در حالی که کمتر از یک هفته به نوروز باستانی باقی مانده است، اما متاسفانه بازار خریدهای علی آباد کتول خلوت تر از همیشه است و گویا زندگی ها زیر بار فقر و نداری گردن خم کرده اند، تنها کافی است به خیابان های شهر سری بزنی تا متوجه جیب های خالی مردم خوب شهرمان شوید.

صفر درصد شوخی/ نبض اقتصاد علی آبادکتول ضعیف می زند

به گزارش گلستان 24، هنوز چندی از اعلام تورم صفر درصد توسط دولت تدبیر و امید نگذشته که بی رونقی بازارهای شهر توی ذوق هر رهگذری می زند، خیلی ها توقع داشتند با تورم صفر درصد، زندگی مردم حداقل نزدیک 20 باشد، اما گویا درآمد و جیب مردم به صفر نزدیک شده!

سال های گذشته در همین زمان چنان هیاهویی در شهر برپا و بازارها شلوغ می شدند که هرکسی با دیدن جمعیت متوجه می شد، قرار است اتفاق تازه ای رخ دهد، اما این روزها شهرمان تفاوت چنانی با روزهای سرد زمستان و خزان زده ی پاییز ندارد و انگار نه انگار که قرار است به استقبال بهاری زیبا و سالی جدید برویم.

با هر مسافری که این روزها همراه می شوی دلگیر است و نالان و اشتیاقی برای تغییرات و سال جدید ندارد، راننده ها از اینکه مجبورند از مسیر ها بدون مسافر بگذرند، نارحت اند و مغازه داران روزی چند بار دخل های خالی خود را می شمارند تا شاید بتوانند حداقل هزینه های خود را پرداخت کنند.

کمی تا حدودی شاید هم اندکی بیشتر ناامیدی بر شهرسایه افکنده و حتی کشاورزان دل خوشی برای حضور در مزارع ندارند.

پیرزنی که به تنگ ماهی ها خیره شده، می گوید: وقتی سفره خالی است، ماهی قرمز سفره ی هفت سین معنایی ندارد، مانده ام وقتی امسال نوه هایم به من سر می زنند، چگونه بدون شیرنی و آجیل از آن ها پذیرایی کنم. پیرزن با دلی غمگین فقط برای همشهری ها دعا می کند تا آن ها سال خوبی را آغاز کنند.

راننده ای که از آینه به من خیره شده هم می گوید: دخلم با روزهای قبل هیچ تفاوتی نکرده در حالی که هر ساله این موقع بهترین شرایط حاکم بود و با خوشحالی سال را به پایان می رساندیم اما متاسفانه این روزها بعضی از مسافران کرایه ی 500 تومانی هم ندارند.

وقتی از شیرینی فروشی وضعیت بازار را جویا شدم دخلش را باز کرد و گفت: ببین همین قدر امروز کار کردم در حالی که سال های گذشته چند نفری هم به مشتری ها نمی رسیدیم.

با تمام این تفاسیر باید یاد آور شویم چگونه ممکن است شهری که چون مرواریدی زیبا روی نقشه ی ایران می درخشد، از هر لحاظی بهترین شرایط را برای پیشرفت دارد، دروازه ای است برای کسب در آمد و می تواند از لحاظ رونق اقتصادی جایگاه خوبی داشته باشد، این روزها به بدترین شرایط ممکن دچار شده است و حتی مردمانش نمی توانند یک زندگی عادی داشته باشند؟!

شهری که دروازه ای است برای گذر مسافران از شمال به شرق و بالعکس و در کنار داشتن جاذبه های بی شمار گردشگری، از لحاظ کشاورزی نیز بهترین شرایط را دارد، این روزها بازارش به قدری بی رونق و مردمش دچار نداری ها شده اند که حاضرند مقصد را با پای پیاده طی کنند اما پولی برای کرایه ی نپردازند.

راستی یک سئوال باقی ماند: آیا تورم صفر درصد شوخی بود؟

زرین نامه

ارسال نظر

آخرین اخبار