پارک ملی گلستان این روزهای پائیزی حال و هوای خوبی ندارد، حریق رهایش نمی‎کند و بسان هفته پیش باز طعم جراحت گرما را بر گستره سبز خود تجربه می‎کند.

طعم تلخ حریق در ذائقه پارک ملی گلستان

به گزارش گلستان24؛ این پارک ملی نه تنها از مهمترین ذخیره‎گاه‎های زیست محیطی کشور بلکه در سطح  دنیا است که جدا از گستره سبز و دشت، زیست‎گاه حیوانات و جانورانی است که این روزها با توجه به آتش‎سوزی‎ها، آرامش از آنان سلب شده است.

تنها طی دو هفته اخیر، وقوع بیش از چهار حریق در این پارک حفاظت شده، نشان‎دهنده آسیب‎پذیری بالای این منطقه است، هر چند واکنش به موقع نیروهای عملیاتی منابع طبیعی، محیط زیست و مدیریت بحران شهرستان مانع از تجربه تلخ  آتش‎سوزی‎های سال 1389، 1390 و 1393 شده است.

*آتش‎سوزی پارک ملی گلستان صبح امروز مهار شد

مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به آخرین حریق در پارک ملی گلستان گفت: این حادثه از عصر دیروز در «منطقه لهندر» آغاز شد که راس ساعت 8:30 صبح امروز توسط نیروهای منابع طبیعی، محیط ریست و نیروهای مردمی مهار شد.

صادق‎علی مقدم در گفت و‎گو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: با توجه به افزایش دمای بالای استان طی دو روز گذشته احتمال حریق در مناطق جنگلی استان افزایش یافته بود و انتظار می‎رفت که در این عرصه ها به ویژه پارک ملی گلستان زمینه برای حریق مهیا باشد.

وی خاطرنشان کرد: در فصل پائیز با توجه به ریزش برگ درختان و خشک شدن آن به ویژه در مناطق صعب‎العبور، آستانه تحریک‎پذیری جنگل‎های گلستان در مقابل حریق افزایش می‎یابد که با کوچک‎ترین بی‌احتیاطی توسط افراد آتش شعله‎ور می‎شود.

مقدم با اشاره به کاهش حریق‎ در جنگل‎های استان نسبت سال‎ گذشته افزود: اگر چه شرایط اقلیمی، جوی و عوامل انسانی در این دو سال از شرایط یکسانی برخوردار بود‎ه‎اند، اما سعی شد تا بر اساس تجربه حاصل شده، پایش‎های محیطی افزایش یابد و تعامل بین ‎دستگاهی برای مقابله با حریق نیز از برنامه واحدی پیروی کند.

*آسیب حریق به بیش از20 هکتار از پارک ملی گلستان  

وی خاطرنشان کرد: در حریق‎های دو هفته اخیر نیز طی دو مرحله با بازه‎ی زمانی مستمر، حدود 20 هکتار از اراضی جنگلی پارک ملی گلستان دچار حریق و آسیب شد، هرچند گستره این مناطق علفزار بوده اما برخی گونه‎های جنگلی نیز متحمل آسیب شده ا‎ست.

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به رویکرد استفاده از توان مردمی برای مهار آتش‎سوزی‎های جنگلی اضافه کرد: در سالیان اخیر با تجهیز برخی از روستاهای حواشی جنگل، تلاش کرده‎ایم تا از توان مردمی برای مهار این نوع حادثه یاری بجوییم.

مقدم یادآور شد: در حوادث اخیر نیز ورود مردمی به عرصه مقابله با حریق پارک ملی گلستان موجب شد تا از گستره آتش به دامنه‎های جنگلی جلوگیری شود تا باز شاهد فاجعه جنگل‎سوزی در ابعاد سال گذشته نباشیم.

*افزایش 10 درجه‎ای دما در گلستان

همچنین مدیرکل هواشناسی گلستان با اشاره به وضعیت دمایی استان در روز گذشته بیان کرد: دمای هوا طی روز گذشته در برخی نقاط استان به ویژه بخش‎های شرقی و شمالی استان تا 10 درجه سانتی‎گراد افزایش داشته‎اند.

سید محمد رضا رضوی در گفتوگو با خبرنگار فارس در گرگان افزود: با تجربه این گرما و رسیدن دما در برخی نقاط به بالای 40 درجه پیش‎بینی می‎شد که آستانه تحریک‎پذیری عرصه‎های جنگلی استان کاهش یابد.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه از صبح امروز پنج شنبه دمای استان روند رو  به کاهشی را خواهد داشت و امواج سامانه سرد ناپایدار منطقه جوی گلستان را تغییر خواهد داد.

رضوی ادامه داد: این وضعیت تا روز شنبه هفته آینده به تناوب ادامه خواهد یافت و پیامد آن کاهش قابل ملاحظه دما، رگبار و رعد و برق و گاهی نیز وزش باد نسبتا شدید خواهد بود.           

وی اذعان کرد: امروز با رصد دوباره جوی، در صورت نیاز اطلاعیه جوی صادر می‎شود تا دستگاه‎های عملیاتی استان برای مواجهه با حوادث احتمالی جوی آماده باشند.

هوای استان گلستان، هم اکنون ابری است و دمای هوا نیز بین 18 تا 36 درجه سانتی‎گراد متغیر است.

/فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار