وقتی صدای مهیب برخورد سنگ‎های بزرگ به گوش رسید، مردم روستای «کشکک» شهرستان رامیان گمان کردند، زمین دوباره به حرکت در آمده تا همه آنها را ببلعد، اما خوشبختانه این بار هم به خیر گذشت.

ریزش سنگ‎‎های فاجعه بر روستای «کشکک» رامیان در هجوم فقر اعتبار + تصاویر

به گزارش گلستان24، بدون شک قرار نیست هر بار حادثه به خیر بگذرد، ریزش سنگ‎های بزرگ همواره روستای کشکک رامیان را تهدید می‎کند و احتمال فاجعه‎‎ای تلخ متاسفانه امر بعیدی به نظر نمی‎‎رسد.  

کافی است تا برف و باران بر ارتفاعات منطقه ببارد، آب جاری شود و باران به لایه‎های خاک منطقه نفوذ کند، با این شرایط به تدریج سنگ‎های بزرگی که در منطقه بر بلندی‎های اطراف روستا وجود دارد را آزاد می‎کند و اتفاقی که نباید بیافتد، می‎افتد.

سوابق گذشته نشان می‎دهد که این روستا از حدود 10 سال پیش تاکنون، چند بار دچار رانش مقطعی شد، اما نخستین حادثه جدی مبتنی بر ریزش آوار سنگ به سال 1390 باز می‎‎گردد، حادثه‎ای که بارش برف و باران سبب رانش زمین در قسمت‎هایی از این روستا شد و تعدادی از روستائیان را مجبور به ترک منازل خود کرد.

«رسول حسام» مدیر کل وقت مدیریت بحران استان در آن زمان صحبت از حل مشکل کرد و اذعان کرد: برای اتخاذ هرگونه تصمیمی در ارتباط با آینده این روستا، کار مطالعاتی به یک گروه مشاور سپرده شده است.

این موضوع همچنان ادامه یافت و در همان زمان گزینه‎‎های اندکی برای حل این مشکل و دور کردن خطر از منطقه طرح شد که شاید از مهم‎ترین این گزینه‎ها، بحث جابه‎جایی بود، اما این گزینه و گزینه‎های دیگر در اقدامی عقلانی منوط به مطالعات شد.

حسام رفت و «قاسم سمیعی» مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان شد وی نیز با توجه به تشدید خطر در روستای کشکک با تاکید بر مطالعه، حل مشکل را معطوف به مطالعه کرد.

وی در سال 1393 گفت: با توجه به مطالعات انجام گرفته توسط مشاور، طرح جابه‎جایی روستای کشکک در شرق استان به دلیل رانش زمین منتفی است.

*مطالعات روستاهای در معرض رانش به تهران ارسال شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان در آن مقطع، سمیعی در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان تصریح کرد: براساس این مطالعه میدانی، کاهش خطرپذیری و تثبیت این روستا نیازمند اقدامات پیشگیرانه و ایمن‎سازی است. 

وی خاطرنشان کرد: زهکشی سطحی، استفاده از شمع‌های بتونی برای تثبیت دامنه‌های رانشی و پل ورودی روستا و احداث دیوار حائل از اقداماتی است که می‌تواند این روستا را در برابر رانش ایمن سازد. 

در این بین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در استان از اعطای تسهیلات برای مقاوم‎سازی خانه‎های روستا در این مناطق به ویژه روستای کشکک خبر داد اما این مسئله راه حل مشکل نبود، چرا که اصل مشکل بستر و محیطی بود که این اماکن مسکونی در آن قرار داشتند و هر روز هم شرایط بدتری پیدا می‎کرد و می‎کند.  

پس از سمیعی باز هم موضوع مطالعه و پایدارسازی روستای کشکک و دیگر مناطق دچار رانش مورد تاکید قرار گرفت، «صادق‎علی مقدم» مدیر کل جدید بحران استان گلستان که تجربه تلخ جابه‎جایی روستاهای استان را یکی از پرهزینه‎ترین راه‎حل‎ها از جمله هزینه اجتماعی برای ایمن‎سازی روستائیان می‎داند، اعتقاد جدی به مطالعات علمی دارد و بر مبنای مطالعات انجام گرفته در این منطقه اولویت کار را تثبیت و تقویت ساختگاه می‌داند.

وی در گفت‎وگو با خبرنگار فارس در گرگان با اشاره به اتفاق رانش در روستای کشکک رامیان اظهار کرد: اتفاق رانش اخیر در این روستا براثر نفوذ آب‌های ناشی از ذوب برف و بارش باران و شیب زیاد بوده است.

مقدم خاطرنشان کرد: این منطقه مستعد رانش است و نوع توپوگرافی منطقه هم به گونه‌ای است که قسمتی از صخره‌های موجود در میان روستا دچار رانش و موجب افتادن سنگ‌های بزرگ به پائین دست شد.

وی ادامه داد: قبلا این مناطق را به عنوان مناطق پرخطر شناسایی کرده‌ایم و حتی مطالعات مرتبط هم برای مقاوم‌سازی آن انجام شده و به کشور ارائه شده، اما با وجود اعتبار اندکی که برای این موضوع پیش‌بینی شده هنوز اقدامی صورت نگرفته است.

دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به مطالعات انجام گرفته در مناطق دارای رانش استان به‌ویژه در روستاهای «کشکک»، «نرگس چال»، «برنجوین» و «چشمه‌لی» افزود: این مطالعات تقدیم سازمان مدیریت بحران کشور شده و وزیر کشور هم آن را تائید و برای تامین منابع اعتباری آن را به مبادی ذی‌ربط ارسال کرده است.

*اقدام برای حل مشکل رانش در گلستان مستلزم اقدامات فوری است

مقدم خاطرنشان کرد: همچنان که پیش از این در خبر دیروز اعلام کردم، با وجود نامه وزیر کشور، هنوز اعتباری بابت این مطالعات به استان اختصاص نیافته و مشکلات همچنان به قوت خود باقی است.

وی تصریح کرد: در شرایط کنونی خطر رانش به شدت روستاهای یاد شده را تهدید می‌کند و با توجه به احتمال حادثه قریب‌الوقوع و کاهش آسیب‌پذیری، مستلزم اقدامات فوری است.

مقدم با اشاره به اهمیت موضوع، پیشگیری در فرآیند مدیریت بحران تصریح کرد: برخی عملکردها گویای آن است که برخی منتظر هستند ابتدا اتفاقی روی دهد تا بعد از فاجعه احتمالی دنبال مقصر یا حل مشکل باشند.

وی یادآور شد: این در حالی است که تخصیص اعتبارات مورد درخواست و اجرای پروژه‌های تعیین شده به مفهوم رفع کامل خطر منطقه نیست، اما قطعا اجرایی شدن این پروژه‌ها بر مبنای مطالعات انجام گرفته، تاثیر زیادی بر کاهش مخاطرات پیش‌رو خواهند داشت.

این مسئول گلستانی خاطرنشان کرد: اکنون راهکار رفع مشکل روستاهای در معرض خطر رانش استان نبود اعتبار است، این در شرایطی است که در سنوات گذشته با صرف هزینه‎های گزاف، جابه‎جایی‎های ناموفق در استان طی بازه‎های زمانی کوتاه انجام گرفته است.

به گفته مقدم: اقدامات در جهت آمادگی و پیشگیری در حوزه مدیریت بحران بلایای طبیعی می‌تواند موجب ارتقای سطح پذیرش مخاطرات در استان شود.

 * مسئولان دست به کار شوند چرا که فردا دیر است

وی متذکر شد: دیگر آن زمان گذشته است که منتظر حادثه باشیم تا چند صباحی به دنبال راهکار، علاج و مقصر باشیم و بعد همه چیز فراموش شود، بلکه در زمان فعلی می‌‌طلبد به شکل مستمر برنامه‌های اجرایی در مسیر پیشگیری، آمادگی، مقابله و برنامه‌های بازتوانی برای حوادث احتمالی را در دستور کار داشته باشیم.

مقدم با تاکید بر اصل مدیریت برنامه‌محور در مواجهه با حوادث غیرمترقبه تصریح کرد: اقدامات مقطعی و بدون برنامه و مطالعه راه به جایی نمی‌برد و با تداوم چنین شرایطی ناخواسته باید منتظر حوادث تلخی همچون رودبار و بم باشیم.

به نظر می‎رسد پرونده اعتبارات روستاهای در معرض رانش گلستان همچنان خاک می‎خورد و اراده جدی از سوی مسئولان بالادست ملی برای تخصیص اعتبار به آن وجود ندارد، شاید هم منتظر هستند فاجعه‎ای روی دهد و آنان با حضور در استان به دنبال مقصر باشند و سپس چند برابر اعتبار پیشگیری قول اعتبار دهند.

خطر بسیار نزدیک است و انتظار می‎رود این گزارش بتواند مسئولان ملی را به این موضوع حساس سازد تا هنوز دیر نشده روستاهای در معرض رانش گلستان را در یابند چرا که فردا دیر است.     

منبع:فارس

ارسال نظر

آخرین اخبار