خارجی در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار شد. 

در این همایش 184 عنوان مقاله از سوی پژوهشگران داخل و خارج کشور به دبیرخانه همایش ارسال شد که از مجموعه مقالات ارسال شده توسط اداره کل آموزش فنی و حرفه ای گلستان، 22عنوان پذیرفته شده که 2 عنوان در قالب ارائه شفاهی، 5 عنوان به صورت پوستر و 15 عنوان به صورت چکیده مقالات در کتاب 'چهارمین همایش ملی و سومین همایش بین المللی مهارت آموزی و اشتغال' به چاپ رسیده است. 

***

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی گلستان گفت: در راستای توسعه و رونق صنایع دستی استان در سال 94 برنامه های حمایت از تولید، بازرگانی و صادرات و توسعه و ترویج صنایع دستی استان به اجرا درخواهد آمد. 

سارا اخوت با اعلام این که 27 رشته بومی، 39 رشته غیربومی، 51 رشته رایج و فعال و 20 رشته در حال آموزش در گلستان وجود دارد افزود: تجهیز رایگان کارگاه های تولیدی با اولویت رشته های بومی، تحویل رایگان مواد اولیه کارگاه های تولیدی با اولویت رشته های بومی از جمله اقدامات حمایت از تولید صنایع دستی استان است. 

وی افزود: افتتاح خانه صنایع دستی شهرستان گرگان، حمایت از هنرمندان صنایع دستی و ارائه تسهیلات، برگزاری نشست های تخصصی حمایت از تولید و شناسایی هنرمندان و کارگاه های سطح استان از دیگر برنامه های حمایتی است. 

وی اضافه کرد: در راستای توسعه و ترویج صنایع دستی استان در نظر است برای اخذ مهر اصالت بین المللی برای پنج محصول استان برنامه ریزی شده و با برگزاری دوره های آموزشی شاغلین صنایع دستی و ایجاد خوشه ابریشم بافی و جاجیم بافی و همچنین برگزاری همایش مبانی نظری و ثبت یک رشته ثبت ناملموس برنامه ریزی شود. 

اخوت همچنین به برنامه های توسعه بازرگانی و صادرات محصولات صنایع دستی استان اشاره داشت و گفت: افتتاح بازارچه دائمی صنایع دستی در خانه تاریخی باقری (در هفته صنایع دستی)، برگزاری نمایشگاه سراسری صنایع دستی در ایام برگزاری جشنواره فرهنگ اقوام و برپایی بازارچه های موقت صنایع دستی و سوغات در نوروز و تابستان 94 از دیگر برنامه های توسعه صنایع دستی استان است. 

***

فیلم های برگزیده چهارمین جشنواره سراسری فرهنگی هنری نماز به مدت دو روز در سینما عصر جدید گرگان اکران می شود. 

شروع سانس فیلم ها ساعت 16 است و تمامی علاقه مندان به فیلم های دینی می توانند در ساعت مقرر در سینما عصر جدید گرگان حضور بهم رسانند. 

***

به مناسبت 20 خرداد روز جهانی صنایع دستی، نمایشگاه و فروشگاه عرضه محصولات صنایع دستی در شهرستان کردکوی افتتاح شد. 

در این نمایشگاه 11 نفر از هنرمندان صنایع دستی منطقه به معرفی و نمایش آثار هنری خود شامل گلیم، جاجیم، منبت، معرق، سوزن دوزی، قلاب بافی و چرم دوزی پرداخته اند. 

این نمایشگاه به مدت سه روز از ساعت 15 الی 18 آماده بازدید علاقه مندان است. 

***

مرحله دوم مسابقات تنیس بانوان قهرمانی منطقه 2 کشور با پیروزی نمایندگان گلستان در گرگان آغاز شد. 

در این مرحله 32 ورزشکار از استان های گلستان، مازندران، سمنان، خراسان شمالی و رضوی و تهران حضور دارند. 

در نخستین روز این رقابت ها نمایندگان استان گلستان 4 پیروزی و نمایندگان استان مازندران 3 پیروزی و ورزشکاران استان سمنان هم یک پیروزی به دست آوردند. 

