57 برنامه اوقات فراغت دانش آموزی، راه اندازی سامانه حفاظت اراضی کشاورزی، افزایش صدور گواهینامه استاندارد صادرات و واردات، احداث 700 کیلومتر آتش بر مجاور عرصه های جنگلی، آثار هنرمند گلستانی در نمایشگاه بین المللی جنایات آل سعود در یمن، سرشماری حیات وحش منطقه حفاظت شده جهان نما، جا به جایی اداره کل کتابخانه های عمومی و آزادی 11 زندانی جرائم غیرعمد از عناوین خبری روز دوشنبه ایرنا مرکز گلستان است.

بسته اخبار گوناگون استان گلستان

کارشناس مسئول کانون ها و اردوهای اداره کل آموزش و پرورش گلستان از اجرای 57 برنامه در تابستان 94 خبر داد و گفت: این برنامه ها از ابتدای تیر تا نیمه شهریور اجرا می شود.

ابوطالب مهری افزود: معاونت پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش گلستان با بیش از 358 مرکز بهبود اوقات فراغت شامل کانون های فرهنگی اجتماعی محله، مدارس قرآن، اردوگاه ها، کانون های پرورشی، کانون های تربیتی و شعب ها آماده پذیرش دانش آموزان در کلاس های طرح اوقات فراغت است.

بسته اخبار گوناگون استان گلستان

***

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی گلستان اعلام کرد: سامانه 131 ویژه حفاظت اراضی کشاورزی بزودی در مدیریت امور اراضی استان راه اندازی می شود.

اسداله محتشمی اظهار کرد: راه اندازی این سامانه به منظور تسریع و تسهیل در ارتباطات مردمی و وصول گزارش های تلفنی ویژه حفاظت اراضی کشاورزی و مبارزه با زمین خواری و بهره گیری از توان مشارکتی مردم برای پیشگیری از تخلفات تغییر کاربری اراضی و باغ ها صورت می گیرد.

وی افزود: این سامانه به منظور برخورد با تصرفات غیرقانونی و زمین خواری و استفاده های غیرمجاز از اراضی واگذاری، شناسایی زمین های بایر و موات، دریافت انتقادات و پیشنهادات و ارائه مشاوره تخصصی در حوزه مسائل امور اراضی افتتاح می شود.

وی ادامه داد: این سامانه به صورت شبانه روزی در مدیریت امور اراضی استان فعال بوده و به محض وصول گزارش های مردمی ضمن انتقال به گشت های ویژه و با حضور بموقع در عرصه، نسبت به شناسایی، توقف عملیات و اعاده به حالت سابق و تشکیل پرونده قضایی اقدام خواهد شد.

 

***

کارشناس صادرات و واردات استاندارد گلستان از صدور پنج گواهینامه انطباق صادراتی در سه ماه نخست سال جاری خبر داد و گفت: هدف از کنترل کالاهای صادارتی مشمول استاندارد، جلوگیری از صدور کالاهای نامرغوب و فراهم کردن امکان رقابت با کالاهای مشابه خارجی در بازارهای بین المللی است.

سیدمهدی حسینی همچنین به رشد سه برابری صدور گواهینامه انطباق وارداتی در سه ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته اشاره کرد و افزود: به منظور کنترل کیفیت کالاهای وارداتی مشمول مقررات استاندارد اجباری، حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان داخلی و جلوگیری از ورود کالاهای نامرغوب خارجی، همواره کنترل اقلام وارداتی مشمول استاندارد توسط استاندارد انجام می گیرد.

کارشناس تایید صلاحیت استاندارد گلستان افزود: در این راستا از ابتدای سال جاری تا کنون تعداد 20 گواهینامه انطباق وارداتی صادر شده این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته، تنها 6 گواهینامه صادر شده بود.

 

***

اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان اعلام کرد: از آن جایی که به دلیل سهل انگاری برخی کشاورزان هر ساله شاهد سرایت آتش از زمین های کشاورزی به جنگل ها و مراتع استان هستیم برای کاهش این معضل 700 کیلومتر آتش بر حد فاصل زمین های مجاور منابع طبیعی در حال ایجاد است.

ایجاد آتش بر از جمله اقدامات پیشگیرانه در جهت کاهش سطح حریق در منابع طبیعی محسوب میشود که در سال جاری با اعتبار 700 میلیون ریال از محل اعتبارات ستاد حوادث غیرمترقبه استان کار خراش سطحی حدفاصل جنگل ها و مراتع با زمین های کشاورزی تحت عنوان آتش بر آغاز شده است.

 

***

دو اثر کاریکاتور از محمدرضا عباسپور در بخش نمایشگاه مجازی مسابقه بین المللی کارتون و کاریکاتور جنایات آل سعود در یمن، انتخاب شد.

معاون فرهنگی هنری حوزه هنری گلستان گفت: مسابقه بین المللی کارتون و کاریکاتور با موضوع جنایات آل سعود در یمن و نسل کشی و کشتار وحشیانه کودکان بی دفاع با تلاش فرهنگسرای اندیشه و سایت ایران کارتون برگزار می شود.

محمود خواجه نژاد افزود: در بخش کارتون این مسابقه موضوعات سکوت رسانه های غربی، جنایات و کودک کشی، همراهی و جنایات شیوخ عرب و در بخش کاریکاتور نیز شخصیت های مرتبط با این جنایات در نظر گرفته شده است.

 

***

سرشماری بهاره حیات وحش در منطقه حفاظت شده جهان نما توسط کارکنان اداری و اجرایی شهرستان کردکوی و نیروهای اعزامی از اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان انجام شد.

این طرح به منظور کسب آمار دقیق از جمعیت کنونی و وضعیت پراکنش حیات وحش چون کل و بز، قوچ و میش در این منطقه به اجرا درآمد.

منطقه حفاظت شده جهان نما با وسعت بیش از 30 هزار هکتار زیستگاه گونه هایی چون مرال، شوکا، پلنگ، گربه جنگلی، روباه، سیاه گوش، گرگ و خرس قهوه ای است.

همچنین با پیگیری اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کردکوی از یک قطعه زمین تصرفی در منطقه حفاظت شده جهان نما خلع ید شد.

این زمین متعلق به اراضی ملی و حفاظت شده با مساحتی حدود 3200 مترمربع با حکم قضائی از متصرف آن باز پس گرفته شد.

 

***

اداره کل کتابخانه های عمومی استان گلستان در راستای کاهش هزینه ها و صرفه جویی در هزینه های جاری به طبقه فوقانی کتابخانه مرکزی انتقال یافت.

بر اساس اعلام این اداره کل، با توجه به خالی بودن واحدهای طبقه فوقانی کتابخانه میرفندرسکی جهت کاهش هزینه ها و صرفه جویی در هزینه های جاری اداره کل کتابخانه های عمومی استان به این کتابخانه منتقل شد.

انتقال این اداره کل سالانه مبلغ 50 میلیون تومان برای مجموعه صرفه جویی مالی دربردارد.

 

***

11 تن از زندانیان با جرائم غیرعمد به کمک اعضای خیر اتاق بازرگانی گرگان آزاد شدند.

بر اساس اعلام روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان، این تعدادی زندانی جرائم غیرعمد با کمک خیرین اتاق بازرگانی گرگان و مبلغی حدود 20 میلیارد ریال آزاد و به آغوش گرم خانواده بازگشتند.

 

***

رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی گلستان گفت: طرح سنجش نوآموزان با هدف جای دهی مناسب نوآموزان و مداخله بهنگام متخصصین تعلیم و تربیت انجام می شود.

عباس خانعلی اظهار کرد: 19 پایگاه طرح سنجش به صورت ثابت و سیار و یک پایگاه تخصصی مشغول ارزیابی نوآموزان هستند.

وی افزود: برای نخستین بار این طرح به صورت الکترونیکی اجرا می شود و در حین اجرای طرح خدمات مشاوره به والدین ارائه خواهد شد.

 

***

اولین نشست هماهنگی و هم اندیشی ادارات کل حمل و نقل و پایانه های گلستان و مازندران در خصوص حمل و نقل و سوخت در راستای اهداف ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان برگزار شد.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های گلستان هدف از برگزاری این نشست را ارتقاء تعامل فیمابین با استان های همجوار و تحلیل مسائل مرتبط با حمل و نقل و سوخت و ... جهت دستیابی به سیستم های استاندارد نظارتی و کیفی سازی سامانه های کنترلی عنوان کرد.

مهدی میقانی افزود: 22 درصد بارنامه های صادره از استان گلستان به مقصد مازندران بوده و بیشترین فراوانی حمل و نقل استان به تهران، خراسان و مازندران است.

وی تصریح کرد: اجرای طرح تخصیص سوخت بر اساس پیمایش یکی از گام های موثر در رفع هدررفت و قاچاق سوخت در حوزه حمل و نقل جاده ای محسوب می شود.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه های مازندران نیز گفت: حمل و نقل در اعمال سیستم های کنترل قاچاق کالا و ارز بسیار مؤثر بوده و حرکت در مسیر مکانیزه شدن آن در افزایش سطح نظارت و کنترل نقش اساسی دارد.

محمدزاده افزود: چرخه حمل و نقل جاده ای در بخش کالا و مسافر بر اساس صورت وضعیت و بارنامه فعال بوده و این امر به صورت برخط انجام می شود که امیدواریم در حوزه حمل و نقل بین المللی هم این اوراق به صورت برخط صادر شود.

 

***

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان گفت: با تغییر رویکرد شورای پژوهشی اداره کل، این شورا از این پس در حوزه های سه گانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از توان علمی پژوهشگران و صاحب نظران بهره خواهد برد.

ابراهیم کریمی در اولین جلسه شورای پژوهشی اداره کل با بیان این که مبحث پژوهش در گذشته فقط به حوزه میراث فرهنگی منتهی می شد افزود: امروز با یک نگاه پژوهشی میراث فرهنگی را به سمت سه کارکرد گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی سوق داده ایم.

وی اظهار کرد: توسعه و گسترش پژوهش در زمینه های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در راستای حفظ، احیاء و مستندسازی آثار به منظور حفظ کیفیت آن ها و آشکار کردن حلقه های گمشده فرهنگی، تاریخی و طبیعی و زمینه سازی مناسب برای ارتقاء فعالیت های پژوهشی مرتبط از اهداف شورای پژوهشی استان است.

در این جلسه احکام مسئولان کمیته های شورای پژوهشی ارائه شد و این شورا فعالیت خود را در قالب 12 گروه علمی شامل ارتباطات، تاریخ شفاهی، پوشاک و لباس های محلی، صنایع دستی و هنرهای سنتی، زبان شناسی و گویش و کتیبه ها، موزه ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی، گروه علمی مردم شناسی، مطالعات و بررسی های تاریخی، ابنیه و بافت های تاریخی، باستان شناسی، سرمایه گذاری و گردشگری آغاز کرد.

 

***

 

مراسم جشن روز جهانی اهداءکنندگان خون با شعار 'برای نجات جانم از تو سپاسگزارم' با حضور امام جمعه موقت گرگان، مسئولان بهداری نیروی انتظامی و لشکر 30 پیاده گرگان، دهیاران، اعضای فعال کانون هلال احمر و اهداءکنندگان مستمر جوان برگزار شد.

مدیرکل انتقال خون گلستان در باره نام گذاری 14 ژوئن روز جهانی اهداءکنندگان خون که مصادف با 24 خرداد است گفت: در این روز 'کارل لنداشتاینر' کاشف گروهای خونی متولد شده است به همین دلیل در سال 2004 میلادی سازمان بهداشت جهانی، فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال اهمر و انجمن بین المللی انتقال خون این روز را روز جهانی اهداءکنندگان خون نام گذاری کردند.

دکتر میرمحمدعلی حسینی افزود: هدف سازمان بهداشت جهانی رسیدن همه کشورها تا سال 2020 به تأمین خون سالم و کافی از طریق اهداءکنندگان داوطلب است.

وی همچنین در باره هدف از شعار جهانی 'برای نجات جانم ار تو سپاسگزارم' بیان کرد: این شعار کمپین روز جهانی اهداءکنندگان خون در سال 2015 است شعاری ساده و صمیمی در ستایش از داوطلبانی است که صرفا برای نجات زندگی دیگران قدم در مراکز اهدای خون می گذارند و بدون چشمداشتی، باارزش ترین مایه جان خود را هدیه می دهند تا جانی دوباره به زندگی بیماران ببخشند.

در پایان این جشن از جوانان اهداءکننده خون، بازنشستگان از اهدای خون، برندگان مسابقه خاطره نویسی، مسابقه فرهنگ اهدای خون سالم و متولدین 73 به بعد که علیه هپاتیث B واکسینه شده اند با اهدای هدیه تجلیل شد.

 

***

یازدهمین دوره جشنواره روش های نوین تدریس درس تربیت بدنی مرحله استانی با حضور معلمان تربیت بدنی در مقاطع مختلف تحصیلی برگزار شد.

در این مرحله 69 نفر از معلمین تربیت بدنی شامل 37 خانم و 32 آقا شرکت کردند که پس از جمع بندی نهایی هشت از منتخبین گلستان برای حضور در مسابقات کشوری معرفی شدند.

در این جشنواره خلیل پشتیبان و محمد مردانی از کلاله، رضا اله قلی از گرگان، خدر قرنجیک از گمیشان و در بخش بانوان سولماز مهدوی، ملیحه جهانبخش، فهیمه ولایتی پور و فرشته سعیدی فر از گرگان موفق به کسب رتبه برتر شدند.

 

***

رییس اداره بیمه گری و درآمد اداره کل بیمه سلامت گلستان اعلام کرد: شمول فرزندان ذکور از 22 سال به 20 سال کاهش یافت.

رسول خزینی گفت: بر این اساس فرزندان ذکور در صورت عدم اشتغال به تحصیل صرفا تا 20 سالگی می توانند به عنوان تبعی 1 تحت پوشش بیمه قرار گیرند و پس از آن در صورت تمایل به استمرار بیمه درمان باید حق سرانه تبعی 3 را پرداخت نمایند و در صورت تمایل نداشتن به استمرار بیمه درمان نیز می توانند برای ابطال دفاتر بیمه اقدام کنند.

وی خاطرنشان کرد: فرزندان ذکور پس از 20 سالگی تا مادامی که مشغول تحصیل می باشند بدون رعایت شرایط سنی می توانند از مزایای بیمه درمان تحت عنوان تبعی 1 برخوردار شوند.

 

***

نمایشگاهی از محصولات صنایع دستی و تولیدات هنرمندان بومی و محلی علی آباد در اداره میراث فرهنگی این شهرستان برگزار شده که تا 28 خرداد ادامه دارد.

همچنین در این نمایشگاه از هشت نفر از هنرمندان در رشته های نواربافی کتول، پارچه بافی، گلیم بافی، سوزندوزی و همچنین هنرمندان موسیقی شهرستان طی مراسمی تجلیل به عمل آمد.

 

ارسال نظر

آخرین اخبار