خانه دختر، فیلمی که قرار است وزارت ارشاد را نزد هنرمندان تطهیر کند

فیلم خانه دختر از آن جهت مهم است که میزان بی پردگی و جسارت این فیلم به جامعه سنتی و نشر داستانی کذایی که شاید در ایران بیش از یک مورد در رابطه با آن اتفاق نیفتاده است و همچنین ابتذال موجود در فیلم از تمام فیلم هایی است که تا به امروز اکران شده است یک پله بالاتر است.

ورود به مرحله جدیدی از ابتذال در سینما/چرا خانه دختر فیلم مهمی است؟

به گزارش گلستان 24، وقتی شهرام شاه حسینی کاگردان آثاری کمدی‌های ضعیفی همچون آقای هفت رنگ، زن‌ها فرشته‌اند و کلاغ پر خبر از ساخت فیلمی داد که داستان بسیار تلخی از جامعه ایران را روایت می‌کند که کسی تا به امروز جرئت بازگو کردن آن را نداشت. معلوم بود که قرار است فیلمی تلخ با همان رویکرد زردی که در فیلم های قبلی وی وجود داشت بازگو شود.

فیلم حکایت حول عروسی است که در روز قبل از مراسم عروسیش اقدام به خودکشی می کند و ماجرای راز آلود آنرا دو دوست وی پیگیری می کنند و تا حدودی جلو می برند.و در نهایت بننده متوجه می شود عروس محبوب و پاک ! در روز قبل از عروسی با اصرار خانواده ی سنتی و متول و کم سواد داماد برای گواهی بکارت بصورت ناگهانی و ناگفته نزد دکتر خانوادگی خود می برند و عروس که با حالت مظلوم و پر از اصظراب در مطب دکتر حاضر شده قبل از معاینه فرار می کند و وقتی موفق به تماس با نامزد خود نمی شود اقدام به خودکشی در خیابان می کند.

اما ماجرای مشکوک تر عدم پیگیری و بیخیالی پدر عروس است که خود نیز مدام اضطراب و دل نگرانی دارد و بخشی از این ماجرا را مخفی میکند و در نهایت هم اقدام به فروش خانه و رفتن از محل زندگی دارد.که این شرمساری و عدم سوگواری جدی می تواند گواهی بر جرم پدر باشد.اگر حتی عنوان فیلم را هم نادیده بگیریم!

نگاهی کاملا منزجر کننده نسبت به خانواده سنتی در این فیلم حتی در سیاه ترین فیلم های اصغرفرهادی نیز وجود نداشت. یکی از مخاطبان سایت نقد فارسی در این رابطه با این فیلم می‌نوسید: در این فیلم سعی شده هر چه توهین و دشنام هست در پوشش نقد اجتماعی به قشر سنتی جامعه بزند. این مقدار از توهین در هیچ فیلمی من تا به امروز ندیدم.

 

شاید مصاحبه شهرام شاه حسینی با یکی از رسانه‌ها موید همین نکته بالا باشد. وی در مصاحبه ای می‌گوید: "فیلم خانه دختر داستان زندگی خود من است."  گذشته فیلم سازها معمولا نقش موثری در محتوای فیلم های آن ها دارد. آنچه از گفته‌های شهرام شاه حسینی مشاهده می شود همین است که حقد و کینه شهرام حسینی نسبت قشر سنتی باعث وجود این مقدار توهین در این فیلم شده است.

چرا خانه دختر فیلم مهمی است

فیلم خانه دختر از آن جهت مهم است که میزان بی پردگی و جسارت این فیلم  به جامعه سنتی و نشر داستانی کذایی که شاید در ایران بیش از یک مورد در رابطه با آن اتفاق نیفتاده است و همچنین ابتذال موجود در فیلم از تمام فیلم هایی است که تا به امروز اکران شده است یک پله بالاتر است.

تا به امروز کدام فیلم جرئت پرداخت به این موضوع که پدری به دختر خود تجاوز کند و دختر از ترس خانواده سنتی، خود کشی کند را داشته است؟

زمانی که موضوع خیانت را اولین بار اصغر فرهادی در فیلم چهارشنبه سوری به عنوان سوژه اصلی وارد سینمای ایران کرد، بسیاری پیش بینی می‌کردند که این موضوع(خیانت) پس از فرهادی توسط بسیاری از فیلم سازان دیگر پیگیری شود و همین اتفاق نیز افتاد. سعادت آباد، پرتقال خونی، خصوصی و من مادر هستم از فیلم هایی بود که بعد از چهارشنبه سوری، به طرح خیانت پرداخت.

حالا همین الگو نیز می‌تواند در صورت اکران فیلم خانه دختر تکرار شود زیرا وقتی یک فیلم بدون مشکل خاصی اکران شود دیگر تهیه کنندگان نیز راغب می‌شوند حول و حوش همان سوژه، به تولید فیلم بپردازند.

 

اکران این فیلم چه موقعیتی را برای وزارت ارشاد به ارمغان می‌آورد؟

چند وقتی هست که سینماگران دل خوشی از وزارت ارشاد ندارند و بحث عدم پرداخت بیمه بیکاری از یک سو و باز نبودن فضا ( به آن شکلی که خود میخواهند) برای آن‌ها از سوی دیگر و مخالفت هایی که قشر روشنفکر جامعه سینمایی مثل عبدالرضا کاهانی و ناصر تقوایی از تیم فعلی وزارت ارشاد دارند، باعث شد برخی به این نتیجه برسند که وزارت ارشاد با اکران فیلم بی پروایی مثل خانه دختر تلاش می‌کند مقداری خود را نزد قشر روشنفکر سینما تطهیر کند. تا این قشر که می‌توانند در طبقه متوسط جدید شهر نشین ایران اثر گذار باشند، حمایتشان از دولت تدبیر و امید را در شرایط فعلی افزایش دهند.

خانه دختر قرار است حسن نیتی از طرف وزارت ارشاد برای هنرمندان باشد که شرایط قرار نیست همچون هشت سال گذشته باشد، شرایط از لحاظ آزادی‌های بی حد و حصر برای ساخت فیلم، قرار است شبیه دوران دوم خرداد باشد.

ارسال نظر

آخرین اخبار