در این مسابقات از استان گلستان 10 نماینده حضور دارند که در رقابت های اولین روز یاسمن حسینی از گلستان با کسب 2 پیروزی، جواز حضور در جمع 8 بازیکن برتر را کسب کرد. 

این رقابت ها به مدت 4 روز به صورت جدول آزاد در زمین تنیس مجموعه ورزشی آزادی گرگان برگزار می شود.

***

امکان دسترسی نامحدود به پایگاه های اطلاعاتی علمی بین المللی در سایت دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان میسر است. 

مدیر کتابخانه و مرکز نشر دانشگاه گفت: بیش از 75 هزار جلد کتاب نیز در کتابخانه دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان موجود است. 

دکتر علی قاسمیان افزود: مجموعه ای از کتب علمی ارزشمند فارسی و لاتین (بر اساس تقاضاهای گروه های آموزشی) از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران خریداری شده که دانشگاهیان می توانند از آن استفاده کنند. 


***

فرماندار بندرترکمن با حضور در اداره حفظ محیط زیست شهرستان با اشاره به مسئله مدیریت یکپارچه محیط زیست در بحث جزیره آشوراده گفت: این مدیریت یکپارچه ناهماهنگی هایی را به وجود آورده است در بحث اردوگاه ملی دانش آموزی که در سال 73 احداث شد و در حال استفاده است و برای تکمیل سوئیت هایی که اسکلت آن ها هم پیش از این ساخته شده، این مدیریت یکپارچه محیط زیست اسباب مشکل شده است. 

مرجان نازقلچی افزود: البته این مسئله را از طریق نوسازی و مدیرکل محیط زیست استان در حال پیگیری هستیم. 

وی به ناهماهنگی های مدیریت یکپارچه محیط زیست در آتش سوزی شهریور 93 در جزیره آشوراده هم اشاره کرد و گفت: در بحث پیشگیری و عدم تکرار دوباره این آتش سوزی، نیازمند تمهیدات و اعتبارات ویژه ای هستیم تا آتش سوزی جزیره آشوراده بار دیگر اتفاق نیافتد در این زمینه محیط زیست گلستان با اشاره به همین مدیریت یکپارچه خواستار تامین اعتبار و امکانات پیشگیری آتش سوزی از سوی محیط زیست مازندران می باشد. 

فرماندار ترکمن با اشاره به این که محیط زیست جزیره آشوراده فدای مدیریت یکپارچه محیط زیست شده است، اضافه کرد: اگر مدیریت با مازندران است بیاید و به نحو احسن وظایف خود را در قبال جزیره ایفا کند و اگر نمی خواهد اعتباری هزینه کند مدیریت را به گلستان بدهد چرا که مطمئنا دستورالعمل های محیط زیستی در همه جا یکسان بوده و استان به استان متفاوت نخواهد بود. 


***


مقاله پژوهشی با عنوان 'بررسی تأثیر آموزش های مهارتی بر وضعیت رفتارهای انحرافی زنان ندامتگاه گرگان' توسط مربی مرکز آموزش فنی و حرفه ای خواهران گرگان در چهارمین همایش ملی و سومین همایش بین المللی مهارت آموزی و اشتغال به صورت شفاهی ارائه شد. 

فرشته بادی مربی مرکز آموزش فنی و حرفه ای خواهران گرگان و نویسنده این مقاله اظهار کرد: در این مقاله تأثیر آموزش های فنی و حرفه ای بر کاهش گرایش به رفتارهای انحرافی در بین زندانیان مورد بررسی قرار گرفته است. 

جامعه هدف این پژوهش، زندانیان زن ندامتگاه های شهرستان گرگان به تعداد 180 نفر بوده اند که بر اساس نتایج به دست آمده از پژوهش مشخص شد آموزش های فنی و حرفه ای ارائه شده به زندانیان زن ندامتگاه های گرگان بر گرایش بروز رفتارهای انحرافی مثل ارتکاب جرم و بزه تأثیر داشته به نحوی که آموزش دیدگان گرایش کمتری را برای ارتکاب جرایم بروز داده اند. 

همچنین پژوهش نشان داده است که بین جنس زن، وضعیت تاهل، وضعیت شغل فرد و نوع جرم، وضعیت شغلی و سن، با رفتارهای انحرافی تفاوت معنی داری وجود داشته است. 

رفتارهای انحرافی مورد بررسی در این پژوهش شامل سرقت، تقلب، جرایم عمومی، مواد مخدر، مشروبات الکلی و روابط جنسی بوده است. 



***

نماینده مردم علی آباد در مجلس شورای اسلامی در حاشیه برگزاری چهارمین همایش ملی و سومین همایش بین المللی مهارت آموزی و اشتغال در تهران گفت: مهمترین چالشی که امروز با آن مواجه هستیم بیکاری جوانان بویژه دانش آموختگان دانشگاهی است. 

رحمت اله نوروزی افزود: ایجاد اشتغال مولد و پایدار با افزایش سطح مهارت امکانپذیر است چرا که فرد برای راه یابی به بازار اشتغال علاوه بر دانش نظری نیازمند مهارت و تجربه است. 

وی با اشاره به این که آموزش های فنی و حرفه ای بازویی توانمند برای ایجاد اشتغال و رفع مشکل بیکاری است، توسعه این آموزش ها و همچنین فرهنگ سازی و آگاهی بخشی به افراد جامعه در زمینه استفاده از تولیدات داخلی را گام بلندی در تحقق اقتصاد مقاومتی بیان کرد. 

نماینده مردم علی آباد بر ارائه آموزش های مهارتی نوین متناسب با حوزه های مختلف صنعت، خدمات، کشاورزی و دیگر بخش ها و همچنین ارائه آموزش های متناسب با آمایش منطقه ای به منظور کمک به اقتصاد ملی تاکید کرد. 

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با مهم عنوان نمودن اجرای طرح توانمندسازی و آموزش های مهارتی روستاییان، عشایر و مناطق محروم و مرزی کشور توسط سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور اظهار کرد:‏‏ توانمندسازی افراد خصوصا در مناطق محروم و مرزی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و باید آموزش های مهارتی بومی سازی شده و مطابق با سند جامع اشتغال استان با توجه به نیازسنجی منطقه ای ارائه شود. 



***

در راستای تعامل و همکاری با انجمن ها و تشکل های غیردولتی مردم نهاد و تقویت سمن های حوزه های سه گانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در استان، برنامه های بازدید و حمایت از این تشکل ها به اجرا درآمد. 

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: به منظور تسهیل فرآیند راه اندازی، بهره مندی از توان مشورتی نهادهای مردمی و استفاده علمی از سرمایه های فکری و انسانی آحاد جامعه و بهره مندی از سرمایه های اجتماعی علاقه مند به فعالیت در زمینه گردشگری، حفاظت از مواریث فرهنگی و ترویج صنایع دستی، زمینه های لازم حقوقی، اداری و پشتیبانی جهت راه اندازی خانه تشکل های مردم نهاد استانی، اجرایی و عملیاتی شد. 

ابراهیم کریمی ضمن برشمردن اهداف تشکیل تشکل های غیردولتی در استان افزود: تسریع در برنامه ریزی ها و اثربخشی فعالیت های سازمان، تشکل های مردم نهاد و ارگان های مرتبط، آسیب شناسی، رفع موانع، مشکلات و سازماندهی تشکل ها در واحدهای مشخص و هم افزایی و بهره مندی از تجربیات، افکار و ایده های مرتبط با میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از اهداف راه اندازی این تشکل های مردم نهاد است. 

وی در ادامه تسهیل فرآیندهای اداری و ایجاد انگیزه برای فعالیت های داوطلبانه در راستای سیاست های تشویقی سازمان و احترام به جایگاه ارزشمند مشارکت های مردمی و سازمان های مردم نهاد فعال و هم افزایی و همکاری بیشتر با سازمان های مردم نهاد و همچنین برگزاری نشست های هم اندیشی، دوره های آموزشی، کارگاه های تخصصی و توانمندسازی را از دیگر اهداف تشکیل سمن ها عنوان کرد. 

ارسال نظر

آخرین اخبار