سخنگوی سازمان غذا و دارو ضمن پرداختن به ارتباط عرقیجات گیاهی و بیماری کرونا، درباره داروهای قابل استفاده برای بیماران ایرانی مبتلا به ویروس سخن گفت.

پاسخ سازمان غذا و دارو به ادعای درمان کرونا با گلاب

به گزارش گلستان ۲۴؛ به نقل از بهداشت نیوز، طی روز‌های گذشته یک فایل صوتی در فضای مجازی ایرانی به سرعت دست به دست شد که در آن به افراد توصیه می‌شود برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا یا درمان بیماران مبتلا به آن از گلاب استفاده شود، چراکه این عرق گیاهی با توجه به اینکه در شست‌وشوی خانه کعبه و بقاع متبرکه مورد استفاده قرار می‌گیرد، خاصیت ضدعفونی‌کننده و ضد ویروسی دارد. در قسمتی از این فایل صوتی فرد توصیه‌کننده ادعا می‌کند که چند سی‌سی گلاب به یک فرد مبتلا به کرونای در حال مرگ در ICU خورانده و موجب شده است تا تب او کاهش پیدا کند و از سوی دیگر ریه تخریب شده بیمار بهبود یابد. سعدی‌ سروده است: «بوی گل را از که جویی از گلاب» حال اگر این ادعا صحت داشته باشد، باید بگوییم بوی زندگی را هم از گلاب می‌جوییم. این ادعا را با کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو، در میان گذاشتیم و نظر وی را در این باره جویا شدیم.
 
جهانپور اظهار کرد: این‌گونه ادعا‌ها با شیوع کرونا همواره وجود داشته است. یک روز روغن بنفشه تجویز و امروز گلاب تجویز می‌کنند. هیچ یک از این ادعا‌ها را تا زمانی که مورد آزمایش‌های بالینی قرار نگیرند نمی‌توان جدی گرفت؛ لذا این افراد مدعی، منافع خاصی دارند یا از مشکلات روحی و روانی رنج می‌برند. در مورد مواد دارویی، اعم از شیمیایی یا طبیعی و مدرن یا سنتی، مهم این است که در آزمون‌ها و مطالعات انجام‌شده شواهد و مدارکی دال بر اثربخشی یک ماده یا کاهش عوارض و پیامد‌های بیماری وجود داشته باشد. در این صورت این ماده دارو محسوب می‌شود و در درمان کاربرد دارد و قابل تجویز است. در حال حاضر چنین چیزی را در بین عرقیجات برای کرونا نمی‌شناسیم، اما هرکسی که مدعی است باید مسیر علمی آن را طی کند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو در مورد دارو‌های استفاده‌شده در ایران برای درمان بیماران کرونایی گفت: در حال حاضر دو یا سه دارو می‌تواند عواقب مرگبار کرونا را کاهش دهد که در کشور ما نیز استفاده می‌شود؛ اگرچه هنوز شواهد متقن و قطعی نیستند، اما به نسبت دارو‌های دیگر اندکی مؤثر‌ترند. همچنان واکسن یا داروی مؤثری برای کرونا نمی‌شناسیم، اغلب این دارو‌ها کنترل‌کننده عوارض جانبی یا کاهش‌دهنده مرگ و میر هستند.

وی در رابطه با تجویز کورتون‌ها برای بیماران کرونایی نیز گفت: وقتی بیماران در حالت زجر شدید تنفسی یا در ICU بستری هستند این بحث وجود دارد که کورتون‌ها مانند دگزامتازون یا پردنیزولون برای افرادی که در حالت دیسترس تنفسی بوده و تحت اکسیژن‌گیری هستند یا اینتوبه شده‌اند برای کاهش عوارض و درد‌های شدید آن‌ها از کورتون‌ استفاده کنند. اینترفرون‌بتا نیز در برخی افراد که دچار افت سلول‌های خونی شده‌اند، به ویژه بیمارانی که در وضعیتی بحرانی به سر می‌برند، تأثیری نسبی در کاهش عوارض بیماری و میزان مرگ و میر آن‌ها داشته است.

مدیرکل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت درباره دارو‌های ضد انعقاد مانند خانواده هپارین‌ها گفت: با توجه به اینکه ویروس کرونا مشکلات عروقی و اختلالات انعقادی ایجاد می‌کند، این دارو‌ها در بیماران بستری با دوز درمانی مشخص موجب کاهش لخته‌های خونی می‌شود یا از تشکیل آنها جلوگیری می‌کند و عوارض آن را در بیماران کرونایی کاهش می‌دهد. پزشکی مبتنی بر شواهد و مدارک علمی است و تا زمانی که شواهد و ادله علمی کافی برای درمان یک بیماری موجود نباشد، نمی‌توان این درمان را تجویز کرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار