امسال هم مانند برخی از سالهای گذشته مساله رویت هلال ماه شوال حاشیه هایی را برای برخی از مناطق ما ایجاد کرد .

حاشیه های هلال ماهی که در ترکمن صحرا دیده شد!

به گزارش گلستان24، جریان ازاینجا آغاز شد که شب گذشته حوالی ساعت 10 شب در برخی از شهرهای ترکمن نشین اعلام شد که ماه شوال در دو منطقه رویت شده و بر این اساس جمعه عید فطر است .همزمان با اعلام این مساله غالب مردم منتظر اعلام و تایید این خبر داز طریق مراجع رسمی و در راس آن دفتر مقام معظم رهبری بودند .اما بر خلاف این انتظار نهایتا اعلام شد که علی رغم بررسی های دقیق علمی صورت گرفته واعزام گروههای مختلف، هلال ماه شوال در هیچ نقطه از کشور رویت نشده است . 

بررسی های ما نشان داد که در سایر مناطق اهل سنت نشین (به جز منطقه محدودی از کردستان )نیز جمعه عید فطر اعلام نشده است و حتی علمای بلوچستان هم اعلام کردند که علی رغم تلاشهای صورت گرفته گروههای رصد هلال ماه اهل سنت دراین استان موفق به دیدن هلال ماه نشدند .
بر اساس بررسی های ما اهل سنت جنوب کشور هم به علت عدم رویت هلال ماه در مناطق خود شنبه را به عنوان عید فطر اعلام کردند .
بنظرمی رسد در این مساله برخی از ابعاد و ظرافت ها کمتر مورد توجه قرار گرفته است .مهم ترین ظرافت لازم برای این رویداد این بود که علمای ما بعد از دریافت گزارش رویت هلال ماه بوسیله برخی از افراد بهتر بود قبل از اینکه با تعجیل جمعه را عید فطر اعلام نمایند،این مساله با نماینده ولی فقیه در استان گلستان و سایر مناطق اهل سنت نشین درمیان گذاشته می شد.در این زمان شاید با اندکی درنگ و خرد جمعی می توانستیم نماز عید فطر را به شکل زیباتر و شایسته تر برجای آوریم .
بر اساس گزارش برخی از سایتهای خبری مولوی عبدالحمید امام جمعه اهل سنت زاهدان هم در روزهای گذشته در زمینه مساله رویت هلال ماه با انتقاد از برخی از افراد که اعلام عید فطر را با برخی از شبکه های ماهوارهای و کشورهای همسایه هماهنگ می کنند، خاطرنشان کرد که ملاک ما در زمینه رویت هلال ما این است که ماه شوال در خود مناطق اهل سنت نشین کشور دیده شود و رویت هلال ماه در سایر کشورها تاثیری در اعلام عید فطر ندارد .بدنبال همین اعلام نظر هم علمای اهل سنت بلوچستان شنبه را عید فطر اعلام کردند .
در این شرایط  مساله رویت هلال ماه در برخی از مناطق ترکمن نشین بحثی است که خود دارای پیچیدگی های خاصی است .ما در صدد زیرسوال بردن صحت  عمل و سلامت نفس افرادی که اعلام کردند هلال ماه را رویت کردند نیستیم .اما سوال مهمی که در ذهن خیلی از افراد نقش بسته این است که چطور شد هلال ماهی که با چشم مسلح دیده نشد با چشمان غیر مسلح رصد گردید !
نکته قابل ذکر دیگر دررابطه با این مساله این است که بر اساس شنیده های ما برخی از علمای شاخص ترکمن مانند استاد تقصیر الحاج رجب محمد آخوند حنفی روحانی شاخص ترکمنها با شبهه ناک دانستن این اعلام عید،شنبه را به عنوان عید فطر اعلام کرد .بنابراین مردم سیمین شهر و روستاهای اطراف غالبا جمعه روزه داشتند .
ثمره این فرایند و عدم مدیریت مناسب این رویداد نیز این شد که در برخی از مناطق ترکمن نشین      علی رغم اینکه جمعه عید فطر اعلام شد ،اقامه نماز عید فطر به شنبه موکول شد .رویدادی که حلاوت اعلام عید را به کام خیلی از ماها تلخ کرد .عید بدون نماز عید یعنی هیچ !
نهایتا باز هم تاکید می کنیم که بنظر می رسد برخی از علمای بزرگوار ما در مدیریت این مساله قدری دچار تعجیل شدند .این تعجیل هم در مساله مهمی مثل اعلام روز عید منطقی و مطلوب نبود.اگر این تعجیل نبود این دوشقه شدن یکبار دیگر در روز عید فطر بر منطقه ما سایه نمی انداخت .

/ترکمن سسی

ارسال نظر

آخرین اخبار