برنامه های بزرگداشت 20 خرداد روز جهانی صنایع دستی طی یک هفته در استان گلستان برگزار می شود.

گرامیداشت هفته صنایع دستی در استان گلستان

به گزارش گلستان 24، از اداره کل میراث فرهنگی گلستان، معاون صنایع دستی اداره کل روز سه شنبه گفت: با توجه به اهمیت و ضرورت معرفی، توسعه، ترویج و آموزش صنایع دستی به عنوان یک هنر - صنعت اصیل و نقش مؤثر آن در جلب توریست و توسعه صنعت گردشگری استان، ارج نهادن آن ضروری و مورد تأکید است. 

سارا اخوت اظهار کرد: به همین منظور برنامه هایی در بزرگداشت روز جهانی صنایع دستی در استان برگزار می شود که از اهم آن نشست تخصصی فرصت ها و توانمندی های صنایع دستی، افتتاح بازارچه صنایع دستی استان در خانه باقری گرگان و همچنین راه اندازی خانه صنایع دستی گرگان است. 

وی افزود: همچنین نمایشگاه صنایع دستی شبانه در بافت تاریخی در موزه صنایع دستی گرگان نیز برگزار خواهد شد. 

وی در ادامه اجرای زنده کارگاه های معرق و چرم دوزی و نیز داستان گویی با موضوع صنایع دستی در بافت تاریخی و همچنین عکاسی از کودکان با لباس سنتی را از دیگر برنامه های این مناسبت برشمرد. 

وی همچنین به دیدار با نماینده ولی فقیه در استان در هفته صنایع دستی اشاره کرد و افزود: حضور مدیرکل در برنامه زنده تلویزیونی نیز با هدف تکریم و تبیین اهمیت صنایع دستی و برنامه های این هفته اجرا می شود. 

وی با بیان این که دیدار با هنرمندان و بازدید از نمایشگاه شبانه در بافت تاریخی از دیگر برنامه های این هفته است، به برپایی نمایشگاه توانمندی های صنایع دستی در کلیه شهرستان های استان نیز اشاره کرد. 

وی ادامه داد: در راستای تکریم از هنرمندان صنایع دستی استان، همایش بزرگ هنرمندان و تجلیل از هنرمندان پیشکسوت و جوان نیز در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار خواهد شد. 

وی همچنین عناوین روزهای هفته را صنایع دستی و رسانه، صنایع دستی و خانواده، صنایع دستی و کودک، صنایع دستی و ترویج، صنایع دستی و دانشگاه، صنایع دستی و توسعه و تکریم از هنرمندان صنایع دستی نام برد. 

در استان گلستان 15 هزار هنرمند دارای کارت شناسایی فعال در زمینه صنایع دستی هستند. 

تنوع اقوام در این استان سبب شده تا 28 رشته صنایع دستی بومی مثل جاجیم بافی، ابریشم بافی، زیورآلات ترکمن، سوزن دوزی شاهکوه و قزاق دوزی و 46 رشته صنایع دستی غیربومی مثل گلیم بافی، کاشی سنتی و قلاب بافی در این منطقه رونق داشته باشد. 

تاکنون هفت محصول از صنایع دستی گلستان دارای مهر اصالت از سازمان یونسکو شده و 19 محصول دیگر مهر اصالت ملی را دریافت کرده اند که از این حیث گلستان رتبه چهارم کشور را دارد. 

همچنین 14 مرکز آموزشی صنایع دستی در گلستان فعال است که 20 رشته مانند سفال، معرق و سوزندوزی شاهکوه آموزش داده می شود. 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار