مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان خبر داد: جشنواره امسال فرهنگ اقوام ایران زمین با محوریت موضوعی ازدواج اقوام شهریور ماه برگزار می شود.

جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین شهریور در گلستان برگزار می شود

به گزارش گلستان24، روز چهارشنبه از اداره کل میراث فرهنگی گلستان ابراهیم کریمی در نشست برنامه ریزی جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین گفت: جشنواره امسال با تغییر نگاه و بازنگری کلید خورده و جلسات آسیب شناسی با تشکیل کمیته ها و کارگروه های تخصصی و بررسی نظرات کارشناسی در حال برگزاری است.

وی با بیان این که در سنوات قبل در برگزاری این جشنواره، بر بین المللی شدن و همچنین کاربردی شدن جشنواره تأکید و بر بهره مندی از این ظرفیت گلستان در ماندگاری مسافر در استان اشاره شده است افزود: با جلسات برگزار شده با سازمان، بین المللی شدن جشنواره به تصویب رسیده و اجرای آن با حضور اقوام کشورهای حوزه آسیای میانه به سال 95 موکول شده است و امسال نیز بر اساس استانداردهای بین المللی نسبت به اجرای این جشنواره اقدام خواهد شد.

کریمی با ذکر این که استان گلستان به عنوان پایلوت برگزاری جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین ثبت شده است خاطرنشان کرد: هر سال با محوریت موضوعی خاص نسبت به اجرای جشنواره اقدام می شود.

وی تقارن زمانی برگزاری جشنواره امسال را با جشن ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) عنوان کرد و افزود: جشنواره امسال با محوریت موضوعی ازدواج اقوام از 24 تا 27 شهریور ماه برگزار می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی گلستان در ادامه به مشکلات هزینه کرد این جشنواره اشاره کرد و گفت: امسال با برنامه ریزی های صورت گرفته، کاهش هزینه ها در نظر گرفته شده و بنا داریم از ظرفیت بخش خصوصی و حامیان مالی در اجرای این جشنواره بهره گرفته شود.

وی آسیب شناسی و تجزیه و تحلیل برنامه های دوره های گذشته این جشنواره را در برگزاری هر چه بهتر جشنواره امسال مؤثر دانست و تصریح کرد: در جلسات کارشناسی با مرور جشنواره های گذشته و بهره مندی از تجربیات و ارائه راهکارهای مطلوب، بهترین مورد لحاظ خواهد شد و با جمع بندی نظرات نسبت به اجرای هر چه بهتر جشنواره امسال تلاش می گردد.

جشنواره فرهنگ اقوام ایران زمین امسال در محورهای مختلفی همچون معرفی و نمایش آداب و رسوم، آیین های ویژه اقوام، برپایی نمایشگاه صنایع دستی برای معرفی توانمندی های صنایع دستی اقوام ایران زمین و کشورهای مدعو، برپایی نمایشگاه جاذبه های گردشگری و معرفی شهرها و روستاهای هدف گردشگری، اجرای موسیقی محلی اقوام، اجرای برنامه ها و نمایش های آیینی اقوام برگزار خواهد شد. 

همچنین معرفی هنرهای سنتی، صنایع دستی و آداب و رسوم در حال منسوخ اقوام ایرانی برای احیاء، اجرای برنامه های جنبی مرتبط با جشنواره از جمله همایش کارآفرینی در روستاهای هدف گردشگری، تورهای استانگردی ویژه عکاسان و خبرنگاران و مدیران دفاتر خدمات مسافرتی، کارگاه های بازآموزی صنایع دستی و ...، همچنین برگزاری مسابقات فرهنگی هنری از جمله وبلاگ نویسی و عکاسی و فیلم کوتاه در مورد جشنواره در قبل و حین برگزاری این رویداد فرهنگی از دیگر محورهای برگزاری جشنواره امسال است.

3014/6159

ایرنا

 

 

 

 

 

ارسال نظر

آخرین اخبار