مناسبت ایام الله دهه فجر رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح گلستان در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری فارس به تشریح عملکرد سازمان قضایی استان در سال جاری پرداخت.

کاهش 14 در صدی جرائم نظامی گلستان در سال 99

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از فارس، حجت الاسلام محمد اسماعیل زارعی کیاپی در این مصاحبه خبری گفت : وجود نیروهای مسلح مقتدر  با بهره گیری از ایمان و قدرت روز افزون جنگ افزارهای نظامی یکی از موفقیت های مهم انقلاب اسلامی است.

وی افزود: نیروهای مسلح تحت فرامین فرماندهی معظم کل قوا با هیبت مثال زدنی به دنیا اثبات نموده اند در مقابل هیچ متجاوزی کوتاه نخواهند آمد که موجب افتخار و رضایت رهبر معظم انقلاب و مردم از آنان شده است.

WhatsApp Image 2021-02-09 at 13.31.21

رئیس سازمان قضایی استان گفت: درحوزه داخلی بخش مهمی از احقاق حق مردم، اجرای حدود، مراتب امر به معروف و نهی از منکر و بست و گسترش عدل و داد بدون نیروهای مسلح امکانپذیر نیست.

به گفته زارعی امور مردم و اجرای عدالت بدون تامین امنیت توسط نیروهای مسلح سامان نمی گیرد.

وی با بیان اینکه براساس قانون اساسی صلاحیت رسیدگی به جرائم نظامی با سازمان قضایی است ، تصریح کرد: رسیدگی سریع،  قاطعانه و دقیق به جرایم نیروهای مسلح و حفظ اسرار نظامی ازدلایل مهم تشکیل سازمان قضایی نیروهای مسلح است.

زارعی تصریح کرد: رسیدگی به جرائم نظامی در سازمان قضایی به معنای تبعیض در رسیدگی نیست، بلکه قانون گذار قصد دارد ضمن حفظ قداست و منزلت نیروهای مسلح با دقت و در کمترین زمان به این جرائم رسیدگی کند.

WhatsApp Image 2021-02-09 at 13.31.22 (1)

وی افزود: با توجه به جایگاه مهم نیروهای مسلح رسیدگی به جرائم نظامی اگر شامل مرور زمان بشود کم اثر شده و جنبه بازدارندگی خود را از دست خواهد داد.

رئیس سازمان قضایی استان گفت: بسیاری از پرونده های فرار از خدمت بروز رسیدگی شده و در دیگر پرونده ها با توجه به نوع اتهام وقت رسیدگی تعیین و تصمیم قضایی اتخاذ خواهد شد.

وی با بیان اینکه در رسیدگی به پرونده ها و احقاق حقوق عامه با مجرمان مماشات نخواهیم داشت، گفت: سازمان قضایی در حدود صلاحیت خود با احدی تسامح ندارد و قاطعانه با مجرمان برخورد خواهد کرد.

WhatsApp Image 2021-02-09 at 13.31.22

وی در ادامه بیان داشت: حضور سازمان قضایی علاوه بر جنبه مجازاتی از جنبه نظارتی نیز در پیشبرد اهداف نیروهای مسلح موثر است تا از مسیر اصلی خود خارج نشوند.

 زارعی تاکید کرد: با نظارت همه جانبه و جدی بدون ایجاد فضایی منفی که هیچ منافاتی با اقتدار نیروهای مسلح ندارد به وظایف قانونی خود عمل خواهیم کرد.

به عقیده وی برخورد قضایی با جرائم نظامی به منزله حراست از جایگاه نیروهای مسلح است.

وی با بیان اینکه نهضت پیشگیری از وقوع جرم در سازمان قضایی به راه افتاده است، تصریح کرد: در این چهارچوب قضات، مسئولان قضایی، روسای سازمان ها و دادستان ها شخصا در مراکز نظامی و انتظامی حاضر شده و نیروها را توجیه می کنند.

وی گفت: با تاکیدات مقام معظم رهبری در صیانت از نیروهای مسلح، پیشگیری از وقوع جرم اثرات مثبتی را برای جامعه و خانواده نیروهای مسلح خواهد داشت.

زراعی تصریح کرد: براین اساس سند راهبردی پیشگیری از وقوع جرم به تصویب سازمان قضایی و ستاد کل نیروهای مسلح رسیده است.

WhatsApp Image 2021-02-09 at 13.31.23 (1)

زارعی با بیان اینکه کلاس های آگاهسازی حقوقی براساس آسیب ها و تهدیدات پیش روی نیروهای مسلح استان برگزار می شود، اظهار داشت: برابر شیوه های نامه های ابلاغی از سازمان قضایی مرکز چگونگی مقابله و مواجه با تخلف و جرائم نظامی به نیروهای مسلح استان آموزش داده می شود.

وی گفت: با این نگاه قضات سازمان قضایی در اماکن نظامی حاضر شده، تبعات و آثار جرم را چهره به چهره تشریح می کنند تا افراد ناخواسته یا سهوا مرتکب جرم نشوند.

به گفته زارعی اصل در برگزاری کلاس های آموزش حقوقی، آگاهسازی نیروهای مسلح نسبت

 به میزان مجازات جرائم نظامی است.

این مقام قضایی با تاکید بر اینکه کلاس های پیشگیری از وقوع جرم حتی در ایام کرونا با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می شود، تصریح کرد: با همت نیروهای مسلح استان و به لطف برگزاری این کلاس ها جرائم نظامی استان در سال 99 نسبت به سال گذشته حدود 14 در صد کاهش داشته است.

این مقام قضایی اظهار داشت: این موفقیت نتیجه همراهی نزدیک و اهتمام ویژه فرماندهان نظامی استان گلستان به برنامه های پیشگیرانه است.

وی با بیان اینکه در بین نیروهای مسلح نیروی انتظامی در رعایت حقوق شهروندی جایگاه ویژه ای دارد، گفت: رعایت حقوق شهروندی و احترام به حریم خصوصی افراد توسط نیروی انتظامی که مسئولیت برقراری نظم و امنیت را برعهده دارد امری واجب است.

زارعی خاطر نشان کرد: ضمن حمایت از اجرای طرح های امنیتی، اجتماعی مانند طرح مقابله با اراذل و اوباش و طرح ناظر به مسئولین امر در خصوص اجرای دقیق این طرح ها طبق قانون و با رعایت حقوق شهروندی تاکید داشته ایم.

این مقام قضایی افزود: گزارشات مردمی در خصوص تخلفات و جرائم نیروهای مسلح توسط دادستان نظامی استان قابل پیگیری بوده و در مسیر رسیدگی قضایی قرار خواهد گرفت.

به گفته زارعی در فضای ماموریت های ناجا با مردم چالش های وجود دارد که با رعایت حقوق دوسویه توسط پلیس و شهروندان قابل حل است.   

وی با بیان اینکه براساس سند تحول قضایی بازرسی از مراکز انتظامی از وظایف مقامات قضایی است، گفت: در این راستا بازدید از مراکز نظامی و انتظامی مانند مراکز تعویض پلاک، کلانتری ها، تحت نظرگاه ها، بازداشت گاه ها و پادگان های نظامی انجام می پذیرد.

WhatsApp Image 2021-02-09 at 13.31.23

وی تاکید کرد: در بازدید مراکز انتظامی از نزدیک در جریان امورات قرار گرفته و  نحوه مواجه کارکنان نیروی انتظامی با مردم را رصد می کنیم.

به عقیده زارعی این بازدیدهای غیر مترقبه در اجرای صحیح قوانین در نیروهای مسلح موثر بوده است.

زارعی با بیان اینکه مجازات جایگزین حبس در صدور آراء سازمان قضایی اولویت دارد، تصریح کرد: قضات سازمان قضایی در احکام صادره هرجا قانون اجازه دهد مجازات حبس را به غیر حبس تبدیل خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: از تمام ظرفیت های قانونی برای حبس زدایی در راستای حقوق محکومین استفاده خواهیم کرد.

زارعی در پایان تاکید کرد: به کسانی که از خدمت فراری هستند این نوید را می دهیم، که اگر تا پایان بهمن ماه بازگشت به سنگر داشته و خود را به صورت داوطلبانه به سازمان قضایی نیروهای مسلح معرفی کنند از تخفیف مجازات و مجازات جایگزین حبس بهره مند خواهند شد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار