افزایش ۷۲ درصدی اقامت مسافران نوروز در گلستان؛

هرچند افزایش ۷۲ درصدی میزان اقامت گردشگران در گلستان از آغوش باز استان در استقبال از مسافران نوروزی خبر می‌دهد اما کارشناسان می گویند گلستان همچنان محل عبور گردشگران است.

نگارستان ایران همچنان محل عبور است نه مقصد گردشگران

به گزارش گلستان24،استان گلستان با جاذبه‌های تاریخی و طبیعی منحصربه‌فردش نگارستان ایران نامیده می‌شود اما در سال‌های گذشته به دلایل مختلف نتوانسته بود در جذب گردشگران به جایگاه واقعی خود در کشور دست یابد.

سال ۹۴ عزم مدیران استانی و متولیان امر گردشگری استان برای جذب بیش‌ازپیش مسافر در گلستان جزم شد و با افزایش ۱۹۵ درصدی میزان اقامت مسافر در استان، امکان اسکان روزانه ۹۰ هزار مسافر در گلستان فراهم شد.

طی سال گذشته همچنین استان گلستان با برگزاری همایش‌های مختلف به‌ویژه همایش «گلستان مقصد گردشگری» و همایش سه روزه کارشناسان طبیعت‌گردی و میزبانی از تور گردانان سراسر کشور تلاش کرد بیش‌ازپیش ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های نگارستان ایران را بشناساند؛ اما با تمام تلاش‌های انجام شده و آغوش باز گلستان در پذیرش مسافر و مهیا شدن امکانات و زیرساخت‌های گردشگری، در ایام نوروز ۹۵ تنها ۵۲۴ هزار مسافر در گلستان اسکان یافتند و خالی ماندن بیش از ۴۰ درصد از ظرفیت اسکان استان نشان می‌دهد؛ نگارستان ایران همچنان محل عبور مسافران است نه مقصد گردشگری.

افزایش ۷۲ درصدی میزان اقامت در گلستان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان از افزایش ۷۲ درصدی میزان اقامت گردشگران در استان خبر داد و گفت: از ۲۷ اسفند تا پایان روز ۱۳ فروردین امسال ۵۲۴ هزار و ۴۴۷ نفر در هتل‌ها، مهمان‌پذیرها، هتل‌آپارتمان‌ها، خانه‌های مسافر، کمپ و ... در استان گلستان اقامت کرده‌اند.

ابراهیم کریمی بابیان اینکه این میزان اقامت ۷۲ درصد رشد نسبت به زمان مشابه سال قبل را نشان می‌دهد، افزود: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده در طول سال ۹۴، در تعطیلات نوروز امسال حدود ۵۲۵ هزار مسافر و گردشگر وارد استان شده و در این استان اقامت کردند.

 

 

وی افزود: این تعداد مسافر در هتل‌ها، مهمان‌پذیرها، هتل‌آپارتمان‌ها، خانه‌های مسافر، کمپ‌های موقت، تأسیسات اقامتی وابسته به آموزش‌وپرورش، مهمان سراهای ادارات، خوابگاه‌های دانشجویی و سالن‌های ورزشی و تخته‌های چادر در مناطق مختلف استان اقامت کردند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان تصریح کرد: در این مدت دو میلیون و ۴۱۳ هزار و ۲۷۸ نفر گردشگر نیز از مناطق دیدنی و گردشگری و مراکز تاریخی، فرهنگی و تفریحی و توریستی استان گلستان بازدید کردند که نسبت به سال گذشته رشد ۱۵ درصدی را نشان می‌دهد.

وی اظهار کرد: همچنین در این ایام یک هزار و ۶۴۱ مورد بازدید نظارتی از مراکز اقامتی – پذیرایی بین‌راهی و کمپ‌ها و مراکز اقامتی موقت صورت گرفته که نسبت به سال گذشته حدود ۱.۹ درصد رشد داشته است.

افزایش ۴۰ درصدی ظرفیت اقامت در گلستان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان همچنین به‌به برنامه‌های استان برای افزایش ماندگاری مسافران و گردشگران در گلستان اشاره کرد و گفت: توسعه زیرساخت‌های گردشگری و معرفی بیشتر جاذبه‌های گردشگری و تاریخی استان از برنامه‌های میراث فرهنگی در سال جاری است.

کریمی ادامه داد: پیگیر ساخت مراکز اقامتی در سال جدید خواهیم بود و بنا داریم در سال ۹۵ بین ۳۰ تا ۴۰ درصد به ظرفیت‌های اقامتی استان افزوده شود.

البته باید به این نکته توجه کرد کرد که طی سال های ۹۵ و ۹۴، سعی شد بررسی دقیقی از وضعیت گردشگران نوروزی در استان گلستان انجام شود و آمارها بر اساس واقعیت های موجود باشد نه صرفا ارائه عدد بدون پشتوانه. گرچه هنوز ساز و کار آمارگیری استان و کشور شفاف نیست اما می توان گفت آمارهای اعلام شده در سال جدید می تواند بیش از گذشته به واقعیت نزدیک باشد. در کنار ارائه آمار از ورود و اقامت گردشگر باید تحلیلی هم درباره تاثیر گذاری این افزایش ها در وضعیت اقتصادی بخصوص اقتصاد گردشگری استان داشت. مساله ای هنوز در اخبار و آمارهای اعلام شده از سوی میراث فرهنگی دیده نشده است و مشخص نیست افزایش اقامت و بازدیدهای نوروزی چقدر برای استان مفید بوده.

 

 

معاون گردشگری مهیا بودن امکانات و زیرساخت‌ها در کنار همراهی همه دستگاه‌های عضو ستاد و معرفی جاذبه‌ها را در افزایش آمارها مؤثر دانست گفت: به‌طورقطع و یقین افزایش میزان اقامت و بازدیدها نتیجه و ثمره اقدامات انجام‌شده در حوزه گردشگری استان در سال گذشته است.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی گلستان همچنین اظهار کرد: امسال در حوزه خدمات‌رسانی به گردشگران و مسافران نوروزی، شاهد همکاری و همراهی همه دستگاه‌های عضو ستاد و ارائه خدمات مناسب از سوی کمیته‌های ۱۲ گانه عضو ستاد بوده‌ایم که درنهایت فضای مناسبی برای جذب و پذیرش مسافران و گردشگران در استان مهیا شد.

به گفته فرمانی، حضور در نمایشگاه‌های گردشگری و صنایع وابسته، ارتباط بیش‌ازپیش با رسانه‌ها و ... در کنار همدلی و همگرایی اعضا ستاد تسهیلات سفر و معرفی ظرفیت‌ها و جاذبه‌ها، به افزایش مسافران و گردشگران و همچنین میزان اقامت آن‌ها در استان منجر شده است.

وی بابیان اینکه در ایام نوروز امسال اسکان مسافران در هتل‌های استان رضایت‌بخش بوده است، ادامه داد: با توجه به امکانات موجود و پتانسیل‌های بالفعل شده در استان و نه توان و ظرفیت‌های بالقوه، حرکت گلستان در جذب گردشگر خوب بوده، هرچند راه زیادی در پیش دارد.

ظرفیت‌های گردشگری و تاریخی استان محدود نیست اما همچنان قابلیت کار و فراهم کردن بیش‌ازپیش امکانات برای ارائه و بهبود خدمات بیشتر را داراست و باید جاذبه‌ها و مقاصد جدید گردشگری در گلستان ایجاد شود

فرمانی اضافه کرد: ظرفیت‌های گردشگری و تاریخی استان محدود نیست اما همچنان قابلیت کار و فراهم کردن بیش‌ازپیش امکانات برای ارائه و بهبود خدمات بیشتر رادار است و باید جاذبه‌ها و مقاصد جدید گردشگری در گلستان ایجاد شود.

هرچند از آمار ارائه‌شده از سوی میراث فرهنگی گلستان اسکان مسافران در گلستان از ۳۰۰ هزار نفر در نوروز ۹۴ به حدود ۵۲۵ هزار نفر در نوروز امسال رسیده اما کارشناسان حوزه گردشگری معتقدند ستان گلستان همچنان یک استان عبوری برای گردشگران و مسافران است و هنوز به مقصد گردشگری در کشور تبدیل نشده است.

افزایش مسافران عبوری در گلستان

یک کارشناس حوزه گردشگری دراین‌باره به مهر گفت: هرچند سال‌های گذشته شاهد ارائه آمار نجومی از حضور گردشگران در گلستان نیستیم اما به نظر می‌رسد آمار ورودی به گلستان افزایش یافته ولی شاهد افزایش ماندگاری و مدت‌زمان اقامت مسافران در گلستان نیستیم.

مهدی سقایی ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد مدت اقامت مسافران و گردشگران که بیش از ۲۴ ساعت در گلستان اقامت داشته باشند، چشمگیر نبوده و درواقع این افزایش تأثیری در اقتصاد گردشگری گلستان ندارد.

 

 

این دکترای جغرافیای گردشگری خاطرنشان کرد: مطابق آمار امسال نیز میانگین ضریب اشغال هتل‌های استان از ۵۴ درصد تجاوز نکرده است و این آمار و مقایسه آن با آمار ۱۰۰ درصدی اشغال هتل‌ها در شهر ساری و میانگین ۹۷ درصدی هتل‌ها در استان هم‌جوار (مازندران) نشان می‌دهد استان گلستان همچنان شاهد افزایش مسافران عبوری بوده است.

به گفته سقایی بنا به اظهارات هتلداران و رستوران‌داران میانگین ضریب اشغال در ایام پیک (سفرهای نوروزی) حداقل ضریب اشغال هتل‌ها باید بالای ۸۰ درصد باشد تا هتل به سوددهی برسد این در حالی است که امسال نیز با افزایش صورت گرفته این میزان تنها به ۷۲ درصد رسیده است.

وی تصریح کرد: هرچند درمجموع اقدامات صورت گرفته و ارائه خدمات در استان نسبت به سال‌های گذشته بهبودیافته اما استان گلستان تا رسیدن به وضعیت نرمال (تأکید می‌کنم وضعیت نرمال نه وضعیت ایدئال) خیلی فاصله دارد.

سقایی اضافه کرد: استان گلستان ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بسیاری دارد و در سال گذشته نیز برنامه‌های خوبی برای معرفی آن به گردشگران داخلی صورت گرفته اما همچنان نگاه به گردشگری شرق استان و توجه به جذب مسافر از استان‌های شرقی بسیار کم است. این در حالی است که استان مازندران، استان هم‌جوار گلستان با داشتن مسافران بسیار از سمت غرب (تهران) در شهرهایی مانند گلوگاه و بهشهر نگاه ویژه به استان‌های شرقی به‌ویژه خراسان دارد.

وی ادامه داد: مطالعات نشان می‌دهد با توجه به این برنامه‌ریزی‌ها امسال بیشترین مسافران ورودی به استان گلستان از سمت شرق و از استان‌های خراسان شمال و رضوی و سپس جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان و سمنان وارد گلستان شده‌اند.

سقایی تأکید کرد: باید برای رسیدن به جایگاه واقعی گلستان در جذب گردشگر استراتژی نگاه به شرق طراحی و اجرا شود تا سهم گلستان از گردشگری داخلی افزایش یابد.

آنچه مسلم است اقدامات انجام شده در حوزه گردشگری گلستان در سال‌های اخیر رو به بهبود بوده و افزایش آمار مسافران و گردشگران حکایت از این امر دارد اما مطابق همین آمار در کنار آغوش باز گلستان برای جذب مسافر و گردشگر استان همچنان نیازمند تغییر و بازبینی در برنامه‌ریزی‌ها و استراتژی‌ها در جذب و ماندگاری مسافر است.

منبع:مهر

ارسال نظر

آخرین اخبار