محمد اسماعیلی، در پاسخ به سوالات گلستان24:

جوانان نیاز دارند تا ایده‌های خودشان را به مرحله اجرا دربیاورند.وی تمام تلاش خود را بکار خواهد بست تا اعتماد همگان را به خود جلب و نگاه دیگران را به خود جذب نماید. به جوانان بها دهیم.

 فقط کافیست به جوانان بها دهید

محمد اسماعیلی، دبیر کانون جوانان منطقه فندرسک و فعال فرهنگی استان گلستان، در یک مصاحبه اختصاصی ، به مناسب روز جوان، به چند سوال گلستان 24 ، پاسخ می دهد.

 

سلام. با تبریک اعیاد شعبانیه، آیا در عرصه فرهنگ استان، به حضور و نقش جوانان آن گونه که باید توجه می شود؟

سلام. ابتدا اعیاد شعبانیه مخصوصاً میلاد حضرت علی‌اکبر(ع) و روز دل‌نازک‌ها، روز جوان رو خدمت همه جوانان عزیز استان گلستان تبریک میگویم.

در استان ما به خاطر مسائل شدید سیاسی و تداخل این سیاست‌ها با مسائل فرهنگی و تفکر سنتی مسئولین و متصدیان امور فرهنگی، عمدتاً از نیروی خلاق و خوش‌فکر جوان استفاده نمی‌شد و به زبان ساده‌تر به جوانان بهاداده نمی‌شد. کسی به جوانان اعتماد نمی‌کرد. چرا که باورهای غلط سیاسی و تفکر سنتی نمی‌پذیرفت نیرویی بی‌تجربه در عرصه‌های مختلف ازجمله فرهنگی قد علم کند.

اما این جوانان استان بودند که نتوانستند پتانسیل‌های بالای خود را مخفی نگاه‌دارند و به‌صورت خودجوش در بسیاری از زمینه‌های فرهنگی خود را دخیل کردند و با ایده‌های خلاقانه و نو توانستند مسئولین را وادار به پذیرش کنند تا از جوانان کمک بگیرند هرچند هنوز هم مقاومت‌ها در استان برای پذیرش این موضوع زیاد است.

برای اثبات این مورد کافیست نگاهی به جلسات شورای فرهنگی عمومی هر شهرستان بیندازیم و ببینیم چند نفر از شرکت‌کنندگان را جوانان تشکیل می‌دهند که متأسفانه شاید یک یا اصلاً هیچ، آماری باشد که قابل‌تأمل است.

محمد اسماعیلی جوانان

چگونه می‌توان جوانان را برای حضور در جبهه فرهنگ ترغیب نمود؟

در این مورد خوشبختانه دست مسئولین فرهنگی باز است چرا که جوانان نیاز دارند تا ایده‌های خودشان را به مرحله اجرا دربیاورند اما قبل از ترغیب نمودن می‌بایست جوانان بااستعداد در عرصه فرهنگی شناسایی شوند و سپس با رفتاری که نشان دهد به جوان و فکر او اعتماد داریم به وی مسئولیت انجام کاری را بدهیم. با داشتن مسئولیت و حس اعتمادی که به جوان شده است وی تمام تلاش خود را بکار خواهد بست تا اعتماد همگان را به خود جلب و نگاه دیگران را به خود جذب نماید. روان‌تر و ساده‌تر بگویم فقط کافیست به جوانان بها داد.

به عنوان مثال در استان خودمان حجت الاسلام باقری امام جمعه سابق شهر خان ببین توانستند در سال 84 به عنوان امام جمعه برتر کشور در زمینه جذب جوان از سوی دفتر مقام معظم رهبری انتخاب شوند. بنده به عنوان یکی از مسئولین فرهنگی دفتر ایشان شاهد و ناظر بودم بعضی از افرادی که امروز به عنوان لیدر یکی از جریانات سیاسی استان فعالیت می کنند بشدت با حضور جوانان در امورات فرهنگی شهر مخالفت می کردند. اما آقای باقری بدون توجه به این سیاست بازی ها به فکر جذب جوانان از هر قشری بودند تا جایی که جوانانی که کسی فکر نمی کرد به راه راست هدایت شوند در مسائل فرهنگی شهر وارد شدند و توانستند اقدامات بسیار زیاد و خلاقانه ای را انجام بدهند.

 

محمد اسماعیلی جوانان

به نظر شما سطح رتبه علمی جوانان چه کمکی به ارتقای فرهنگ می‌کند؟

مطمئناً فردی که سطح رتبه علمی و تحصیلاتی بالایی داشته باشد فکر بازتر و ایده‌های نوتر و خلاقانه‌تری خواهد داشت چراکه وسعت دید بیشتری از دیگران دارد و درک وی از اتفاقات پیرامون خود چه در مسائل سیاسی، فرهنگی، مذهبی و اجتماعی بسیار متفاوت تر است از فردی که در رتبه علمی پایین‌تری قرار دارد.

ضمن تشکر از جوانان فعال و ساعی گلستان 24، برای تمامی جوانان استان گلستان آرزوی موفقیت در تمامی امور را دارم چراکه در سال‌های اخیر نشان داده‌اند اگرچه مسئولین نسبت به آنان در مسائل فرهنگی بی‌مهری کرده‌اند اما خود جوانان با حرکت‌های خودجوش نشان داده‌اند می‌توانند حرف‌های بسیار زیادی برای زدن داشته باشند و این کار را هم کرده‌اند و خواهند کرد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار