اداره کل شیلات گلستان اعلام کرد برای جلوگیری از بیماری ویروسی khv در مزارع پرورش ماهیان گرمابی، رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی ضروری است.

پرورش دهنگان ماهیان گرمابی مراقب بیماری ویروسی khv باشند

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، اداره کل شیلات گلستان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: با توجه به رویت بیماری ویروسی khv در مزارع پرورش ماهیان گرمابی برخی از استان‌ها از جمله گیلان و مازندران، دستورالعمل اجرایی آماده سازی بهداشتی مزارع پرورش ماهیان گرمابی، از سوی اداره کل دامپزشکی استان تدوین شده وقابل بهره برداری است.

براساس دستورات اداره کل دامپزشکی استان، تامین بچه ماهی مورد نیاز باید از مراکز تکثیر مورد تایید دامپزشکی و با هماهنگی مبدا و مقصد و همچنین اخذ مجوز‌های لازم بهداشتی (داخل و خارج استانی) صورت گیرد.

همچنین آماده سازی بهداشتی مزارع پرورش ماهیان گرمابی مطابق با دستورالعمل اجرایی الزامی است.

بیماری ویروسی کوی هرپس ویروس (KHVD)، یک بیماری شدیداً مسری است که دارای میزان ابتلا و تلفات بسیار بالا در خانواده کپور ماهیان به ویژه کپور معمولی و ماهی کوی شده و خسارات اقتصادی زیادی را به پرورش دهندگان وارد میکند.

این ویروس، سبب نکروز شدید آبشش و نفریت، زخم‌های پوستی و خونریزی، و مرگ و میر تا ۱۰۰ درصد ماهیان (مرگ و میر شدید در ماهیان با وزن‌های بالای ۲۰ گرم) ۴۸- ۲۴ ساعت پس از علایم بالینی می‌شود.

شدت و میزان کشندگی بیماری ویروسی کوی هرپس ویروس بستگی به دمای آب و سایز ماهی دارد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار