معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان:

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان گفت: امسال ۵۰ تن بذر خارجی کلزا در اختیار کشاورزان قرار می گیرد که با توجه به بررسی های فراوان عملکرد بالایی دارد.

۵۰ تن بذر خارجی کلزا امسال در اختیار کشاورزان گلستان قرار می گیرد

به گزارش گلستان24، سهراب سهرابی ظهر شنبه در نشست با اصحاب رسانه استان به مناسبت هفته دولت اظهار کرد: این بذر ها دو رقم متفاوت است که پتانسیل عملکرد بالایی داشته و مقاوم به بیماری های خطرناک کلزاست و در تراکم پایین کشت می شود.

سهرابی با بیان این که این بذور از شرکت های معتبر دنیا خریداری شده است، گفت: کشاورزان در اسرع وقت برای بستن قرارداد خرید این بذور اقدام کنند که در صورت کاشت به موقع و رعایت به زراعی می توانند محصول خوبی دریافت کنند.

وی تصریح کرد: گلستان با داشتن۶۳۰ هزار هکتار اراضی در رابطه با گندم در کشور برند است و بعد از خوزستان رتبه دوم کشور را داراست و از لحاظ کیفی بهترین گندم کشور را تولید می کند.

سهرابی با بیان این که گلستان رتبه اول تولید دانه های روغنی کشور را داراست، گفت: توسعه کشت گلخانه ای، توسعه مکانیزاسیون ، توسعه تولید محصولات سالم وارگانیک و بهره وری هر چه بیشتر از آب از سیاست های این سازمان است.

وی تصریح کرد: در کشت محصولات در استان با دو مشکل رو به رو هستیم که نخستین آن رعایت نکردن الگوی کشت توسط کشاورزان است.

رعایت الگوی کشت در استان ضروری است

سهرابی افزود: سیب زمینی بر اساس الگوی کشت و تقاضای بازار سالانه تنها ۴ هزار و ۵۰۰ هکتار در استان توجیه اقتصادی دارد و مازاد بر این اگر کشت شود با کاهش قیمت رو به رو می شویم. در گوجه فرنگی نیز نیاز استان ما ۵ هزار هکتار است و مازاد برآن در بازار استان و کارخانجات کشش ندارد.

وی تصریح کرد: در باقلا و نخود فرنگی نیز بازار استان توان ۸۰۰ تا هزار و ۲۰۰ هکتار را دارد و مازاد بر این حتمن کشاورزان را با چالش مواجه می کند.

سهرابی تنها راه حل این موضوع  را تشکیل صنوف کشاورزی عنوان کرد و گفت: تشکیل این صنوف می تواند سالیانه کشاورزان را برای رعایت کشت استاندارد در استان مجاب کند و از ضرر کشاورزان جلوگیری کند.

/مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار